خاطره امیر سرتیپ عبادت از مرحوم مظفر کشاورز؛

قطب‌نمایی که مظفر با آن عراقی‌‌ها را اسیر کرد

امیر سرتیپ کریم عبادت، یکی از فرماندهان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطرات خود از جنگ تحمیلی هشت ساله ایران را روایت کرده است و از سرتیپ مظفر کشاورز به نقل خاطره‌ای پرداخته است.
کد خبر: ۱۸۶
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۵ - 28May 2013

قطب‌نمایی که مظفر با آن عراقی‌‌ها را اسیر کرد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سرتیپ مظفر کشاورز یکی از بازماندگان گروه شهید چمران پنجم خردادماه، دار فانی را وداع گفت. سرتیپ مظفر کشاورز فرمانده و مدرس چترباز و سقوط آزاد هوانیروز، معاون تیپ 55 هوابرد شیراز و عضو ستاد جنگهای نامنظم شهید چمران که از عملیاتهای آغازین جنگ تا آخرین روزهای آن را در جبهه حضور داشت و دوشادوش شهید چمران در ستاد جنگهای نامنظم فعالیت میکرد به تازگی دار فانی را وداع گفت و به دیدار دوستان شهیدش شتافت. وی همچنین نشان ذوالفقار که بهترین و عالیترین نشان نظامی میباشد را از دستان مقام معظم رهبری دریافت کرده بود.

امیر سرتیپ کریم عبادت، یکی از فرماندهان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطرات خود از جنگ تحمیلی هشت ساله ایران را در کتاب 20 فصلی «تنها در قلاجه» روایت کرده است.
 
او در فصل 12 کتاب به برخی از حوادث پس از عملیاتهای فتحالمبین و بیتالمقدس پرداخته است. بخشی از مطالب این فصل شامل شرح چگونگی ورود به خرمشهر و آزادسازی این شهر در تاریخ 3 خرداد سال 1361 است. در این بخش وی از سرتیپ مظفر کشاورز به نقل خاطرهای پرداخته است و چنین روایت کرده است:
«خبر فتح خرمشهر در شهرها پیچید. ساعاتی بعد روی جاده شلمچه در حال گشت زدن بودیم. رفته بودم روی خاکریز تا اوضاع و احوال را ببینم. یکدفعه دیدم که چند نفر عراقی راننده را از جیپ بیرون میکشند. میخواستند فرار کنند.
 
معاونم سرهنگ مظفر کشاورز سریع شروع به دویدن کرد. اسلحه نداشت، قطبنما را از کنار فانسقهاش بیرون آورد و توی مشت گرفت. عراقیها از ترس نارنجک روی زمین خوابیدند و خودشان را تسلیم کردند.
 
سنگرهای عراقی پر بود از وسایل مردم خرمشهر. یخچالها را به عنوان ستون توی سنگر استفاده کرده بودند. قالیها را روی سنگرشان انداخته و خاک رویش ریخته بودند. صحنههای رقتباری بود...»
 
کتاب «تنها در قلاجه» به سفارش کنگره سرداران و 14600 شهید استان فارس و با حمایت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس این استان توسط نشر زرینه منتشر شده است.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار