«ادبیات انقلاب اسلامی» منتشر شد

کتاب «ادبیات انقلاب اسلامی» اثر محمدرضا ترکی توسط انتشارات سمت منتشر شد.
کد خبر: ۲۱۵۱۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷ - 27November 2016
«ادبیات انقلاب اسلامی» منتشر شدبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، محمدرضا ترکی، شاعر با اشاره به انتشار اثر جدید خود با عنوان «ادبیات انقلاب اسلامی» گفت: کتابم با عنوان «ادبیات انقلاب اسلامی» در 424 صفحه با مشارکت فرهنگستان زبان و ادب فارسی توسط انتشارات سمت منتشر شد. هدفم از انتشار این کتاب این بود که مباحث عمده ادبیات انقلاب اسلامی، در شاخه‌های مختلف آن، به شیوه‌ای علمی و رسا و درخور متون آموزشی مدون شود. این کتاب دست‌آورد پژوهش و همکاری شماری از استادان دانشگاه‌های مختلف است و در آن هر یک به معرفی شاخه‌ای از ادبیات انقلاب اسلامی پرداخته اند.

وی افزود: افزون بر اینکه کتاب «ادبیات انقلاب اسلامی» می‌تواند منبع اصلی درس ادبیات انقلاب اسلامی باشد، این قابلیت را نیز دارد که به مثابه منبعی اصلی یا جنبی در دروس گرایش ادبیات پایداری استفاده شود. همانگونه که مطالعه آن برای همه علاقه‌مندان به ادبیات معاصر نیز مفید خواهد بود. ادبیات انقلاب اسلامی به اعتبار آثاری که در آن عرضه شده و شاعران و نویسندگانی که این نوع ادبی معرفی کرده است، پس از حدود نیم قرن به وسعت و کیفیتی دست یافته است که دیگر نمی‌توان آن را نادیده گرفت، انکار کرد و خرد شمرد.
 
این شاعر با اشاره به ممکن نبودن بررسی دقیق جریان‌های ادبیات معاصر بدون در نظر گرفتن رویدادهایی که در عرصه انقلاب افتاده و می‌افتد، اظهار داشت: هر محقق جدی ادبیات معاصر ایران به ناچار باید نظری به ادبیات انقلاب اسلامی داشته باشد. به دلیل آنکه هر تحقیقی در کلیت ادبیات معاصر، بدون در نظر گرفتن آثار پدید آمده در زمینه ادبیات انقلاب اسلامی ناقص و کم عمق خواهد بود. در سال‌های اخیر موضوعات مرتبط با ادبیات انقلاب مورد توجه محققان دانشگاهی نیز قرار گرفته است. تا جایی که اکنون شاهد پژوهش‌های معتبری در قالب رساله، پایان‌نامه، مقالات و طرح های علمی و پژوهشی درباره جنبه‌های گوناگون ادبیات انقلاب اسلامی هستیم.

ترکی ادامه داد: ادبیات انقلاب اسلامی تحت عناوینی چون ادبیات پایداری وارد گرایش‌های درسی رشته زبان و ادبیات فارسی شده است. به همین دلیل فرهنگستان زبان و ادب فارسی با همکاری گروه ادبیات انقلاب اسلامی و انتشارات سمت بر آن شد تا درس نامه ای دانشگاهی را در قالب یک کتاب حاوی مباحث اصلی مرتبط با ادبیات انقلاب اسلامی و شاخه های مختلف آن تهیه و تدوین کند.

در کتاب «ادبیات انقلاب اسلامی» که به همت گروه ادبیات و انقلاب اسلامی فرهنگستان زبان و ادب فارسی تدوین شده و انتشارات سمت آن را منتشر کرده است، شاخه های مختف ادبیات انقلاب اسلامی و پیشینه آن در قالب یک کتاب درسی بررسی شده است.
 
منبع: باشگاه خبرنگاران
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار