مجتهدزاده در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه‌:

رسالت خبرنگاران معرفی زنان به‌عنوان الگوی دفاع مقدس است/ هویت واقعی یک زن در دفاع مقدس احیا شد

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس با بیان اینکه رسالت خبرنگاران معرفی زنان به عنوان الگوی دفاع مقدس است، گفت: متاسفانه امروز از سوی رسانه‌ها به این رسالت مهم، جامه عمل پوشانده نشده است.
کد خبر: ۱۱۰۲۴۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۹ - 26October 2016

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، نشست خبرنگاران با مدیران سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس امروز در ستاد مرکزی راهیان نور برگزار شد.

مریم مجتهدزاده، رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس با بیان اینکه هشت سال دفاع مقدس همچون گنجی است که باید استخراج شود، اظهار داشت: ما هشت سال دوران پرافتخار و تاریخ‌ساز را پشت سر گذاشتیم و در این مدت هویت یافتیم، از این رو باید این هویت را احیا و بازسازی کرده و در اختیار نسل جوان قرار دهیم.

وی ادامه داد: نسل جوان امروز باید بداند که پیشرفت‌هایی که در عرصه‌های علمی، نظامی و سیاسی بعد از جنگ تحمیلی داشتیم بر مبنای جان‌فشانی و حماسه‌سازی‌های ملت ایران در دوران دفاع مقدس است. اگر نسل امروز نداند که گذشته پرافتخاری داشته، آینده پرافتخاری را نمی‌تواند برای خود و کشور رقم بزند.

مجتهدزاده با اشاره به نقش زنان در دوران دفاع مقدس، گفت: زنان در تمام عرصه‌ها پیشرو بودند. نقش آن‌ها در پیدایش انقلاب و استمرار آن بی‌بدیل است، حال رسالت خبرنگاران است که این حقیقت را درست منتقل کرده و مقابل سیاه نمایی دشمنان الگوی درست را ارائه کنند.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس تصریح کرد: خبرنگاران با حضور در عرصه فضای مجازی و رسانه‌ها می‌توانند در ترویج این فرهنگ ما را یاری کنند.

رسالت خبرنگاران معرفی زنان به‌عنوان الگوی دفاع مقدس است/ هویت واقعی یک زن در دفاع مقدس احیا شد 

وی در شرح علل برگزاری این نشست اظهار داشت: ترویج و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از جمله وظایف سازمان نشر آثار و ارزش های دفاع مقدس است. جلسه هم‌اندیشی نیز برای تشکیل اتاق فکری برای نیل به این هدف است.

مجتهدزاده با اشاره به ابلاغ سیاست تحکیم بنیان خانواده از سوی رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: در این ابلاغیه به معرفی زن به عنوان الگوی حقیقی برای جوانان و معرفی او در سطح جهانی تاکید شده است. زنان در دوران دفاع مقدس با ایثار و از خود گذشتی از عزیزانشان گذشتند و منافع ملی را بر منافع شخصی ارجح دانستند.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس با بیان اینکه در تمام کشورهایی که جنگ به وقوع پیوسته آسیب‌‌های اجتماعی در طول دوره جنگ و بعد از آن وجود داشته است، گفت: در ایران این آسیب‌ها حداقلی بود و این به دلیل مشارکت تأثیرگذار زنان و مردان در اجتماع و خانواده است.

وی افزود: زنان در دوران دفاع مقدس با یک تلاش مضاعف سعی می‌کردند خلا‌های ناشی از نبود همسرانشان را در صحنه‌های اجتماعی جبران کنند. این ها نمونه هایی است که باید نشر داده شود و در اختیار جهانیان گذاشته شود.

مجتهدزاده جامعه امروز را نیازمند الگوهای دوران دفاع مقدس دانست و گفت: زنان در دوران دفاع مقدس احساس، عواطف و لطافت را با شجاعت آمیخته و مردانه‌ میدان‌ها را تسخیر کردند. آنان علاوه بر حفظ سنگر خانواده، در عرصه‌های اجتماعی جامعه نیز وارد شدند، از این رو نیازمند یاری اصحاب رسانه برای ارائه این الگوی درست به جهانیان هستیم.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس یادآور شد: ما در دوران جنگ تحمیلی سختی‌های زیادی متحمل شدیم و عزیزان زیادی را از دست دادیم. جنگ تحمیلی تنها میان ایران و عراق نبود. ما با تمام دنیا جنگیدیم و در این جنگ به یک خودباوری و اعتماد به نفس رسیدیم. همچنین شاهد بودیم که معجزات یکی پس از دیگری در دوران دفاع مقدس رخ داد.

وی گفت: در جنگ سخت مردم روحیه مقابله داشتند، اما در جنگ نرم دشمن پشت نقاب است و ما دشمن اصلی را نمی‌بینیم از این رو روحیه مقابله کمرنگ شده است.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس در ادامه به تشریح فعالیت‌های این سازمان پرداخت و افزود: جشنواره «اسوه‌های صبر و مقاومت»، «طرح عقیله»، برگزاری دوره‌های «تربیت راوی دفاع مقدس» در دانشگاه و ایجاد «بانک اطلاعاتی شهدا» از جمله فعالیت‌هایی انجام گرفته توسط این سازمان از زمان تشکیل آن تا کنون است.

وی تصریح کرد: پروژه «دفاع مقدس و زنان» نیز از پروژه‌های عظیمی در باب تبیین نقش زنان در دوران دفاع مقدس بود که این سازمان به‌همت باغ موزه دفاع مقدس انجام داده‌است.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس با اشاره به سایر فعالیت‌های این سازمان گفت: دوره‌های تربیت مربی در دانشگاه توسط سرداران دفاع مقدس طراحی شده‌است تا با اجرای آن مربیان تربیت شده به‌عنوان راوی در مدارس و دانشگاه‌ها حضور پیدا کنند. برای آنکه بتوانیم در استان‌ها هم فعالیت‌ها را خوب پیش ببریم، شورای هماهنگی زنان دفاع مقدس را در وزارتخانه‌ها تشکیل دادیم و در استان‌ها نماینده‌ای از این شورا گذاشته‌ایم تا کارها از طریق وی پیگیری شود در دستگاه‌های دیگر نیز مسئول ما با مسئول ایثارگران آن سازمان در ارتباط است.

رسالت خبرنگاران معرفی زنان به‌عنوان الگوی دفاع مقدس است/ هویت واقعی یک زن در دفاع مقدس احیا شد 

وی در ادامه با اشاره به تفاهم‌‎نامه میان این سازمان با دانشگاه‌ها، اظهار داشت: با تشکیل شورای ایثار در دانشگاه‌ها توانستیم به تفاهم‌نامه‌ای تحت عنوان طرح «عقیله» با دانشگاه‌های سراسر کشور داشته باشیم.

مجتهدزاده در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی اینکه بر فعالیت‌های سازمان زنان در سطح سیاست‌گذاری بین‌‎المللی چگونه است؟ اظهار داشت: از آنجایی که وظایف سازمان سیاست‌گذاری است و ما در حوزه عمل نیستیم. سازمان‌ها و دستگاه‌های زیر مجموعه وظیفه اجرا را بر عهده دارند. دستگاه‌های صف که در حوزه تعامل با مردم هستند، شناخته شده هستند. ما طبق اساسنامه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، به‌عنوان دستگاه سیاست‌گذار معرفی شده‌ایم تا بتوانیم از ظرفیت همه دستگاه‌ها استفاده کنیم. اگر ما حوزه دفاع مقدس را فقط به یک دستگاه بسپاریم، فقط می‌تواند یک قشر خاص را در بر بگیرد. الان تمام وزارتخانه‌ها شورای راهبردی زنان دفاع مقدس کارگروه‌های خودشان را تشکیل می‌دهند.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس با بیان اینکه در نظر دارند تشکل‌های مردمی در زمینه دفاع مقدس را نیز ارتقا دهند، تصریح کرد: جشنواره‌های اسوه‌های صبر و مقاومت در سال گذشته در سطح بین‌المللی برگزار شد. از این رو سازمان ارتباطات و وزارت‌امورخارجه ما را در پیشبرد این عمل یاری رساند. برای برنامه سال آینده نیز با مجمع اهل بیت(ع) و مجمع تقریب مذاهب صحبت کردیم تا آن‌ها کشورهای بیشتری را برای این کار اضافه کنند.

در ادامه نشست «مریم شادی» معاون پژوهشی سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس نیز با اشاره به فعالیت‌های مختلف این سازمان در حیطه گفتمان‌سازی و جریان‌سازی به نکاتی اشاره کرد و اظهار داشت: تا به حال تعداد کمی از ما داستان‌های خوب، فیلم‌های خوب را با موضوع دفاع مقدس به تصور کشیده‌ایم و این را به‌عنوان یک گفتمان در جامعه متجلی نکردیم.
 
وی افزود: دفاع مقدس در بطن زندگی همه کسانی بوده است که در آن روزها بودند، باید ببینیم چقدر توانسته‌ایم در این عرصه موفق عمل کنیم. تلاش رسانه‌ای در این زمینه می‌تواند مؤثرترین گام در این حوزه باشد.
 
 
شادی تصریح کرد: باید با نگاه ممتاز اسلام در این عرصه پیش برویم. در این مسیر نه افراط و نه تفریط قابل پذیرش نیست. گفتمان و آموزه‌های دفاع مقدس پویا و جامع است. کار کردن در حوزه زنان و دفاع مقدس متضمن مفاهیم جدید است که ما قطعا روی آن‌ها تاکید داریم.
 
در انتهای جلسه خبرنگاران رسانه‌های مختلف با ارائه نظرات خود برای بهبود کیفیت فعالیت‌های سازمان و ارتقای سطح حوزه دفاع مقدس و زنان بر رسانه‌ها در این همفکری شرکت کردند.
 
در همین خصوص دبیر سرویس اجتماعی ایرنا به طرح پیشنهادی در خصوص همکاری خبرنگاران حوزه حماسه و جهاد رسانه‌ها با سازمان حفظ آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس پرداخت و گفت: با توجه به اطلاعات غنی این سازمان در خصوص شهدا و خانواده‌های آنها پیشنهاد می‌دهیم که سوژه‌های مورد نیاز را در اختیار خبرنگاران قرار دهید تا در نهایت خروجی مناسبی در این حوزه داشته باشیم.

وی ادامه داد: در پایان می‌توان مطالب جمع آوری شده از سوی خبرنگاران رسانه‌ها را به صورت کتاب منتشر کرد.

دبیر سرویس اجتماعی ایرنا عنوان داشت: تقاضایی که از این سازمان و دیگر سازمان‌ها داریم این است که به خبرنگار اعتماد کرده و منابع و اطلاعات را در اختیارشان قرار دهند.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار