سلیمی نمین:

حسن شایانفر با اقدامات فرهنگی «توابین» را به آغوش ملت بازگرداند

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران درباره خصوصیات فردی مرحوم حسن شایانفر گفت: ایشان وظیفه داشت با اقدامات فرهنگی، توابین را به آغوش ملت بازگردانَد، که در این راه توفیقاتی هم به دست آورد.
کد خبر: ۲۱۸۵۶۴
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۲ - 21December 2016
/
به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، «عباس سلیمی‌نمین» مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در مراسم گرامی‌داشت مرحوم حسن شایانفر که توسط معاونت سیاسی سپاه برگزار شد، اظهار داشت: شایان‌فر سال‌ها در دفتر سیاسی وقت سپاه فعالیت می‌کرد و من زمانی که معاون تحقیق و تحلیل دفتر سیاسی سپاه بودم، با وی آشنا شدم.
 
وی افزود: آن زمان مرحوم شایانفر وظیفه داشت با اقدامات فرهنگی، توابین را به آغوش ملت بازگردانَد، که در این راه توفیقاتی هم به دست آورد، به نحوی که برخی از این توابین بعضا نویسنده شدند و درجاتی هم در جامعه پیدا کردند.
 
سلیمی نمین گفت: تمام تلاش شایانفر این بود که ما در کنار کارهایی که انجام می‌دهیم اشرافی نیز بر فعالیت‌های فرهنگی داشته باشیم؛ زیرا آن زمان کارکنان دفتر سیاسی سپاه اطلاعات و اشراف کاملی نسبت به فضای فرهنگی کشور نداشتند.
 
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران ادامه داد: حال این سوال پیش می‌آید که آیا می‌توان همان کارهایی را که ایشان در دهه 60 و 70 انجام می‌داد، با همان شیوه انجام دهیم، تا ماهیت فرهنگی خود را بر جریانات معارض غلبه دهیم؟
 
وی تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های ما در عرصه فرهنگی این است که مدیران ما ظرفیت بالایی دارند، اما آنچنان درگیر کار اجرایی هستند که نمی‌توانند در این عرصه اشرافیت داشته باشند و از سوی دیگر چندان اهل مشورت و کمک گرفتن هم نیستند. لذا این ضعف می‌بایست توسط مجموعه‌ای که می‌توان به آن اطمینان داشت، رفع شود. مرحوم شایانفر می‌توانست به این موضوع کمک شایان توجهی ارائه دهد، اما به دلایلی این موضوع محقق نشد.
 
سلیمی نمین اضافه کرد: از سوی دیگر فقط با نیروهای خودی و همسو هم نمی‌توانیم تعامل داشته باشیم و این موضوعی است که همه جریانات و گروه‌ها باید به آن توجه داشته باشند؛ زیرا هیچ مدیری نمی‌خواهد در تاریکی گام بردارد.
 
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران بیان کرد: در زمینه تولید فکر و اندیشه، برای اینکه دیگران را قانع کنیم، گاهی تصورات غلطی داریم و فکر می‌کنیم با هزینه‌ای کم می‌توانیم کارهای ماندگار فکری انجام دهیم، که این نوع نگاه در کارهای پژوهشی هم وجود دارد؛ زیرا برخی با ساده پنداشتن کار پژوهشی، منابع پژوهشی خود را محدود به بررسی چند رسانه می‌کنند، درحالی‌که رسانه نمی‌تواند یک منبع پژوهشی مورد وثوق باشد.
 
وی تاکید کرد:‌ در مسائل فرهنگی باید نگاهی وسیع و کلان داشته باشیم؛ موضوعیتی که متاسفانه فاقد آن هستیم. پس علت اینکه برخی جریان‌های فاسد می‌توانند با سرمایه‌گذاری‌های بیشتر بخشی از جامعه را گمراه سازند و قالب‌های خود را در اشکال قوی ارائه دهند، همین دلیل است.
 
انتهای پیام/ 231
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار