روایت شخصیت های مصری، الجزایری و لبنانی از انقلاب ها؛

رهبر حکیم و خردمند رمز پیروزی یک انقلاب است

مهمترین دلیل متلاشی شدن انقلاب های عربی، فقر آنها در زمینه رهبری و اهداف آشکار بود؛ چرا که اگر آنها شخصیتی چون امام خمینی (ره) و یا همچون آیت الله خامنه ای رهبر کنونی انقلاب اسلامی ایران را داشتند شرایط آنها این گونه نبود.
کد خبر: ۱۰۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۷ - 01February 2014

رهبر حکیم و خردمند رمز پیروزی یک انقلاب است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از ایرنا، انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران همواره در لبنان مورد توجه گسترده بوده است و حتی بسیاری از مردم این کشور خود را همراه و یار ملت و رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران می دانند و به آن عشق می ورزند و به همین دلیل محور اغلب خطبه های نماز جمعه هفته گذشته لبنان اختصاص به این تحول مهم در منطقه و جهان داشت.

ناظران با توجه به انقلاب های بیداری اسلامی در برخی کشورهای عربی و اسلامی که تاکنون نتوانسته اند مطالبات واقعی مردم کشورهای خود را برآورده کنند و حتی به نظر می رسد ناموفق هم بوده اند، ریشه آن را در نبود "رهبری" جست وجو می کنند و همزمان تاکید دارند که موفقیت انقلاب اسلامی ایران و تداوم آن، وجود رهبری خردمند و حکیم و همراهی مردم با آن بوده است.
 
رهبری حکیمانه شرط پیروزی و ادامه انقلاب
 
"یحیی ابوزکریا" متفکر و روزنامه نگار برجسته الجزایری باور دارد که انقلاب اسلامی ایران تحت رهبری "تجدیدگر بزرگی" همچون حضرت امام خمینی (ره) به پیروزی رسید و این انقلاب یک دگرگونی متمدنانه بود که ایران را از ظلمات به نور رهنمون ساخت.
 
ابوزکریا که در لبنان اقامت دارد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در بیروت ، با اشاره به تقوا، فقاهت، تدین، ایمان و دوری امام (ره) از هوی و هوس برای رسیدن به اهداف خویش، گفت: امام خمینی (ره) تمامی شروط فقاهت و رهبری را در خود داشت و از تمامی این ویژگی ها برای نزدیکی به خدا و دفاع از مردم بهره برد.
این نویسنده 50 ساله الجزایری که یک شخصیت رسانه ای معروف در لبنان است و هم اکنون برنامه مذهبی فرهنگی  "الف – لام – میم" را در شبکه "المیادین" اجرا می کند، به مقایسه انقلاب اسلامی ایران با انقلاب های عصر حاضر در جهان عرب و اسلام پرداخت و اظهار داشت: متاسفانه رهبری انقلاب ها در برخی کشورهای عربی اسلامی به دست کسانی رسید که همراه گروه های تکفیری مسلح و تروریستی هستند و در حالی مدعی انقلاب و تغییر در جهان اسلام هستند که سر سوزنی با آن ویژگی هایی که یک رهبر باید داشته باشد، سازگاری ندارند.
 
وی با بیان اینکه رهبران این گروه ها حتی تحصیلات ابتدایی نداشته و قبل از آغاز تحرکاتشان به کارهای بسیارعادی مشغول بوده اند، گفت: نبود رهبران حکیم و رشد یافته سبب شده است که جهان اسلام وارد چالش ها و آشوب های فراوانی شود؛ اما ایران که امام خمینی (ره) بر انقلابش اشراف داشت، می بینیم که روز به روز تکامل بیشتر یافته و در سطوح تربیتی، علمی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی موفقیت های جدید و زیادی به ثبت می رساند.
 
این متفکر الجزایری با بیان اینکه اهداف واضح و روشن انقلاب اسلامی ایران از جمله نقاط قوت و سبب موفقیت آن است، تصریح کرد: مهمترین دلیل متلاشی شدن انقلاب های عربی، فقر آنها در زمینه رهبری و اهداف آشکار بود؛ چرا که اگر آنها شخصیتی چون امام خمینی (ره) و یا همچون آیت الله خامنه ای رهبر کنونی انقلاب اسلامی ایران را داشتند شرایط آنها این گونه نبود.
 
ابوزکریا با تاکید برضرورت آسیب شناسی انقلاب های اخیر در جهان عرب و اسلام خاطرنشان کرد: انقلاب ها در تونس، مصر و آنچه که انقلاب لیبی نامیده می شود ، در اختیار اتاق های عملیاتی و اطلاعاتی در واشنگتن، تل آویو، عربستان و قطر قرار گرفت و اداره می شوند، بنابراین در آنها امکان حضور رهبری فعال و حکیم که از دل مردم سر چشمه گرفته باشد، وجود ندارد.
 
وی با بیان اینکه ملت ایران، حضرت امام خمینی (ره) را به عنوان یک رهبر انقلابی و مذهبی بخوبی می شناختند، گفت: متاسفانه ملت ها امروزه نمی دانند که چه کسی آنها را به حرکت وا می دارد و رهبری می کند، چرا که برخی اوقات علمایی بر آنها تحمیل می شوند که در لانه های سازمان اطلاعات آمریکایی یا موساد پرورش یافته اند تا امت اسلام را به سوی پرتگاه ها سوق دهند.
 
این کارشناس جریان های اسلام گرا با بیان اینکه هر انقلابی با قدرت و نتایجش ارزیابی می شود، افزود: نتایجی که در تونس، لیبی، مصر، یمن بدست آمده، فاجعه بار بوده ، نتایجی که ضد خواسته های دین برای اصلاح و وحدت بخشی بوده و به مبدئی برای انشقاق امت تبدیل شده است.
 
ابوزکریا با بیان اینکه هر انقلاب برای موفقیت به پنج شرط نیازمند است، تصریح کرد: رهبری حکیمانه، برنامه ای متکامل، جایگزین های مناسب برای دولت انتقالی پس از انقلاب ، ذوب رهبران انقلابی در بطن مردم و عدم اطاعت پذیری آنها از قدرت های منطقه ای و بین المللی شروطی هستند که هر انقلاب باید دارا باشد.
 
این نویسنده و روزنامه نگار الجزایری در سال 1964 میلادی در منطقه "باب الواد" این کشور متولد شد و تابعیت سوئد را نیز داراست.
 
او در سال 1992 میلادی که بسیاری از روزنامه نگاران الجزایری تهدید به مرگ شدند کشورش را ترک کرد و به لبنان آمد و در روزنامه های "السفیر"، "الدیار"، "نداء الوطن" به نوشتن پرداخت و در بسیاری از میزگردهای سیاسی در شبکه های تلویزیونی شرکت کرد.
 
 امام خمینی (ره) افتخاری برای امت اسلامی
 
"حسن البنا" متفکر مصری و تحلیلگر مسایل جهان اسلام هم در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا حضرت امام خمینی (ره) را افتخاری بزرگ برای امت اسلامی دانست و گفت: در امتداد تاریخ هیچ یک از علمای شیعه بجز ایشان لقب امام نگرفت، چرا که او خط و سلوک اهل بیت (ع) را که مغفول مانده بود با رویکرد پاک و مترقی خود برای ساخت دولت اسلامی و مقابله با چالش های خارجی به کار بست.
 
وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) بر رشد علمی مسلمانان تاکید بسیار داشتند، افزود: می بینیم که حتی پس از ارتحال ایشان نیز ایران پیشرفت های علمی بسیار شتابانی دارد و علاوه بر ورود به باشگاه کشورهای هسته ای، موجود زنده نیز به فضا فرستاده است.
 
البنا با اشاره به اینکه تمامی طوایف، مذاهب و بخش های مختلف جامعه ایران در پارلمان عضو دارند، خاطرنشان کرد: آنها با آزادی تمام سخن می گویند و همین ویژگی ها سبب شده که ایران به کشوری مهم در صحنه منطقه تبدیل شود و تجارب مهمی در مواجهه با استکبار جهانی به دست آورد.
 
این متفکر مصری با بیان اینکه این افتخار برای امام (ره) بس است که آمریکا را ببری کاغذی و حکام منطقه ای را همچون مجسمه دانسته است، تصریح کرد: امام خمینی (ره) توان های انقلابی را بین مسلمانان آزاد ساخت و این شراره های انقلاب اسلامی ایران بود که به لبنان، شام، شمال آفریقا و حتی آمریکای لاتین انتقال یافت.
 
این استاد جامعه شناسی سیاسی با اشاره به تحولات اخیر در جهان عرب و انقلاب هایی که به "بهار عربی" معروف شده اند، گفت: اصطلاحاتی از این دست توسط دستگاه های اطلاعاتی آمریکا، فرانسه و دیگر کشورهای غربی برای منطقه ما تولید می شود و نقطه اختلاف اصلی آنها با انقلاب اسلامی ایران، اجتماعی- اصلاحی بودن آنهاست و هدف تغییر بنیادین در نظام حاکم را دنبال نمی کنند.
 
وی در آسیب شناسی انقلاب های کنونی در جهان عرب و اسلام گفت: نمی توان گفت که انقلابی در کشورهای شمال آفریقا رخ نداده ، اما مشکل اینجاست که در مصر، تونس و لیبی، انقلابیون در مقابل اندیشه حاکم انفعالی رفتار کردند و هدفشان تغییر اندیشه و تفکر حاکم نبود و تنها افراد عوض شدند.
 
البنا افزود: این انقلاب ها با موانعی مواجه شدند که اولین آنها، نبود یک رهبر کاریزماتیک همچون امام خمینی (ره) بود و دیگر اینکه انقلابیون بدون وجود اینچنین رهبری به مشروعیت نظام جایگزین اقرار کردند.
 
این متفکر مصری با بیان اینکه دستگاه جاسوسی آمریکا در صفوف انقلابیون مصری رخنه کرده و برخی از آنها را خریده است، تاکید کرد: البته این اجازه نیز داده نشد که رهبری مناسب به عنوان زبان این انقلاب ها مطرح شود و انقلاب ها متروک ماندند تا به بیراهه روند و از همه مهم تر اینکه در اهداف آنها اندیشه مقابله با رژیم صهیونیستی و سلطه قدرت ها همچون آمریکا راه نیافت.
 
حسن البنا متفکر مصری و استاد جامعه شناسی سیاسی ، مدیر یک مرکز مطالعات و تحقیقات فکری و استراتژیک در لبنان است.
 
او مقالات بسیاری در زمینه های اجتماع و تحولات سیاسی در منطقه داشته و در میزگردهای زیادی در شبکه های تلویزیونی مختلف با همین مضامین شرکت می کند.
 
سلاح امام خمینی (ره) ایده خدمت به اسلام و مسلمانان بود
 
شیخ "محمد یزبک" رییس شورای مذهبی حزب الله لبنان و خطیب جمعه بعلبک نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به رهبری امام خمینی (ره) و پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: امام (ره) هیچ سلاحی بجز سلاح ایمان در مقابله با نظام شاهنشاهی نداشت چرا که او یک پیش زمینه فکری و عقیدتی داشت که آن را در خدمت به اسلام و مسلمین و مسایلی همچون فلسطین به کار بسته بود.
 
شیخ یزبک با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران در راستای خدمت به مستضعفین و ستم کشیدگان شکل گرفت، افزود: امام خمینی (ره) حکومتی جدید بنیان نهاد که اصالت و مدرنیسم را در آن واحد داراست و می تواند با خطرات و چالش ها مقابله کرده و به نیازهای ملت بزرگ ایران پاسخ دهد.
 
وی با بیان اینکه انقلاب های عربی در زمان حاضر از داشتن رهبری چون امام خمینی (ره) محروم هستند، گفت: امام خمینی (ره) به هیچ وجه و با وجود هرگونه شرایطی وسیله ها را برای رسیدن به اهداف توجیه نمی کرد؛ اما آنچه که ما هم اکنون شاهد هستیم یک پاییزعربی است و نه بهار عربی چرا که بجز خرابی و ویرانی نتیجه ای دیگر در بر نداشته است.
 
امام خمینی (ره) اسلام ناب را عرضه کرد
 
شیخ "احمد الزین" عالم برجسته سنی مذهب و رییس تجمع علمای مسلمین لبنان هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به مجاهدت های امام خمینی (ره) در راه رسیدن به اهداف والای خود، گفت: امام (ره) در این راه حتی جگر گوشه خود "سید مصطفی خمینی" را اهدا کرد، چرا که او از شریعت اسلام تنها ظاهر و امور سطحی را دریافت نکرده بود، بلکه فهمی عمیق نسبت به همه مسایل داشت.
 
وی با بیان اینکه حضرت امام خمینی (ره) در راه خود مسایلی همچون فلسطین را مغفول نگذاشت، خاطرنشان کرد: امام (ره)، اسراییل را غده ای سرطانی در منطقه معرفی کرد که باید از میان رفته و فلسطین به عنوان قضیه مرکزی و اصلی جهان اسلام مورد توجه قرار گیرد.
 
شیخ الزین با بیان اینکه امام خمینی (ره) به دنبال برقراری عدالت اسلامی بود، افزود: ایشان به هیچ وجه عدالتی را که سوسیالیسم چپ گرا به دنبال آن بود مناسب نمی دید، بلکه با درک عمیقی که از اسلام ناب داشت، عدالتی را مناسب جهان اسلام می دانست که منطبق بر شریعت باشد.
 
رییس تجمع علمای مسلمن لبنان با بیان اینکه حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب نیز در همین راستا گام برمی دارند، گفت: اما انقلاب هایی را که هم اکنون در سطح جهان عرب شاهد هستیم در ابتدا گام هایی مثبت به شمار می رفتند و به این دلیل که اسلام ناب در آنها وجود داشت اما بعد تعصبات حزبی و گروهی در آنها پدیدار شد و از راه صحیح خارج شدند.
 
این عالم اهل تسنن لبنانی با تاکید بر اینکه هیچ انقلاب یا جامعه ای بدون رهبری با درایت به سر منزل مقصود نخواهد رسید، افزود: تمامی انقلاب ها به یک رهبر ملتزم به اسلام و هوشیار نیاز دارند تا از مسیر منحرف نشوند و این امر رمز پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود که شخصیتی چون امام خمینی (ره) آن را هدایت و رهبری کرد و شخصیتی همچون آیت الله خامنه ای ادامه دهنده راه ایشان است.
 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار