مسجدجامعی:

ایران مدافع حفظ تمام حقوق شهروندی اقلیت‌های دینی است

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در دهمین دور گفت‌‌وگوهای دینی ایران و واتیکان با تاکید بر اینکه ایران خواستار حفظ تمامی حقوق شهروندی اقلیت‌های دینی و مذهبی است، گفت: اندیشه تکفیری از سنتز ایدئولوژی وهابی و سید قطب است.
کد خبر: ۲۱۴۴۵۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۱ - 22November 2016
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، دهمین دور گفت‌وگوهای دینی مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان کلیسای کاتولیک واتیکان روز سه‌شنبه آغاز شد.

در این مراسم کاردینال توران، رییس شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان و ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رییس شورای سیاست‌گذاری ادیان، حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی، سفیر ایران در واتیکان و اکبر قولی رایزن فرهنگی کشورمان در محل شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان رُم حضور داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مسجدجامعی، عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در مقاله خود با عنوان «چگونگی پیدایش ایدئولوژی تکفیری و افق‌های جدید همکاری ایران و واتیکان» گفت: آنچه امروزه افراط‌گرایی اسلامی نامیده می‌شود به واقع پدیده پیچیده‌ای است که مجموعه‌ای از عوامل تاریخی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و دینی در پدید آوردن آن نقش داشته‌اند که بعضاً به خارج از قلمرو اسلامی، از مسئله جهانی شدن گرفته تا گسترش ارتباطات دیجیتالی و دخالت‌های آشکار و پنهان قدرت‌های بزرگ کنونی دخیل است.

وی، به نقش بسیار مؤثر غربی‌ها و دلایل استراتژیکی و رقابت بین قدرت‌های بزرگ و نیز مسئله نفت و همچنین جریان مطمئن و مداوم آن در شکل‌دهی به تحولات خاورمیانه، اشاره کرد و ادامه داد: احتمالاً در هیچ نقطه‌ دیگری در جوامع جهان سوم این دخالت تا بدین حد تأثیرگذار نبوده است و قدرت‌های بزرگ برای مقابله با کمونیسم جریان‌های مختلف افراطی از افغان العرب گرفته تا طالبان و تروریست‌های سر بر آورده پس از تحولات عربی را ایجاد کردند.

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در سخنان خود، به برخی عوامل پیدایش ایدئولوژی تکفیری اشاره کرد و گفت: ایدئولوژی تکفیری در شکل کنونی‌ نتیجه سنتز دو ایدئولوژی مختلف یعنی وهابی و سید قطب در مورد جامعه جاهلی و جامعه اسلامی است که در مورد نخست به القاعده، داعش، بوکو حرام، جنبش شباب و دیگر گروه‌های تروریستی کوچک و بزرگی که هم‌اکنون در سوریه، عراق، لیبی و یا نقاط دیگر آفریقا و آسیا فعال هستند، مرتبط می‌شود.

وی ضمن بررسی تفصیلی موضوعات مرتبط به سابقه پیدایش تفکرات افراطی افزود: از اواخر دهه 90 ایدئولوژی تکفیری به طور فزاینده‌ای به ایدئولوژی وهابی نزدیک شد تا جایی‌که داعش پس از اشغال شهر موصل در عراق کتاب درسی آموزش‌های دینی در مدارس این شهر را از کتاب‌های درسی عربستان انتخاب کرد.

مسجدجامعی ادامه داد: علاوه بر آن رفتار داعش در برخورد با پیروان ادیان دیگر، مسلمانان و خاصه مسلمانان غیر اهل سنت تداعی کننده رفتار «اخوان وهابی» بود و همچنین داعش آثار باارزش تاریخی و دینی را به این عنوان که نمودهای شرک و کفر هستند، نابود ساخت.

وی به ریشه‌های تحولات در کشورهای عربی و دمیدن به آتش اختلافات مذهبی، قومی و قبیله ای و تغییر دیدگاه گروه‌هایی همچون القاعده پرداخت و گفت: با توجه به شرایط جوامع عرب، دامن زدن به اختلافات مذهبی و طائفی اوضاع و از جمله ایدئولوژی و اقدامات گروه‌های افراطی را دگرگون ساخت و نقطه ثقل این تحولات سوریه بود که جنگی ناخواسته بدان تحمیل و زمینه‌ای برای افکار و روش‌های افراطی‌تر آماده شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: در واقع جمهوری اسلامی ایران خواهان خاورمیانه‌ای است که رهبرانش براساس انتخابات بر سر کار آیند و تمامی حقوق شهروندی اقلیت‌ها به ویژه اقلیت‌های دینی و مذهبی حفظ شود.

وی در پایان سخنان خود، بر ضرورت شناسایی ظرفیت‌ها و گسترش همکاری ایران و واتیکان برای کمک به صلح و آرامش در منطقه تأکید کرد.

در این نشست ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کاردینال توران، رییس شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان واتیکان، میگوئیل آیوسو، دبیر شورا، مونسینیور خالد عکاشه، رییس بخش اسلام شورا و تعدادی از شخصیت‌های برجسته علمی واتیکان، خاموشی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، محمد جواد صاحبی، رییس شورای علمی دین‌پژوهان کشورمان، مسجد جامعی، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، خسروپناه، رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، واعظ جوادی، رییس مؤسسه علوم وحیانی اسراء، مظاهری، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیدوست ابرقوئی، عضو هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی، یثربی، استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی و و رمضان‌رستم‌آبادی، از اداره مسیحیت کاتولیک مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان حضور داشتند.

یادآوری می شود، دهمین دور گفت‌وگوهای دینی ایران و واتیکان، با عنوان «افراط‌گرایی و خشونت به نام دین؛ کدام رویکرد به دین؟» از امروز (سه‌شنبه) به مدت دو روز در رم پایتخت ایتالیا برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار