جزئیات جدید از عملیات کمین سوری‌ها در العتبه

"یا صاحب‌الزمان" رمز عملیاتی که به هلاکت ۱۷۵ تکفیری انجامید

ارتش سوریه جزئیات منتشر نشده ای را درباره عملیات کمین نظامی نیروهایش ضد گروه های تروریستی در منطقه العتبه در نزدیک القلمون را منتشر کرد.
کد خبر: ۱۲۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۱ - 02March 2014

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از تسنیم؛ پایگاه خبری الحدث نیوز با اشاره به اینکه درباره جزئیات مربوط به عملیات کمینی ارتش سوریه در منطقه العتبه در نزدیک قلمون خبرهای بسیار کمی انتشار یافته است نوشت:

ارتش سوریه در این منطقه دست به عملیاتی ارزشمند زد و شماری از تروریستهای مسلح را در عملیات کمینی موسوم به "کمین العتبه" در نزدیک قلمون در شرق سوریه قلع و قمع و سرکوب کرد.

ارتش سوریه در این عملیات کمین نظامی دست به یک سری اقدامات نظامی جدید زد، عملیاتی که هرگز تروریست های مسلح انتظار آن را نداشتند.

تاکنون منابع خبری مختلف هرکدام بنا به سلیقه و علاقه و آرزوهای خود برای منعکس کردن واقعیت آن چه در "منطقه العتبه" در القلمون روی داده بود متوسل شده بودند، مسائلی را مطرح کردند که در برگیرنده حدس و گمان نویسندگان بود، اما واقعیت آن چه در العتبه روی داد چه بود؟

منابع آگاه نظامی ارتش سوریه که در میدان "نبرد القلمون" حضور دارند در این باره اعلام کردهاند: کسانی که در عملیات کمینی ارتش سوریه در منطقه العتبه به هلاکت رسیدند گروهی از تروریست های مسلحی بودند که در حال فرار از منطقه "نبرد القلمون" بودند، این افراد مسلح سعی داشتند از دو گذرگاهی که برای فرار از "القلمون" به خود اختصاص داده بودند از این مکان بگریزند.

گذرگاههایی که تروریست ها برای فرار خود از القلمون انتخاب کرده بودند، منطقه الغوطه الشرقیه را به قلمون وصل می کنند، یکی از این گذرگاهها "قلمون الضیر" نام دارد، گذرگاه دوم "قلمون را به عدرا العمالیه" (کارگری) وصل میکند؛ تروریست ها سعی داشتند از منطقه بیابانی خود را سریعا به خاک اردن برسانند. آنها برای رسیدن به خاک اردن مسیر "العتیبه" را به عنوان گذرگاه برای خود برگزیده بودند.

بر اساس اطلاعات ارتش سوریه: تروریستهای مسلح در قالب کاروانی نظامی که افراد مسلحی را از مناطق "الضمیر" و العدرا العمالیه" جمع کرده بود، همگی برای پیوستن به هم سعی داشتند در منطقه "النشابیه" گرد هم آیند و خود را به اردن برسانند، تا در صورت امکان نیروهای تروریست تازهنفسی از خاک اردن به آنها ملحق شوند.

به گفته منابع آگاه در ارتش سوریه: گروههای تروریست سعی داشتند بعد از عبور به داخل مرزهای اردن در آنجا گروههای دیگری را برای نبرد در سوریه به خدمت بگیرند تا در حملهای که رسانههای همسوی تروریستها برای آن مدت هاست تبلیغاتی را آغاز کردهاند حمله خود را به سمت دمشق پایتخت سوریه عملی سازند.

منابع نظامی ارتش سوریه در ادامه در خصوص تجهیزات نظامی این گروههای تروریستی اعلام کردند: هرکدام از تروریستهای به هلاکت رسیده در عملیات کمین ارتش سوریه در العتبه دو سلاح در اختیار داشتند، سلاح نخست آنها "کلاشینکوف" بود و سلاح دیگرشان کلت کمری بود، به همراه این دو سلاح مقادیر بسیاری فشنگ و شماری هم نارنجک دستی داشتند.

منابع آگاه همچنین اعلام کردند: ارتش سوریه پیش از نابودی کامل و حمله به این گروه تروریست مسلح ابتدا سلاح و تجهیزات آنها را به دست آورد سپس اقدام به نابودی کامل تروریستها کرد، این اقدام را ارتش بنا به تدابیر امنیتی و نظامی پیش از رسیدن رسانههای خبری به محل به پایان رساند.

آن چه در این باره هنوز منتشر نشده است این است که عملیات کمینی ارتش سوریه به العتبه دقیقا بعد از پایان نماز مغرب آغاز شد، و آن گونه که منابع خبری غربی اعلام کرده بودند، در ساعات اولیه بامداد روی نداده است.

منابع خبری سوریه در این باره توضیح دادند: حرکت و نحوه و زمان انتقال این نیروها از منطقه العتبه براساس شنود و رهگیری تماس تروریستها از سوی ارتش سوریه حاصل شد و بعد از ارتش عملیات خود را در بستن راه تروریستها آغاز کرد.

این منابع نظامی افزودند: ارتش سوریه پیش از رسیدن کاروان گروههای تروریستی به منطقه العتبه کل منطقه را کمینگذاری و بمبگذاری کرد، به نحوی که به محض ورود تروریستها کل منطقه نزدیک دریاچه العتبه آماده انفجار کامل شده بود.

بر اساس گفته منابع نظامی ارتش سوریه رمز عملیات انفجار کامل العتبه بر روی تروریستها عبارت مقدس "یا صاحب الزمان" بود؛ علاء مامور انفجار منطقه العتبه با فریاد زدن عبارت "یا صاحب الزمان" کل منطقه را برای تروریستها به جهنم تبدیل کرد.

مساله جالب در عملیات کمینی ارتش سوریه در العتبه این است که میدان انفجاری که قرار بود به صورت یکباره منفجر شود، به درستی عمل نکرد که گویا تقدیر الهی در این امر بود، چرا که وقتی بخش دوم مهمات منفجر نشد تروریستها همگی در آن منطقهای تجمع کردند که بمبها عمل نکرد، ولی بعد از مدتی و با تاخیر این مرحله از مهمات هم عمل کرد تا کسانی که فکر میکردند از این عملیات ارتش جان به در بردهاند، به سرنوشت گروه نخست تروریستها دچار شوند.

نظر شما
پربیننده ها