در سی و یکمین شب شاعر عنوان شد:

شهید «زارعی» نمونه یک مومن انقلابی/ برخی فراموش کردند شاعر انقلاب‌اند

«علیرضا مختارپور» در مراسم شب شاعر از شهید «احمد زارعی» به عنوان نمونه مسلم انسان مومن انقلابی که در بیانات رهبر انقلاب ترسیم شده است یاد کرد.
کد خبر: ۲۱۸۲۵۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۹ - 19December 2016
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، مراسم سی و یکمین شب شاعر ویژه پاسداشت شاعر شهید احمد زارعی با حضور جمع زیادی از شاعران و همرزمان وی در موسسه رسانه ای اوج برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مجید نظافت یزدی از دوستان این شاعر به شعرخوانی و روایت چند خاطره از زندگی او پرداخت. در ادامه نیز محمدرضا سنگری روایتی از آشنایی اش با شهید زارعی در سال ۶۱ تعریف کرد و گفت: در آن سالها یادم هست وقتی احمد را در آبادان دیدم تا میانه های شب و نزدیک به ۳ ساعت درباره شعر، ادبیات انقلاب و ضرورت تدوین مبانی نظری اش با من صحبت می کرد که ای کاش آن صحبت ها ضبط شده بود.

سنگری در ادامه به بیان چند ویژگی از شهید زارعی پرداخت و گفت: شاخص ترین ویژگی وی بصیرت آن بود. او نگاهی همه سو نگر داشت. در دیروزمان، امروز را می دید. حالا هم که مقالات و سخنانش را می خوانیم انگار نه انگار که در سال۶۵ ایراد شده بلکه انگار دقیقا متعلق به سال ۱۳۹۵ است.

وی افزود: در این جلسه از کتاب اخیر من با عنوان «از نتایج سحر» صحبت شد. من این کتاب را از نتایج پنهان آشنایی ام با احمد زارعی می دانم. طنین او همیشه در گوشم بوده که به مقوله ادبیات انقلاب بپردازیم. این چیزی است که حتی مرحوم قیصر امین پور وقتی بعد از مدتی جدایی به جمع ما برگشت نسبت به آن تردید داشت اما احمد به باور وجودی آن رسیده بود.

سنگری از دیگر ویژگی های احمد زارعی را مبدع و موسس بودنش نامید و گفت: او بانی رادیو کردستان، انتشارات سپاه، کنگره شعر بسیج و دانشجویان، مجله کودک مسلمان بلوچ، نهال انقلاب و ... بود. در همان سالها به بحث ایجاد دانشکده ادبیات انقلاب توجه نشان داده بود و حتی آن را طراحی کرده بود که ما امروز هنوز نمی توانیم چنین دانشکده ای را داشته باشیم.

سعید بیابانکی دیگر شاعری بود که در سخنرانی کوتاه خود با اشاره به آشنایی اش با احمد زاری در سال ۶۵ گفت: برای اولین بار او را در کنگره شعر جنگ در آن سال دیدم؛ کنگره ای که بالای ۲ هزار مخاطب رزمنده داشت و بدها به شوخی می گفتیم که ما شعرخوانی در جمع شهدا را تجربه کرده ایم چرا که خیلی از آن جمع به خیل شهدا پیوستند.

وی همچنین با اشاره به انرژی و کاریزمای شهید زارعی گفت: نسل زیادی از شاعران انقلاب به کمک نیرو و انرژی که او به آنها می داد توانستند شاعری کند.

محسن پرویز نویسنده و معاون اسبق فرهنگی وزارت ارشاد نیز در این مراسم با اشاره به خستگی ناپذیر بودن احمد زارعی گفت: او فردی پرتلاش، با فکر باز و اندیشه روشن بود. در کنار این مسئله او با تدبیر صحیح سیاسی اش نکات برجسته و زیادی را برای ما به ارمغان می آورد در کنار او باید به موضوع ولایت پذیری برجسته ای که در وی بود اشاره کرد و بدون شک چنین روحیه ای بود که باعث شده بود در سن جوانی چنان مشفقانه کار را جلو ببرد که نمونه ای نداشته باشد.

هادی منوری از دیگر شاعران حاضر در این مراسم نیز در سخنانی شهید زارعی را در زمره افرادی مطرح کرد که بودنشان بسیار تاثیر گذارتر از نبودنشان است، گفت: شهید زارعی در کنار صادق صبحی، دو چهره ای هستند که در زندگی من تاثیر بسیاری گذاشته است و هنوز هم این باور که بودن یا نبودن خیلی از افراد با یکدیگر متفاوت است را مدیون این دوستی هستیم.

سردار بهروز اثباتی از مدیران سابق بنیاد فرهنگی روایت و همرزم شهید احمد زارعی نیز در سخنانی در این برنامه گفت: همینکه ۲۰ و چند سال بعد از شهادت احمد جنین مجلسی برپا شده است بزرگترین توصیفی است که می شود در حق او داشت. احمد همیشه فردی مبدع بود و مهندسی رفتار آینده را داشت. سعی می کرد در تمام زندگی اش بین مردم زندگی کند و این کار را چنان مداومت می بخشید که در دوران حضورمان در کردستان بسیاری از مادران شهدای کرد از او به عنوان پسرشان یاد می کردند.

به گفته اثباتی، وی و بسیاری از دوستان احمد زارعی در دینداری و بصیرت مدیون دائمی او بوده و هستند و ساحت وجودی آنها را وی شکل داده است.

علیرضا مختارپور دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز در این مراسم  با برشمردن برخی از صفات شهید احمد زارعی گفت: او فردی مکتبی توأم با معرفت و اندیشه بود. دین را زبانی و تقلیدی و ارثی بدست نیاورده بود و به معنای واقعی متدین بود یعنی  اینکه از راه تعلق به دینش نرسیده بود از سوی دیگر ساده زیست و مردمی بود؛ اهل ادب و قلم، نقاد و نقدپذیر و حامی مظلومان. در کنار اینها به پرورش نیروهای انقلاب اهمیت بسیاری می داد و با موضوع اشرافیت بسیار مخالفت می کرد و به همین خاطر شاید از اولین کسانی بود که از این منظر خطراتی را که انقلاب در معرض آن بود رصد کرده بود.

مختارپور همچنین با اشاره به عظمت روحی شهید زارعی و بیقراری او گفت: احمد اهل محبت و مهر و یکپارچه آکنده از آنان بود به همین خاطر هم بود که دوستان بسیارش عاشق او می شدند. به باور من او را باید نمونه یک مومن انقلابی تمام عیار دانست که مقام معظم رهبری از آن یاد می کنند.

در ادامه این مراسم علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری نیز در سخنانی عنوان کرد: منش احمد زارعی در این روزگار غریب است. این روزها، روزهایی است که آدم از آنچه که می بیند داغ می شود و یاد احمد می افتد که اهل سکوت نبود و اگر بود به ما راه را نشان می دهد. او از جنسی بود که خیلی از پیرامونی های ما از آن جنس نیستند، جنس او را باید از امثال شهید سیاح طاهری و شهید همدانی جستجو کرد.

قزوه ادامه داد: احمد زارعی اگر امروز در میان ما بود بدون شک در زمره مدافعان حرم قرار می گرفت. اجازه نمی داد کسی از اشرافیت حرف بزند. بدون شک بر دهان آن وزیری می زد که دریافتی های میلیونی معاونانش را توجیه می کند.

وی افزود: متاسفم که خیلی از ما امروزه به فضایی افتاده ایم که زورمان می آید از انقلاب دفاع کنیم.   شده ایم متملق شاهنشاه و باید شعرهای سالهای قبلمان را به زور به یادمان آورد. احمد اگر زنده بود خیلی از مسائل امروز ما برایش اهمیت داشت؛ از کنار برجام به سادگی نمی گذشت، پای صحبت دانشمندان می نشست، وقت می گذاشت و درک می کرد که چه بر سرمان در حال آمدن است.

پایان بخش این مراسم نیز سخنان به سخنان شهید احمد زارعی اختصاص یافت.

وی در سخنان خود خاطراتی از خودسازی های علمی و عملی شهید زارعی را در سالهای حضورش در ارومیه روایت کرد و ساده زیستی او در کنار اهمیتی که به بیت المال می داد را به عنوان دو ویژگی این شاعر مورد توجه قرار داد.

در پایان این مراسم با حضور شاعران و حاضران در این مراسم از خانواده شهید احمد زارعی تجلیل شد.

منبع: مهر

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار