حمیدرضا مقدم‌فر عنوان کرد

لزوم شکل‌گیری روحیه‌ جهادی در عرصه فرهنگ

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران گفت: روحیه‌ جهادی باید در عرصه فرهنگ و جمع نیروهای فرهنگی معتقد و وفادار به ارزش‌های انقلاب اسلامی شکل بگیرد.
کد خبر: ۱۸۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۴ - 07May 2014

لزوم شکل‌گیری روحیه‌ جهادی در عرصه فرهنگ

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، "حمیدرضا مقدمفر" معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ظهر امروز در بیستمین گردهمایی مدیران هیئتهای رزمندگان اسلام سراسر کشور در مشهد مقدس، با تبیین شرایط و وضعیت فرهنگی کشور و برشماری برخی از اهداف عملیاتی دشمنان در عرصه جنگ فرهنگی اظهار کرد: این جنگ یک جنگ تمامعیار و واقعی است.

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضمن انتقاد از سیاست خصوصیسازی فرهنگ بهجای مردمی کردن آن گفت: مردمی کردن فرهنگ و واگذاری حوزههای تصدیگری دولت به بخشهای مردمی امری لازم و ضروری است، اما این بهمعنای خصوصیسازی مثل حوزههای اقتصادی نیست که صفر تا صد و همه مسئولیتهای دولتی و حاکمیتی را به بخش خصوصی واگذار کرد.

ضرورت بسترسازی در راستای حضور بیشتر مردم در عرصه فرهنگ برای تقویت جبهه فرهنگی انقلاب

مقدمفر خاطرنشان کرد: دولت اسلامی وظایف حاکمیتی معینی در عرصه فرهنگ دارد که از جمله آن ۲ وظیفهای است که جنبه سلبی و ایجابی دارد؛ در بعد ایجابی حمایت، پشتیبانی و بسترسازی برای حضور هرچه بیشتر مردم مؤمن و انقلابی در عرصه فرهنگ و در راستای تقویت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ضرورت دارد.

وی افزود: در بعد سلبی ممیزی آثار و فیلترینگ دو وظیفه مهم دولت در امور حاکمیتی است، عموم دولتها و واحدهای سیاسی در دنیا این وظایف را بهنوعی اعمال میکنند، نباید سالمسازی فضای فرهنگ کشور و پاکیزه کردن فکر و غذای روح انسانها بهعنوان مأموریتی منفور نزد افکار عمومی نشان داده شود.

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: چطور برای سلامت جسم و تغذیه انسانها کنترل، نظارت و فیلترینگ داریم اما برای تغذیه فکر چنین امر مهمی را زشت، قبیح و منفور میشماریم.

وی تصریح کرد: بیشک این وظیفه، یک وظیفه حاکمیتی است و به هیچ بخش خصوصی با هر گرایش و خط و فکری نمیتوان واگذار کرد و با مقولات تصدیگری و مشارکت نخبگان متفاوت است.

باید روحیهای جهادی در عرصه فرهنگ کشور شکل بگیرد

مقدمفر در ادامه به بررسی راهکارهای مقابله با جنگ فرهنگی از سوی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و از جمله هیئت رزمندگان اسلام پرداخت و گفت: نکته اول این است که باید روحیهای جهادی در عرصه فرهنگ کشور و همچنین نیروهای فرهنگی معتقد و وفادار به ارزشهای انقلاب اسلامی شکل بگیرد.

وی بیان کرد: مؤلفه دوم مدیریت جهادی است که مخصوص مدیران و مسئولان فرهنگی کشور است؛ ضرورت وجود مدیریت جهادی در عرصه فرهنگی بین مدیران بیش از ضرورت آن در حوزههای اقتصادی است، زیرا ما در کشور از ظرفیتهای فراوان فرهنگی در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی برخورداریم اما یکی از ضعفهای مهم این عرصه ضعف در مدیریت جهادی عرصه فرهنگ بین مسئولان و متصدیان است.

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران تأکید کرد: مدیریت جهادی نیاز امروز کشور در همه عرصهها بوده اما در عرصه فرهنگی ضروریتر و مهمتر است.

عزم و ایستادگی در برابر دشمن از ویژگیهای مدیر جهادی در حوزه فرهنگ است

مقدمفر در ادامه به تبیین برخی از ویژگیهای مدیران جهادی در عرصه فرهنگ پرداخت و گفت: دشمنشناسی بهمعنی آگاهی از تاکتیکهای دشمن، عزم و ایستادگی در برابر دشمن، عقلانیت و تدبیر در برابر تهاجمات از ویژگیهای مدیر جهادی در حوزه فرهنگ است؛ مدیر جهادی اهل کار و تلاش خستگیناپذیر است، روحیه خودباوری و اعتماد به نفس دارد و از ولی حق و رهبر و فرمانده خود تبعیت میکند.

وی خاطرنشان کرد: مدیر جهادی حوزه فرهنگ همچنین به علم روز مجهز است و علاوه بر تکلیفمداری به اثربخش بودن فعالیتها اهتمام و به نصرت الهی نیز اعتماد دارد.

بدترین کار در حوزه فرهنگ و جنگ فرهنگی انفعال است

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران با اشاره به اینکه بدترین کار در حوزه فرهنگ و جنگ فرهنگی انفعال است، بر ضرورت جذب، تربیت و کادرسازی فرهنگی تأکید کرد و گفت: هماهنگی، همافزایی و همپوشانی فعالیتهای فرهنگی در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی امری ضروری است.

نظر شما
پربیننده ها