سردار احمد اخوان در گفت‌وگو با خبرگزاری دفاع مقدس:

۵۲ بیمارستان صحرایی در دوران دفاع مقدس فعال بود

فرمانده بهداری نیروی زمینی سپاه گفت: بهداری رزمی در دوران دفاع مقدس در ۵۲ بیمارستان صحرایی به فاصله کمی از نقاط درگیری در خط مقدم دایر بودند به ارائه خدمات درمانی به مجروحین می‌پرداختند.
کد خبر: ۱۲۰۱۳
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۹ - 20February 2014

۵۲ بیمارستان صحرایی در دوران دفاع مقدس فعال بود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سردار احمد اخوان فرمانده بهداری نیروی زمینی سپاه در حاشیه مراسم چهارمین یادواره شهید رهنمون درباره نقش بهداری رزمی در گفتوگو با خبرگزاری دفاع مقدس اظهار کرد: در طول دوران دفاع مقدس شبکه امداد و انتقال مجروحین را دایر کردیم تا در کوتاهترین زمان ممکن به ارائه خدمات درمانی به مجروحین بپردازیم؛ به نحوی که ما طی آن دوران در سه مرحله نسبت به درمان و انتقال مجروحین از نقطه درگیری تا بیمارستانهای شهری و پشتیبانی کننده خدمات ارائه میدادیم.

فرمانده بهداری نیروی زمینی سپاه با اشاره به اینکه خود امدادی و دیگر امدادی، پستهای امدادی و اورژانس بیمارستانهای صحرایی سه مرحلهای بودند که نسبت به درمان و انتقال مجروحین اقدام میکردند، افزود: بیمارستانهای صحرایی در ابتدای جنگ کانکسهایی بود که از ارتش برای این منظور تحویل گرفته و استفاده میکردیم.

اما چون در برابر حملات هوایی و اصابت گلوله و ترکش استقامت نداشت طرح احداث بیمارستانهای صحرایی با بتن مسلح را ارائه دادیم.

سردار اخوان درباره نحوه شهادت شهید رهنمون گفت: در زمان عملیات خیبر بیمارستان صحرایی خاتم الانبیاء(ص) را در منطقه فعال کردیم تا پزشکان متعهد حاضر در جبهه در پشتیبانی از رزمندگان شرکت کننده در این عملیات فعالیت کنند. اما زمانی که عملیات رو به پایان بود هواپیماهای دشمن محل این بیمارستان را بمباران کردند که در پی آن شهید دکتر رهنمون رئیس بیمارستان صحرایی خاتم الانبیاء(ص) و تعدادی دیگر از پزشکان به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

فرمانده بهداری نیروی زمینی سپاه با اشار ه به اینکه تعدادی از بیمارستانهای صحرایی در دوران دفاع مقدس بعد از خاتمه یافتن جنگ متروکه و تخریب شده بودند عنوان کرد: در یکی از دیدارهایی که رئیس اداره بهداشت و درمان نیروهای مسلح با رهبر انقلاب داشتند، معظم له با اطلاع از اینکه بیمارستانهای صحرایی دوران دفاع مقدس چنین وضعیتی دارند گلایه داشتند و خواستار احیای این بیمارستانها بودند. به همین خاطر نیروی زمینی سپاه بیمارستان صحرایی امام حسین(ع) را بهسازی و مورد بازدید علاقه مندان قرار داد.

وی در مورد فعالیتهای بهداری نیروی زمینی اظهار داشت: روزگذشته که اختتامیه همایش مدیران وروسای بهداریهای نیروهای مسلح در محل بیمارستان صحرایی امام حسین(ع) برگزار شد ما بیمارستان سیار ۶۰ تخته خوابی را افتتاح کردیم که ظرف یک ساعت از زمان اسقرار راه اندازی میشود، البته از نیمه دوم سال ۸۸ تا کنون ۶۲ بیمارستان صحرایی در مناطق محروم با رعایت استانداردهای روز برپا کردهایم و سال آینده هم در نمایشگاه توانمندی بهداریهای نیروهای مسلح الگوهای جدیدی از برپایی و ارائه خدمات در بیمارستانهای صحرایی ارائه خواهیم کرد.

وی در پایان تاکید کرد ایران در سطح منطقه قابلیتهای منحصر به فردی در ارائه و برپایی بیمارستانهای صحرایی از نظر کمی و کیفی دارد و در بین بهداری نیروهای مسلح کشور، بهداری نیروی زمینی سپاه توانمندترین بهداری در ارائه این قبیل خدمات است.

نظر شما
پربیننده ها