بازتابهای تشکیل دولت جدید لبنان؛

عون و حزب الله اصلی‌ترین برنده های تشکیل کابینه

منابع خبری از تیراندازی شدید و انفجار چندین بمب دستی در نزدیکی منزل سرلشکر "اشرف الریفی" از شخصیتهای نزدیک به سعد الحریری در پی اعلام حضور وی در کابینه جدید خبر می دهند که تاکنون سه زخمی برجا گذاشته است.
کد خبر: ۱۱۶۲۱
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۰ - 16February 2014

عون و حزب الله اصلی‌ترین برنده های تشکیل کابینه

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از مهر، درنهایت پس از گذشت 10 ماه بحران سیاسی در لبنان، دولت جدید با توجه به شرایط حساس منطقه و انفجارهای شدید تروریستی در لبنان تشکیل شد. در دولت جدید که امروز معرفی شده "تمام سلام" به عنوان شخصیتی محافظه کار و میانه رو در جایگاه نخست وزیری قرار گرفته است.

در کابینه جدید که برای گرفتن رای اعتماد باید نظر مثبت پارلمان را اخذ کنند به شرح زیر معرفی شده اند: عبدالمطلب حناوی: وزیر جوانان، بطرس حرب: وزیر ارتباطات، رشید درباس: وزیر امور اجتماعی، الان حکیم: وزیر اقتصاد، نبیل دوفریج: وزیر مشاور، محمد فنیش: وزیر امور پارلمانی، رمزی جریج: وزیر اطلاع رسانی، میشل فرعون: وزیر گردشگری، اشرف ریفی: وزیر دادگستری، نهاد المشنوق: وزیر کشور، علی حسن خلیل: وزیر دارایی، غازی زعیتر: وزیر راه وشهرسازی، وائل ابو فاعور: وزیر بهداشت، اکرم شهیب: وزیر کشاورزی، سمیر مقبل: وزیر دفاع و معاون نخست وزیر، جبران باسیل: وزیر خارجه، آرتور نظریان: وزیر انرژی، رونی عریجی: وزیر فرهنگ، الیاس ابو صعب: وزیر آموزش پرورش، حسین الحاج حسن: وزیر صنایع، الیس شبطینی:  وزیر امور مهاجران (تنها زن کابینه)، سجعان قزی: وزیر کار و محمد مشنوق: وزیر محیط زیست.

در ترکیب کابینه جدید حزب الله لبنان به جز "علی حسن خلیل" که به عنوان وزیر دارایی معرفی شده، وزیر تاثیرگذار دیگری ندارد که به نظر می رسد این مسئله با واکنشهایی از سوی حزب الله همراه باشد. این در حالی است که "سید حسن نصرالله" دبیرکل حزب الله لبنان فردا (یکشنبه) سخنرانی خواهد داشت.

البته قرار نگرفتن "اشرف الریفی" در پست وزارت کشور که با مخالفت جریان 8 مارس (ائتلاف نزدیک به حزب الله) محقق شد، می تواند پیروزی مهمی برای حزب الله و همپیمانان آن باشد.

لحظاتی پس از اعلام ترکیب کابینه جدید "تمام سلام" در یک کنفرانس خبری حاضر شد و با تبریک تشکیل دولت جدید لبنان به مردم این کشور، تاکید کرد: از تمامی شخصیتها و جریانهایی که به تشکیل دولت جدید کمک کردند قدردانی می کنم.

وی افزود: دولت جدید توانایی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در موعد از پیش تعیین شده را دارد.

تمام سلام دولت جدید را دولتی فراگیر دانست که در شرایط کنونی لبنان می تواند به مسئولیتهای خود عمل کند و با چالشهای سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی به صورت مناسب تعامل داشته باشد.

همچنین "سعد الحریری" نخست وزیر سابق لبنان و رئیس جریان المستقبل ابراز امیداواری کرد دولت جدید لبنان برای ملت این کشور خیر و خوبی به همراه داشته باشد.

وی همچنین از تمام سلام به علت صبر و تدبیر و بردباری در مسیر تشکیل دولت جدید قدردانی کرد.

هواداران سرلشکر اشرف الریفی در نزدیکی منزل وی نیز با تیراندازی و انداختن بمبهای دستی خوشحالی خود را از انتخاب و ی نشان دادند که این خوشحالی ها تاکنون سه زخمی برجا گذاشته است.

اما "ماهر الخطیب" تحلیلگر سیاسی لبنانی در واکنش به تشکیل دولت جدید در مقاله ای نوشت: پس از گذشت چندین ماه در نهایت دولت لبنان تشکیل شد اما باید توجه داشته باشیم که این توافق برنده ها و بازنده هایی متعددی دارد.

محافل سیاسی معتقدند "میشل عون" رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح (با توجه به اینکه وی همچنان دو وزارتخانه مهم خارجه و انرژی را در اختیار دارد) نخستین پیروز تشکیل دولت جدید است. این در حالی است که وی توانست از اجرای توافقی که در سطح منطقه ای در زمینه محروم شدن اعضای فراکسیون تغییر و اصلاح از وزارتخانه های کلیدی ایجاد شده بود، جلوگیری کند و همچنان دو وزارتخانه کلیدی به ویژه وزارتخارجه را در اختیار داشته باشد.

الخطیب در ادامه این تحلیل می نویسد: تمام سلام از دیگر افراد پیروز در جریان تشکیل کابینه جدید محسوب می شود، چون در نهایت توانست به هر صورت وارد باشگاه نخست وزیران لبنان شود. البته حزب الله نیز با وجود عقب نشینی از موضوع "یک سوم تضمینی" (یک سوم اعضای کابینه که فعالیت دولت را به چالش می کشند) پیروز دیگر تشکیل دولت لبنان محسوب می شود.

در واقع حزب الله بر خلاف خواست اصلاح "بیانیه وزارتی" (میثاق ارتش، ملت، مقاومت) را نپذیرفت، آنها همچنین با بررسی "بیانیه بعبدا" قبل از اعلام تشکیل دولت موافقت نکردند، همچنین حزب الله بر خلاف تقاضای جریان 14 مارس (ائتلاف سعد الحریری) هرگز موضوع عقب نشینی از جنگ سوریه را نپذیرفت.

این تحلیلگر لبنانی در ادامه این گزارش "میشل سلیمان" رئیس جمهور لبنان را به عنوان اصلی ترین بازنده تشکیل کابینه جدید می داند چرا که به زعم وی سلیمان نمی تواند از اعضای کابینه جدید در راستای تمدید دوران ریاست جمهوری خود برای یک دوره دیگر استفاده کند و با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باید کاخ ریاست جمهوری را ترک کند.

دومین بازنده بزرگ از نگاه این تحلیلگر لبنانی حزب "القوات" لبنان به ریاست "سمیر جعجع" است. چون وی هم اکنون با از دست دادن همپیمانانش، خود را تنها در عرصه سیاسی می بیند و حتی "سعد الحریری" هم در برهه اخیر در راستای تشکیل دولت جدید ترجیح داد که با "میشل عون" وارد رایزنی و توافق شود.

همچنین جریان المستقبل از دیگر بازندگان تشکیل دولت جدید است. آنها با وجود طرح ادعای بازگشت به قدرت، نتوانستند هیچکدام از شروط خود را بر جریان 8  مارس تحمیل کنند، حتی مجبور شدند برخی امتیازات را نیز به میشل عون بدهند و از قرار گرفتن "اشرف الریفی" در مقام وزارت کشور عقب نشینی کنند. سعد الحریری با توجه به اراده و فشارهای بین المللی در این زمینه که دولت جدید لبنان بدون رویارویی با حزب الله تشکیل شود، مجبور شد از قرار گرفتن الریفی در وزارت کشور عقب نشینی کند.

نظر شما
پربیننده ها