شب گذشته صورت گرفت؛

آئین تشت گذاری آذری های مقیم بابل در استقبال از محرم

آذربایجانی‌های مقیم بابل جمعه شب با برگزاری آئین تشت‌گذاری و برافراشتن بیرق عزا، به استقبال محرم رفتند و سوگواری برای سرور و سالار شهیدان حسین ابن علی (ع) و 72 تن از یارانش را آغاز کردند.
کد خبر: ۱۰۶۴۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲ - 01October 2016

به گزارش دفاع پرس از مازندران، آذربایجانی های مقیم بابل جمعه شب با برگزاری آئین تشت گذاری و بر افراشتن بیرق عزا، به استقبال محرم رفتند و سوگواری برای سرور و سالار شهیدان حسین ابن علی (ع) و 72 تن از یارانش را آغاز کردند.

این آئین مذهبی در مهدیه آذربایجانی های مقیم بابل برگزار شد، مکانی که محل برپائی عزاداری های محرم برای ترک های این شهرستان است.

مراسم تشت گذاری براساس سنت 600 ساله در اردبیل برگزار می شود که با الگو پذیری از این سنت ترک های مقیم شهرهای مختلف کشور نیز با گرامیداشت این سنت، به استقبال محرم می روند.

هر ساله در بیست و هفتم ذیحجه آئین تشت گذاری برگزار می شود و فلسفه برگزاری این مراسم هم به این گونه است که در این روز کاروان سرور و سالار شهیدان با لشکر یزید بن معاویه به فرماندهی حر بن ریاحی برخورد می کند و به علت اینکه لشکر حر نیاز به آب پیدا کردند، امام حسین(ع) به یارانش دستور دادند تا در تشت های مختلف آب بریزند تا اینکه لشکریان حر و اسب های آنان آب بنوشند.

بر این اساس سنت تشت گذاری از 600 سال پیش تاکنون در استان های ترک نشین برگزار می شود و ترک ها در دیگر نقاط کشور هم که در قالب هیات های مذهبی فعالیت دارند، برای احیای این سنت دیرینه همه ساله این مراسم معنوی را برگزار می کنند.

رحمان هاشمی عضو هیات امنای هیات عزاداران باب الحوائج قمر بنی هاشم (ع) بابل گفت: از سال 1368 که هیات آذربایجانی ها در بابل تاسیس شد، این رسم دیرینه تشت گذاری 2 روز مانده به ماه محرم برگزار می شود.

وی افزود: در این مراسم عزاداران با نوحه خوانی و سینه زنی تشت را در داخل حسینیه می آورند و با ریختن آب در آن به یاد وفاداری و رشادت های شهدای دشت نینوا که حتی نسبت به دشمنان خود گذشت داشتند، به عزاداری می پردازند.

عباس علیمحمدی یکی دیگر از اعضای هیات امناء گفت: همزمان با مراسم تشت گذاری بیرق سیاه هیات هم برافراشته می شود و به طور رسمی عزاداری هیات برای شهدای دشت کربلا آغاز می شود.

وی افزود: تشت پر از آب تا هفتم محرم الحرام در حسینیه قرار می گیرد، در شب هفتم که آب برروی یاران امام حسین(ع) بسته می شود ، تشت پرآب هم از حسینیه جمع آوری می شود.

علیمحمدی گفت: در این مدتی که تشت آب در حسینیه قرار دارد ، افراد بنا به میل خود نذورات و هدایای خود را در کنار تشت قرار می دهند تا این نذورات صرف عزاداری سالار شهیدان شود.

در هیات قمر بنی هاشم آذربایجانی های مقیم بابل یکصد خانواده از ترک های اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی، همدان و دیگر استان های ترک نشین عضو هستند.

آذری های مقیم بابل در شب های محرم تنها در مهدیه آذربایجانی ها عزاداری می کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار