روزنامه نگار و فعال رسانه ای در گفت و گو با دفاع پرس؛

سناریوی فتنه 88 با بازیگران داخلی به روی صحنه رفت/ دست های پشت پرده نمایان شد

روزنامه نگار و فعال رسانه ای، فتنه 88 را نمایان شدن دست های پنهان دشمنان دانست و گفت: سناریوی فتنه 88 با نقش آفرینی بازیگران داخلی به روی صحنه رفت و بازیگران خارجی آن را هدایت کردند.
کد خبر: ۲۱۹۹۰۷
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴ - 01January 2017

سناریوی فتنه 88 با بازیگران داخلی به روی صحنه رفت/ دست های پشت پرده نمایان شدگروه اخبار داخلی دفاع پرس، حماسه نهم دی ماه 88 یکی از روزهایی است که همچون 22 بهمن و هزاران تاریخ دیگر در تقویم ملت ایران دارای اهمیت است که می توان آن را از زوایای مختلفی مورد بررسی و تشریح قرار داد که یکی از این ابعاد می تواند نگاه رسانه ها به خلق این حماسه و تلاش افزون قلم آنها در مسیر روشنگری آحاد جامعه در جریان فتنه 88 باشد.

 سالگرد این حماسه ما را بر آن داشت که از قاب رسانه این حماسه را بررسی کنیم و احسان تقدسی، روزنامه نگار و فعال رسانه ای است که روی گفت و گوی ما شده است که در زیر مشروح آن را می خوانیم:

دفاع پرس: از دیدگاه شما رسانه ها با ظرفیت هایی که دارند در جریان حماسه نهم دی ماه چه قدر توانستند موثر واقع شوند؟

در جریان شروع فتنه تا بسته شدن دفتر آن در نهم دی ماه توسط حضور گسترده مردمی ما با دسته بندی های مختلف رسانه ها مواجه شدیم.

دسته اول طيف حاميان و همراهان جريان فتنه بودند كه بدون در نظرگرفتن آنچه در خيابان ها مي گذشت، بازتاب دهنده رويكرد فتنه گران در رسانه هاي خود بود اما  دسته دوم رسانه هايي بودند كه در اين ميان سكوت پيشه كرده و نوعي بي تفاوتي اختيار کردند.

اما دسته سوم و جریان های موثر که همان رسانه های انقلابی بودند يك صدا عليه جريان فتنه و جريان اصلي ضدانقلاب موضع گيري كرده و به دفاع از انقلاب پرداختند.

انعکاس حقایق توس رسانه های انقلابی فضای غبارآلود دی را روشن کرد

نکته مهم در ارتباط با رسالت رسانه های انقلابی این بود که حرکت موثر و تاثیرگذار این رسانه ها و جریان های انقلابی توانست بطن جامعه را با حقایق موجود در پشت پرده خیابان های تهران آشنا کرده و موجی از آگاه سازی را در سراسر آن منتشر کند و در نهایت به روشنگری جامعه و مردم منتهی شود.

دفاع پرس: فکر می کنید مهم ترین خروجی حماسه نهم دی ماه چه بود و اینکه پرداختن به تاریخ آن روز چه اهمیت هایی می تواند داشته باشد؟

روز نهم دی ماه روز بسیج شدن بی سابقه و گسترده افکار عمومی بود و نمونه ای از آن را می توان در جریان انقلاب اسلامی و تاریخ دفاع مقدس مشاهده کرد که از این روز نباید به عنوان یک روز ساده در تاریخ یاد کرد.

بازیگران اول در وقایع 88 کاندیدای معترض به نتیجه قانونی انتخابات بودند که با فعالیت خود زمینه حضور بازیگران بعدی خارج از کشور را فراهم کردند و این دشمنان که سرویس های امنیتی مخالف ایران بودند تلاش کردند که با دامن زدن موج اعتراضات اسباب سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران را فراهم کنند.

بی هرمتی به عاشورا آتش خشم ملت را برانگیخت

در آن برهه، سكوت برخي سياسيون سبب غبارآلوده شدن فضا براي مردم هم شده بود. شايد تا پيش از عاشوراي 88 هنوز برخي از مردم تصوير واضحي از آنچه در خيابان ها مي گذشت نداشتند و اتفاقات موجود را بازتابي از اعتراضي ساده مي پنداشتند ولي به آتش كشيده شدن خيمه هاي امام حسين(ع) در روز عاشورا توسط هواداران اين طيف سبب شد تا افكار عمومي به طور بيسابقه و گسترده اي عليه آنها بسيج شود.

آنچه بازخواني نهم دي را مهمتر مي كند لزوم توجه به ريشه هاي اصلي ايجاد فتنه است. هرچه بيشتر به اين موضوع بپردازيم از احتمال ايجاد فتنه اي ديگر جلوگيري كرده ايم.

دفاع پرس: فکر می کنید مهم ترین عاملی که توانست آتش فتنه 88 را خاموش کند چه بود؟

مهمترين موضوع موضع رهبر انقلاب برای حفظ راي مردم و پاسداري از انتخاب مردم بود. پروژه فتنه اگر مجال بروز و ادامه پيدا مي كرد فاتحه انتخابات در ايران را بايد مي خوانديم چه آنكه بعدا هركس كه در انتخابات شكست مي خورد اقدام به لشگركشي خياباني مي كرد و فضا را براي بقيه مردم ناامن مي كرد.

تضعیف جبهه مقاومت مهم ترین هدف  فتنه 88

تلاش اصلي دشمن در آن برهه كنترل قدرت ايران در خاورميانه و تضعيف جبهه مقاومت بود. رهبري بي بديل رهبر انقلاب مجال مانور را از آنها گرفت و با وجود طوفانهاي سهمگيني كه ايجاد شد كشتي انقلاب به سلامت عبور كرد.

از این رو است که رهبر معظم انقلاب همواره بر موضوع نفوذ تاکید بسیاری داشته وتوجه به آن را موضوعی برای جلوگیری از فتنه های بعدی می داند.

دفاع پرس: از دیدگاه شما فتنه 88 چه میزان توانست انعکاسی از موضوع  دشمن شناسی باشد؟

وقايع 88 اوج تلاش رسانه اي-سياسي دشمنان ايران براي تاثيرگذاري بر نتيجه انتخابات و كنترل ستاد برخي نامزدها بود. زمان شناخت دشمن نه در دوران فتنه ها بلكه در دوران آرامش و آسايش  هم صدق می کند اما در فتنه 88 ما توانستیم به وضوح و به صورت عملیاتی کارگاهی از دشمن شناسی را ببینیم.

ما در جریان این فتنه توانستیم با شناخت و تشخیص دشمن بستر ایجاد نفوذ و دشمنی را از آنان سلب کرده  و مانع از نفوذ آنها شویم.

گفت و گو از مهری کارخانه 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار