یادداشت/ حسین نجفی

⁠⁠⁠وحدت، تنها راه رستگاری جامعه اسلامی

⁠⁠⁠اتحاد، همگرایی و همدلی میان احاد یک اجتماع موجب تقویت و تعالی آن و دستیابی به جایگاه آرمانی و نیل به اهداف عالیه مد نظر در جوامع است.
کد خبر: ۲۱۷۴۷۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۰ - 14December 2016

به گزارش گروه استان‌های دفاع پرس، حسین نجفی در یادداشتی نوشت: امّت بزرگ اسلامی، با آماری نزدیک به دو میلیارد نفر، به عنوان یکی از بزرگترین جوامع بشریِ امروز، نیازمند این اتحاد و انسجام است؛ چرا که اتحاد مسلمین موجب گسیل جامعه ی اسلامی به سوی اهداف متعالی خواهد بود. 

از آنجا که افتراق، واگرایی و عدم اتحاد میان یک جامعه موجب از وادادگی و تضعیف و گسست آن جامعه می‌شود، دشمنان اسلام همواره وحدت مسلمین را مورد هدف قرار داده و با تحریک و تبلیغات سوء و ایجاد خصومت و دشمنی بین شیعه وسنی وحتی تکفیر و تحریم، سعی در ایجاد شکاف بین امت اسلامی داشته و دارند، تا از یک سو مسلمانان را بخود مشغول و درگیر سازند و از سوی دیگر مانع از پیشرفت و گسترش آیین اسلام گردند.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، فاصله میان ۱۲ ربیع الأول که سالگرد ولادت پیامبر اکرم (ص) بنا بر روایات أهل سنت تا ۱۷ ربیع الأول که تاریخ ولادت نبی مکرم اسلام حضرت محمد(ص) بنا بر روایات موجود در اسناد تشیع است، از سوی امام خمینی (ره) به عنوان هفته وحدت نامگذاری شده است و البته پیروزی انقلاب اسلامی نیز مرهون وحدت افراد ملت و اقشار و طوايف آن است و گستره این وحدت ملی میتواند بصورت وحدت بین المللی تبدیل گردد.

به گواه تاریخ پرفراز و نشیب اسلام، مسلمانان، بارها شاهد تلاش دشمنان قسم خورده برای برهم زدن وحدت اسلامی مسلمانان بوده اند. آنها همواره با حربه ها و نیرنگهای گوناگون سعی در از بین بردن اسلام و اندیشه های ناب اسلام اصیل محمدی (ص) از گستره عالم هستی داشته اند، لذا تنها دلیل ناکامی آنها وحدت و بصیرت مسلمانان بوده است و از این رو هرگاه دشمنان توانسته اند در این وحدت خللی وارد کرده و یا با فتنه انگیزی طیفی از مسلمین را از بصیرت بر امور و فهم حقیقت بازدارند زندگی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مسلمانان دست خوش ناملایمات بسیاری شده است و افرادی مانند سید جمال الدين اسدآبادی همواره در حال مبارزه با آن بودند و سعی در ایجاد وحدت جامعه اسلامی داشتند.

بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران همواره به منظور تحقق وحدت اسلامی در جامعه تلاش نمودند و در همین رابطه چنین فرمودند "از ملی گرايی خطرناك تر و غم انگيزتر ايجاد اختلاف بين اهل سنت و جماعت با شيعيان است و القاء تبليغات فتنه انگيز و دشمن ساز بين برادران اسلامی است. بحمدالله تعالی در انقلاب اسلامی ايران هيچ اختلافی بين دو طايفه وجود ندارد و همه با دوستی و اخوت در كنار هم زندگي مي كنند، اهل سنت كه در ايران جمعيتش بي شمارند و در اطراف و اكناف كشور زيست می كنند و داراي علما و مشايخ بسيار هستند، با ما برادر و ما با آنها برادر و برابريم، و آنان با نغمه هاي نفاق افكنانه اي كه بعضی جنايت كاران و وابستگان به صهيونيسم و آمريكا ساز نموده اند، مخالف اند. برادران اهل سنت در كشور اسلامی بدانند كه عمال وابسته به قدرت هاي شيطان بزرگ خيرخواه مسلمين و اسلام نيستند و لازم است مسلمانان از آنان تبري كنند و به تبليغات نفاق افكنانه آنان گوش فرا ندهند. من دست برادري به تمام مسلمانان متعهد جهان مي دهم".

قرآن کريم نیز به عنوان سند افتخار دنياي اسلام وحدت و همبستگی را سرچشمه رحمت و مومنان را به صلح و اخوت فرا می خواند. خداوند متعال در آيات گوناگونی نظیرآیه ی شریفه " وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ " و یا آیه شریفه "إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُون"َ و آیاتی از این قبیل به آن اشاره فرموده است.

با مراجعه به تاریخ نیز می توانیم شواهد فراوانی از همکاری و وحدت شیعه و سنی بیابیم. برای نمونه صاحب بن عباد شیعه، که در دوران عباسیان وزیر بود، قاضی عبدالجبار را که از بزرگان اهل سنت بود، به سمت قاضی القضاتی منصوب کرد.

فروپاشی امپراطوری عثمانی در جنگ جهانی اول و تقسیم سرزمین پهناور این امپراطوری به عنوان غنایم جنگی بین دول پیروز، سرآغاز بسیاری از مشکلات امروز در جهان اسلام است. خط کشی های مصنوعی در میان امت اسلامی با استفاده از عناصری چون نژاد و قومیت و وارد کردن ناسیونالسیم خرد به عنوان مبنای شکل دهی به دولت های به ظاهر مدرن ومستقل، این امکان را فراهم ساخت تا بیگانگان با ایجاد تفرقه و اختلاف در بین مسلمانان، به راحتی سلطه خود را بر جهان اسلام تثبیت نمایند.

لذا وحدت اسلامی در شرايط فعلی از مبرم ترين نيازهاي جامعه اسلامی است در شرایط حساس امروزی که افتراق ها و بروز و ظهور جريانات خودساخته و دروغین، مرزهای جهان اسلام را تهديد میکند وحدت و يکپارچگی جهان اسلام مقتدرترين سلاح براي مبارزه با تفرقه‌افکنان و تحرکات دشمنان که سعی دارند با تقویت شيعه انگليسی و سنی آمريکايی سياست تفرقه‌ افکنی ميان امت‌ها و دولتهاي اسلامی را اجرا سازند محسوب میشود.

 البته باید چنین بیان کرد که وحدت بین ادیان و مذاهب صرفا به معنای پذیرفتن عقاید سایر ادیان یا دست کشیدن از عقاید خود نیست؛ بلکه بدین معناست كه نبایدبه اختلاف بین ادیان و انشعابات دینی پرداخت و موجبات نزاع و تفرقه را فراهم ساخت بلکه ضروریست بر روی اشتراکات اتحاد و اتفاق نظر وجود داشته باشد.

یکی از مهمترین دغدغه و دل مشغولی امروز جهان اسلام تفکرات تکفيري تحميل شده به آن است. امروزه گروه‌هاي تروريستی نظير طالبان، داعش، القاعده، جبهه النصره، جبهه اسلامی و... که همگی داعيه‌دار نام اسلام هستند لکن هيچ نشانه‌اي از اسلام در عمل و رفتار آنها وجود ندارد.

دشمنان جهان اسلام که رژیم جعلی اشغالگر قدس را به عنوان غده سرطانی در ميان کشورهاي اسلامی ايجاد کردند در طول سال‌هاي اخير براي سرکوب بيداري اسلامی و نهضت مقاومت(( که سعی در مقابله با استبداد داخلی و استعمار خارجی و تحقق اسلام ناب را داشته و دارند))  تشکيل جريان‌هاي به اصطلاح اسلامی را در دستور کار قرار دادند، جريان‌هايی که برگرفته از دستگاه‌هاي اطلاعاتی و امنيتی غرب می‌باشند.

شيعه ساخته سرویس های جاسوسی انگليس و سنی ساخته سازمان سيا آمريکا در قالب جريان‌هاي تکفيري جهان اسلام را به سمت نابودي و آشوب سوق داده‌اند. آنچه این گروههای بظاهر مسلمان، مامور انجام آن هستند نابودي سرزمين‌هاي اسلامی، بدنام‌سازي و تخريب چهره اسلام ناب محمدي (ص)،  دورسازي جهان اسلام از مسئله مهم فلسطين، راضی ساختن امت اسلام به پذيرش سلطه نظامی غرب براي تامين امنيت و مواردی از این قبیل است.

در عصر و قرن حاضر خصوصا در برهه حساس فعلی، هجوم گسترده دشمنان اسلام به منافع مادي و معنوي مسلمانان از هميشه بيشتر شده و ابزارهایی مانند تهاجم فرهنگی يا تحريم هاي اقتصادي، تاسيس فرق ضاله و امثالهم در كشورهاي اسلامی ابعاد و اشکال پيچيده تري پيدا كرده است و لزوم اتحاد، يكپارچگی، دوري از تفرقه و اختلاف افکنی در بين امت اسلام از هر زمان ديگري بيشتر احساس مي شود.

لذا به هر ميزان اتحاد و همگرايی كشورهاي اسلامی برجسته تر شود فرصت هاي بیشتری براي اظهار وجود و قدرت نمايی امت اسلامی در برابر زياده خواهیها و زورگویی های دنياي استکباری زر و زور مهيا خواهد شد.

حسین نجفی کارشناس ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل

انتهای پیام/
 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار