دفاع مقدس در آیینه موزه‌ها/ 3

موزه‌ای در جوار امامزادگان

اگر مشتاق شنیدن لبیک شهدا هستید، شما را به بازدید از «موزه گلزار شهدای امامزاده علی اکبر چیدر(ع)» دعوت می‎‌کنیم.
کد خبر: ۱۰۵۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰ - 24September 2016
به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، گلدسته، درب سبز رنگ امامزاده علی اکبر، سنگ مزارهای یکنواخت کوچک و عکس‌های قاب گرفته شهدا نظر هر رهگذری را جلب می‌کند. هر کدام از این 566 شهید دفن شده در این گلزار، سرگذشت فراق از دنیا و وصال به قرب الهی دارند.

در چند سال اخیر گلزار شهدای امامزاده علی اکبر چیذر میزبان میهمانان‌های جدیدی شده است. میهمان‌های از نسل دهه 60 و 70. «امیر سیاوشی»، «امین کریمی» و «محمدرضا دهقان» از جمله جوانانی هستند که روزی در این گلزار مراسم یادبود شهدا و عزاداری برپا می‌کردند و حالا در کنار شهدای دفاع مقدس خفته‌اند.

فرقی نمی‌کند ابتدا یا آخر هفته باشد، هر روز مردم شهید پرور تهران از نقاط مختلف شهر برای زیارت مزار شهدا و امامزاده به این مکان می‌آیند.

در کنار امامزاده موزه‌ای تعبیه شده است که آثار این شهدای والامقام از جمله انگشتر، قرآن، آینه، تسبیح، لباس رزم و ... در آن‌جا نگهداری می‌شود. هر قدم که برمی‌داری بوی شهیدی می‌آید.

برای آشنایی بیشتر با شهدای این گلزار و تاریخچه تاسیس این موزه گفت‌وگویی با «سیدمحمد جوزی» مسئول مجموعه و گنجینه آثار شهدا که خود نیز رزمنده دفاع مقدس و برادر دو شهید است، انجام دادیم که در ادامه ماحصل گفت‌وگو را می‌خوانید.

این موزه از چه سالی و به همت کدام سازمان تاسیس شد؟

در تاریخ 4 اردیبهشت 76 این مجموعه به همت بنیاد شهید انقلاب اسلامی مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در روز افتتاح این مجموعه امیر سپهبد «صیاد شیرازی» حضور یافتند که احساس خوشنودی از تاسیس این مکان مقدس داشتند. همچنین یادداشتی را روز افتتاحیه نوشتند که در سر در موزه نصب شده است.

از یک سال قبل مقدمات افتتاح این مجموعه را با گروهی آغاز کردیم. تا مدتی مسئولیت موزه بر عهده من بود اما به دلیل حضور در موزه بهشت زهرا(س)، مسئولیت به پدر شهید جشنی سپرده شد. دکوراسیون و زحمات این مجموعه حدود 15 سال بر عهده ایشان بود. به دلایلی نتوانستند ادامه دهند و مجدد از من دعوت به کار شد و 3 سال است که افتخار خدمت در این مجموعه را دارم.

جمع آوری آثار از یک سال قبل از ساخت این مجموعه آغاز شد. عمده آثار موزه نیز متعلق به شهدای این گلزار بوده که جمع آوری و نگهداری می‌شود.

// موزه چیذر 

تنها آثار فیزیکی شهدا جمع آوری می‌شود؟

خیر. در چند سال اخیر تصمیم گرفته شد علاوه بر جمع آوری آثار شهدا، خاطرات و زندگی‌نامه آن‌ها را نیز تهیه کنیم. زیرا ممکن است در طول زمان با فوت پدر و مادر شهید و یا فراموشی رزمندگان، خاطرات شهدا درگذر زمان به فراموشی سپرده شوند. به سراغ دوستان، همرزم و خانواده شهید رفته و ساعت‌ها با آن‌ها به گفت‌وگو پرداختیم.

سرداران و فرماندهان دوران دفاع مقدس در طول هفته نشستی در محل موزه برگزار کرده و خاطرات‌شان ثبت و ضبط می‌شود. جمع آوری اطلاعات تعداد کمی از شهدای گلزار امامزاده باقی مانده است.

آثار و خاطرات شهدای مدافع حرم نیز در حال جمع آوری است. خانواده و دوستان شهیدان «ناظری»، «محمدحسین مرادی»، «محمدرضا دهقان» و «امین کریمی» یادگاری‌های شهدا را تقدیم موزه کردند. گفتنی است به دلیل دلبستگی‌ خانواده‌ها نسبت به آثار شهید، یادگاری‌های محدودی تا به امروز جمع شده است.

شهدای این گلزار متعلق به چه دوره‌های زمانی از انقلاب اسلامی است؟

گلزار شهدای امامزاده علی اکبر چیذر شهدایی همچون شهدای موشک‌باران، هسته‌ای، مدافع حرم، حج خونین، ترور و دفاع‌مقدس را در دل خود جای داده است.

جوان‌ترین شهید امامزاده «سید‌علیرضا جوزی» با 14 سال سن و مسن‌ترین شهید با حدود 80 سال سن مسن‌ترین شهید گلزار محسوب می‌شود.

// موزه چیذر 

خاطرات جمع آوری شده در کجا ثبت و منتشر می‌شود؟

خاطرات جمع آوری شده تاکنون را به صورت آلبوم (فیلم، عکس و پاورپونت) تنظیم کردیم. این کار را علاوه بر شهدای گلزار امامزاده برای دیگر شهدا و ایثارگران منطقه یک نیز انجام دادیم. در آینده‌ای نزدیک علاقمندان می‌توانند اطلاعات جمع آوری شده را در سایت «گلزار شهدای علی اکبر چیذر» مشاهده نموده و از این گنجینه با ارزش بهره‌مند شوند.

یک نسخه از آثار به خانواده شهید، نسخه دیگری در آرشیو خودمان و نسخه‌ای نیز در اختیار باغ موزه دفاع مقدس قرار می‌دهیم. در صورت تقاضای دوستان می‌توانیم نسخه‌ای را نیز در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

چه مراسم‌هایی در امامزاده علی اکبر چیذر برگزار می‌کنید؟

هر ماه مراسم «غبارروبی حرم حضرت علی اکبر(ع)» با حضور جمعی از مردم منطقه و خانواده شهدا برگزار می‌شود. پس از قرائت زیارت عاشورا، زندگی‌نامه و خاطرات حداقل 2 شهید در جمع حاضران خوانده شده و در نهایت به طور کتبی زندگی‌نامه شهید در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

قریب به 19 سال است که از صبح تا بعد از ظهر آماده خدمت‌رسانی به بازدیدکنندگان هستیم. مدارس، دانشگاه‌ها، گروه‌های گردشگری به ویژه در ایامی همچون هفته دفاع مقدس و دهه فجر برای بازدید به موزه می‌آیند. برای بازدید از موزه یک تا 2 ساعت زمان نیاز دارد.

گاهی گروه‌های بازدیدکننده برای شهدای شاخصی همچون شهید «احمدی روشن» به طور مستقل برنامه‌ای را با حضور میهمان ویژه و سخنران برگزار می‌کنند.

جشن تکلیف، جشن تولد و سالروز شهادت از جمله دیگر برنامه‌هایی است که در این گلزار برگزار می‌شود.

// موزه چیذر 

علاقمندان برای بازدید از موزه و یا برگزاری مراسم چطور می‌توانند هماهنگ کنند؟

از علاقمندان برای حضور گروهی در موزه تقاضا داریم برای عدم تداخل برنامه‌ها با شماره 22224455 هماهنگی‌های لازم را انجام دهند. همچنین یک راهنما نیز برای آشنایی بیشتر با آثار شهدا، بازدیدکنندگان‌ را راهنمایی خواهند کرد.

حسن گلزار و این موزه این است که در شهر و قابل دسترس است. علاوه بر این از شهدای مختلفی اینجا به خاک سپرده شده‌اند. می‌توان گفت این گلزار مقایس کوچک‌تر، گلزار شهدای بهشت زهرا (س) است.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار