رویدادها و تحولات «عراق» در یک نگاه

بغداد خواهان خروج نیروهای ترکیه از عراق؛ فرقه گرایی، اتهام تازه الحشد الشعبی از سوی وزیر خارجه عربستان؛ دیدار جداگانه رئیس جمهوری عراق با «عمار حکیم» و «مقتدی صدر»؛ کشف 10 هزار گلوله خمپاره از داعش؛ مناطق مسکونی موصل هدف توپخانه‌های آمریکا؛ و هلاکت 97 داعشی در حملات هوایی جنگنده‌های عراق به موصل؛ از خبرهای مهم روز (دوشنبه) عراق است.
کد خبر: ۲۱۹۲۴۷
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۳ - 26December 2016
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «ابراهیم جعفری» وزیر امور خارجه عراق امروز با تاکید دوباره بر خروج نیروهای ترکیه از کشورش، حضور نیروهای ترک در خاک عراق را نقض حاکمیت این کشور دانست.

جعفری در دیدار با فاروق کایمکجی سفیر ترکیه در بغداد با توضیحی از پایبندی عراق به روابط خود با کشورهای جهان بر مبنای عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها، بر ضرورت خروج نیروهای ترکیه از خاک عراق و پایان دادن به نقض حاکمیت ملی این کشور تاکید کرد.

** عادل الجبیر در ادامه دخالت هایش در امور داخلی عراق و اهانت بر علیه نیروهای مسلح این کشور، امروز اتهام های خود علیه نیروهای بسیج مردمی الحشد الشعبی را تکرار و این نهاد مردمی عراق را به فرقه گرایی متهم کرد.

وزیر خارجه عربستان ادعا می کند که برای پشت سر گذاشتن بحران فرقه ای در عراق می بایست نیروهای الحشد الشعبی از صحنه کنار روند.

الجبیر که کشورش یکی از حامیان اصلی تروریسم در عراق و سوریه به شمار می رود، الحشد الشعبی را نهادی فرقه گرا دانست که توسط افسران ایرانی هدایت و رهبری می شود.

در تشکیلات بسیج مردمی الحشد الشعبی بیش از 20 هزار رزمنده از اهل سنت عراق عضویت دارند و این نهاد مردمی به تازگی با اکثریت آرای نمایندگان مجلس عراق به عنوان یک سازمان نظامی شناخته شد.

** سید عمار حکیم در دیدار با فواد معصوم رئیس جمهوری عراق، با شرحی از جریان سفرش به ایران و اردن، اوضاع سیاسی و امنیتی عراق و روند عملیات نظامی جاری برای آزادسازی شهر موصل را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

رئیس ائتلاف ملی عراق پس از این نشست با صدور بیانیه ای موارد مورد گفت وگو با رئیس جمهوری عراق را مانند تقدیر از ارتش، پلیس فدرال، الحشد الشعبی و بسیج عشایر و پیشمرگه ها به خاطر پیروزی هایشان در عراق، لزوم در امان ماندن جان انسان های بی دفاع و ارائه کمک های لازم و ضروری به افراد پناهجو شرح می دهد.

نیروهای نظامی عراق در موصل موفق به کشف بیش از 10 هزار گلوله خمپاره از یک کارگاه ساخت مواد منفجره شدند که گروهک تروریستی داعش در نظر داشت از آن ها برای حمله به این نیروها و مردم غیرنظامی در مناطق آزاد شده استفاده کند.

نیروهای عراقی، همچنین شش کارگاه مواد منفجره در کوکجلی در شهر موصل مرکز استان نینوا را نیز ثبت و ضبط کردند.

** بنا بر آمارهای سازمان ملل، در سال 2016 میلادی در پی درگیری ها و اقدامات خشونت بار در عراق بیش از 12 هزار عراقی کشته و نزدیک به 14 هزار نفر مجروح شده اند.

براساس این گزارش، تعداد شهروندان غیرنظامی کشته شده عراقی، شش هزار و 492 نفر و تعداد نظامیان کشته شده این کشور پنج هزار و 546 نفر بوده است.

** نخست وزیر عراق امروز با استقبال از مقتدی صدر، در نشستی مسائل سیاسی، امنیتی و جنگ با گروه تروریستی داعش و آزاد سازی موصل را مورد ارزیابی قرار دادند.

** بنا بر گزارش منابع عراقی، توپخانه سنگین آمریکا که در شمال موصل مستقر است، مناطق مسکونی این شهر را هدف قرار داد.

این حملات به منظور حمایت و پشتیبانی از نیروهای عراقی در جریان عملیات موصل صورت گرفته است.

توپخانه آمریکا مواضع تروریست ها را در مناطق السکر و البلدیات و الحدباء و منطقه بعویزه که همه آنان در بخش شمالی و شمال شرقی شهر موصل واقع شده اند، هدف قرار داده است.

** جنگنده های عراق و ائتلاف مواضع تروریست ها داعش را در محور جنوب غربی و شرقی موصل هدف قرار دادند و در نتیجه آن دستکم 97 تن از عناصر داعش را به هلاکت رساندند.

این در حالی است که به گفته فرمانده عملیات آزادسازی موصل، عملیات نیروهای عراقی بدون هیچ وقفه ای در تمامی محورها ادامه دارد.

** وزارت برق عراق از وزارت دارایی و هیات دولت این کشور خواست تا پرونده بدهی واردات برق از ایران به ارزش بیش از یک میلیارد دلار را حل و فصل کند.

بنا به اظهارات مصعب المدرس سخنگوی رسمی این وزارتخانه، بدهی واردات برق از سوی ایران طی چند سال گذشته به دلیل بحران مالی به بیش از یک میلیارد دلار رسیده است.

** احمد الاسدی سخنگوی رسمی الحشد الشعبی وجود طرح ساخت اردوگاه نظامی ثابت و دائمی برای نیروهای الحشد در غرب موصل با کمک نیروهای روسیه و ایران را تکذیب کرد.

الاسدی با اشاره به این موضوع که نیروهای الحشد نیازمند آموزش هیچ کشوری نیستند، از پیروزی های تازه نیروهای بسیج مردمی و آزادسازی بیش از 50 روستا از اشغال عناصر تروریستی یاد کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار