دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

معتادان کشور روزانه بیش از ۱.۵ تن مواد مخدر مصرف می‌کنند

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: معتادان کشور روزانه بیش از ۱.۵ تن مواد مخدر مصرف می‌کنند.
کد خبر: ۱۹۸۰۰
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱ - 23May 2014

معتادان کشور روزانه بیش از ۱.۵ تن مواد مخدر مصرف می‌کنند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، "عبدالرضا رحمانی فضلی" دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدردر نشستی که با رئیس مرکز امور مساجد و ائمه جماعات برگزار کرد، به اهمیت موضوع مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و اظهار داشت: مواد مخدر یک امالمصائب است و تا زمانی که آدمی به صورت مستقیم درگیر آن نشده باشد نمیتواند ابعاد کامل آسیبهای آن را احساس کند.
 
وی از دست رفتن آبرو و حیثیت خانوادههای معتاد و همچنین مشکلات اقتصادی، اجتماعی و روحی را بخشی از آسیبهای مساله اعتیاد عنوان کرد و افزود: طبق تحقیقات انجام شده در مراکز مختلف حداقل یک میلیون و سیصد و بیست و پنج هزار معتاد در کشور وجود دارند که این رقم، رقم بسیار بزرگی است و با در نظر گرفتن افراد خانواده فرد معتاد میتوان نتیجه گرفت که ۵.۵ میلیون نفر در کشور ما درگیر معضلات ناشی از اعتیاد هستند.
 
وزیر کشور با بیان اینکه طبق تحقیقات صورت گرفته ۵۳ درصد از معتادان متاهل هستند، گفت: با توجه به این آمار متاسفانه ۷۰۰ هزار همسر درگیر اعتیادند و اگر هر یک از این معتادان متاهل دارای ۲ فرزند نیز باشند میتوان گفت که یک میلیون و چهارصد هزار فرزند در خانوادههای نابهنجار و درگیر با مساله اعتیاد زندگی میکنند.
 
رحمانی فضلی ۵۵ درصد از طلاقهای صورت گرفته در کشور را متاثر از مساله اعتیاد عنوان کرد و با اشاره به جمعیت ۷۰ درصدی زندانیان مرتبط با موضوع مواد مخدر گفت: علاوه بر این موارد آنچه که نگرانیهای ما را در موضوع موادمخدر بیشتر کرده است، میزان گرایش جوانان به سمت این مواد و تغییر الگوی مصرف آنها به سمت موادمخدر صنعتی که در سال گذشته ۳۵۰ لابراتوار تولید موادمخدر صنعتی کشف و منهدم شد.
 
دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر تنوع مواد مخدر به بهانههای لاغری، درمان ناتوانی جنسی، مقابله با استرس، افزایش تمرکز را از جمله موضوعات نگرانکننده جامعه امروز دانست و گفت: متاسفانه طبق آمار صورت گرفته ۲۵ درصد از کارگران صنعتی یک کارخانه بزرگ در یکی از استانهای مهم کشور معتاد هستند و این موضوعی است که باید به آن توجه ویژه داشت.
 
وی همچنین به سود سرشار ۴۵۰ میلیارد دلاری حاصل از قاچاق مواد مخدر در دنیا اشاره کرد و افزود: با توجه به این درآمد بسیار عظیم کارتلهای موادمخدر، قاچاقچیان با استفاده از انواع تبلیغات با بهرهگیری از نفوذ بالای خود حتی برای خودشان ارتش دارند و در ایران نیز قاچاق مواد مخدر سالانه ۴ میلیارد دلار سود عاید قاچاقچیان میکند.
 
رحمانی فضلی با بیان اینکه در سال ۹۲ بیش از ۲۰۰ هزار نفر در موضوع مبارزه با مواد مخدر دستگیر شدهاند، گفت: در سال گذشته حدود ۵۷۰ تن انواع مواد مخدر کشف و ضبط شد که این میزان کشفیات به اندازه مصرف داخلی در کشور است که کشفیات انجام شده در سال گذشته ۱۷ درصد افزایش داشت.
 
وزیر کشور ادامه داد: متاسفانه طبق آمار پزشکی قانونی روزانه ۹ نفر بر اثر سوءمصرف مواد مخدر در کشورمان جان خود را از دست میدهند.
 
دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به شهادت ۳۷۰۰ مامور نیروی انتظامی به دنبال مبارزه با مواد مخدر گفت: با وجود تمامی زحمتهای کشیده شده در سالهای گذشته باید بگوییم این تلاشها کافی نبوده است و برای مبارزه جدیتر با موضوع اعتیاد و مواد مخدر باید علاوه بر پیشگیری، درمان و مقابله به موضوع صیانت از معتادان بهبود یافته توجه داشت، چرا که به دلیل عدم پذیرش معتادان بهبود یافته در جامعه ما در بهترین شرایط تنها ۲۰ درصد از درمانشدگان چرخه درمان خود را تکمیل میکنند و ۸۰ درصد دوباره به چرخه اعتیاد بازمیگردند.
 
وی برگزاری نشست با ائمه جماعات را در راستای اجتماعی کردن مبارزه با معضل اعتیاد عنوان کرد و افزود: ما معتقدیم که در هر موضوعی اگر مردم پای مبارزه نیایند آن موضوع حل نمیشود و ما در مساله مبارزه با اعتیاد نیز تنها از مردم این توقع را داریم که هر فرد مراقب خانواده و فرزندان خود باشد.
 
رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنانش ضمن تاکید بر مساله نظارت والدین بر رفتار فرزندانشان گفت: والدین باید توجه کنند که اگر فرزندانشان از ساعت ۸:۳۰ شب دیرتر به منزل میآیند باید نگرانشان شوند چرا که متاسفانه این امکان وجود دارد که فرزندانشان به بهانههای مختلف همچون جشنهای شبانه و جشن فارغالتحصیلی با مواد مخدر جدید آشنا شوند و استفاده از این مواد نیز به زودی خود را نشان نمیدهد.
 
وزیر کشور خطاب به ائمه جماعات آنها را اولین مرجع مردم در مسائل اخلاقی عنوان کرد و در پایان گفت: با توجه به آمار ارائه شده و نتایج به دست آمده باید برای حل مسائلی همچون سرقت، قتل، همسرآزاری، طلاق و بسیاری دیگر از آسیبهای اجتماعی، موضوع اعتیاد را حل کرد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار