تحت عنوان «تو نباید بکشی، صلح رویای من»‌ منتشر شد؛

واقعیت‌های پشت پرده جنگ در خاورمیانه به قلم یک سیاستمدار غربی

«تو نباید بکشى، صلح رویاى من» نوشته یورگن تودنهوفر، با ترجمه حسین تهرانى توسط انتشارات کتاب کوله پشتى منتشر شد.
کد خبر: ۲۲۲۰۷۶
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۴ - 16January 2017
واقعیت‌های پشت پرده جنگ در خاورمیانه به قلم یک سیاستمدار غربیبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس،‌ یورگن گرهارد تودنهوفر، زاده­ 12 نوامبر 1940 در اوفنبورگ آلمان، سیاست‌مدار، خبرنگار و مدیر سابق رسانه­‌ای است. او که دانش‌آموخته رشته حقوق در مقطع دکتراست،‌ پیش از این با نگارش کتاب «10 روز با داعش» در جهان مشهور شد.

تودنهوفر از سال 1972 تا 1990 نماینده­ی حزب دموکرات مسیحی در مجلس آلمان بود. او یکی از معروف‌ترین طرفداران مجاهدین افغان در نبرد با اشغالگران شوروی بود و بارها به مناطق تحت­ نفوذ مجاهدین سفر کرد. از سال 1987 تا 2008 عضو هیئت­ مدیره­  کنسرسیوم رسانه‌­ای بوردا بود. از سال 2001 به منتقد جدی حمله امریکا به افغانستان و عراق تبدیل شد. بارها، گاهی به طور ناشناس، به این مناطق و به سایر کشور‌های اسلامی، من ­جمله لیبی، مصر و ایران سفر کرد.

تودنهوفر مخالف سرسخت جنگ آمریکا علیه افغانستان 2001 و عراق 2003 شد. وی درباره­ هر دو جنگ کتاب­‌هایی نوشته است که بسیار پرفروش بوده­‌اند.او بارها به مناطق جنگی خاورمیانه سفر کرده است. یک­بار برای ورود به منطقه‌­ای از عراق که حتی ورود خبرنگاران به آنجا ممنوع بود، خود را یک پزشک جا زد. بعد از بازگشت از این سفر، بارها اعلام کرد که به عنوان یک شهروند غربی شرمنده است و در مصاحبه­‌ای که با نشریه­ «اشترن» انجام داد، گفت: «بوش انسان‌‌های بیشتری را کشته است، تا بن‌لادن.»

تودنهوفر در سال 2008 به ایران سفر و از رآکتور تحقیقاتی تهران بازدید کرد. در دسامبر 2014، با گرفتن تضمین جانی از البغدادی، به موصل، مرکز قدرت دولت اسلامی (داعش) رفت و ده روز را در میان جنگجویان این گروه گذراند و تنها خبرنگار غربی است که از آنجا جان سالم به­ در برده است.

در مارس 2011، تودنهوفر در خلال جنگ داخلی لیبی، چند روز در این کشور بود و از یک حمله  راکتی جان سالم به در برد. بعد از آن از جامعه اروپا خواست که شورشیان را مسلح کنند. با حمله نظامی ناتو مخالفت کرد و در عوض از سازمان ملل خواستار مداخله سیاسی در امور لیبی شد.

در 13 نوامبر 2011 به سوریه سفر کرد و جزو معدود خبرنگاران غربی بود که اجازه ملاقات با بشار اسد رئیس جمهور سوریه را دریافت کرد. تودنهوفر معتقد بود که باید باب مذاکره با اسد را باز کرد، چون این کشور را خطر وقوع یک جنگ داخلی تهدید می‌کرد که به مراتب گسترده‌تر از جنگ داخلی لیبی بود. او معتقد بود که اکثر سوری‌ها هنوز هم از رئیس‌جمهورشان که سرسختانه و به شکل باورپذیری روند دموکراتیزه کردن سوریه را ادامه می‌دهد، پشتیبانی می‌کنند.

تودنهوفر در 4 جولای 2012 دوباره با بشار اسد ملاقات کرد و روز بعد با او یک مصاحبه تلویزیونی انجام داد که در تاریخ 8 جولای 2012 از شبکه ARD آلمان پخش شد. او در آپریل 2013 یک‌بار دیگر با اسد ملاقات و گفتوگو کرد.

تودنهوفر در کتاب «تو نباید بکشی. صلح رویای من »‌ با بی‌طرفى کامل مشاهدات خود را از اتفاقات خاورمیانه نظیر جنگ سوریه، افغانستان، عراق، درگیرى‌هاى مصر، لیبى و بهار عربى و همچنین توافق هسته‌اى ایران با کشورهاى پنج به علاوه یک و بسیارى از حوادث ریز و درشت منطقه به رشته  تحریر در آورده است.

این کتاب در واقع دادخواهی تند و تیز نویسنده علیه سیاست‌های تحقیرآمیز غرب و علیه دروغ به عنوان مادر تمام جنگ‌هاست،‌ او در این کتاب معتقد است که غرب برای حفظ منافعش می‌جنگد‌، زمانی دست به پاکسازی نژادی یهودیان زد و حالا به اسم دفاع از حقوق بشر و برقراری صلح مسلمانان را تروریست جلوه می‌دهد و در این کشورها دست به قتل عام می‌زند و یا آن‌ها را به جان هم می‌اندازد. دروغ جز جدایی‌ناپذیر تمدن غرب است. او در سفری که  به ایران آمد و جزئیاتش نیز در این کتاب آمده است، به این نتیجه رسید که برخلاف بسیاری از سیاستمدان غربی مردم ایران می‌دانند جنگ چیست و هیچ کس در ایران خواهان جنگ نیست.

این کتاب با ترجمه حسین تهرانی در ٤٩٢ صفحه و با قیمت 30 هزار تومان و با اجازه رسمى از نویسنده و ناشر آلمانى، توسط انتشارات کتاب کوله پشتى منتشر شده است.
 
منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار