انتقاد مسکو از تعلل سازمان ملل برای ازسرگیری گفت‌وگوهای صلح سوریه

شورای امنیت نشستی را با محوریت سوریه برگزار کرد. نماینده سازمان ملل در امور سوریه گفت‌: «هم‌اکنون زمان ازسرگیری مذاکرات صلح سوریه فرا رسیده است». مسکو از تعلل سازمان ملل برای آغاز این مذاکرات به شدت انتقاد کرد.
کد خبر: ۲۱۶۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴ - 09December 2016
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس،  «استفان دی‌میستورا» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه اعلام کرد، زمان آن فرا رسیده است تا گفت‌وگوهای صلح سوریه میان دولت این کشور و معارضان سوری را از سر بگیریم.
 
بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، دی‌میستورا پس از نشست روز پنج‌شنبه (بامداد جمعه) شورای امنیت سازمان ملل درباره سوریه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «تا حدی می‌توانم بر این واقعیت اصرار کنم که شاید حالا زمان آن رسیده است تا حقیقتا به طور جدی به احتمال ازسرگیری گفت‌وگوهای صلح سوریه بنگریم».
 
وی افزود: «اما برای انجام این کار نیازمند یک پیام مشخص از جانب مقامات دولت سوریه هستیم که بگویند واقعا به طور جدی نه تنها مایل به حضور در ژنو هستند بلکه برای نشستن پای میز مذاکرات در چارچوب قطعنامه شورای امنیت هستند و همچنین معارضان سوری نیز باید اعلام کنند که حاضرند پای میز مذاکرات بیایند».
 
نماینده سازمان ملل در ادامه گفت: «لحظاتی برای انجام این کار وجود دارد و من بر این باورم که هم‌اکنون زمان آن است و ما باید طرفین را پای میز مذاکرات بیاوریم. در غیر این صورت، این طور القا خواهد شد که هیچ کس تمایلی به انجام این کار ندارد و تنها یک راه‌حل نظامی باقی می‌ماند».
 
انتقاد مسکو از نماینده سازمان ملل برای به تعویق انداختن مذاکرات صلح سوریه
 
«ویتالی چورکین» نماینده روسیه در سازمان ملل نیز پیش از این اعلام کرده بود، ازسرگیری مذاکرات صلح سوریه در این برهه زمانی اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که تا چند وقت دیگر «بان کی‌مون» دبیرکل فعلی سازمان ملل از سمت خود فصل خواهد شد و جای خود را به گوترش پرتغالی خواهد داد.
 
این دیپلمات روس همچنین گفت، مسکو مکررا از نماینده سازمان ملل در امور سوریه خواسته است تا گفت‌وگوهای صلح سوریه را در سریع‌ترین زمان ممکن از سر بگیرد و از دی‌میستورا به خاطر منتظر ماندن برای لحظه‌ای ایده‌آل برای بازگشت به میز مذاکرات به شدت انتقاد کرده است.
 
بنا به گفته چورکین، نماینده سازمان ملل تحت «فشار بسیار زیادی» بوده که مانع از پیشرفت مذاکرات در دور اخیر در ژنو در تاریخ 13 تا 27 آوریل شده است. دی‌میستورا پیشتر اعلام کرده بود که انتظار داشت این مذاکرات در ماه می از سر گرفته شود اما تا این لحظه که کمتر از یک ماه تا پایان سال 2016 میلادی باقی مانده است، این مذاکرات آغاز نشده است.
 
منبع:فارس
نظر شما
پربیننده ها