جایگاه پلیس در نظام اسلامی برای تامین امنیت عمومی

بسیاری از اعضای نیروی انتظامی در برخی مناطق ایران در راه امنیت جامعه اسلامی و حفظ قرآن از جان خود گذشته و آن را در طبق اخلاص به اسلام هدیه می‌دهند.
کد خبر: ۲۲۲۸۲۳
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶ - 21January 2017
جایگاه مقدس پلیس در نظام اسلامی برای تامین امنیت عمومیبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، در دوره های مختلف تاریخی شواهدی بر وجود نیروهای امنیتی در سطح شهر ها وجود دارد، سیستم کلی نظام ها و حکومت ها، بر شکل نیروهای امنیتی نیز تأثیر داشتند، حتی می توان در برخی دوره ها اجرای امر به معروف و نهی از منکر را از سوی نیروی امنیتی در سطح شهر مشاهده کرد. در دوره قاجار با توجه به نوع نگاه سلاطین قاجار به اسلام و احکام اسلامی معمولا مخالفت و زیر پا گذاشتن احکام اسلام از سوی نیروهای امنیتی دیده نمی شود. اما کم کم با از بین رفتن قاجار و ظهور پهلوی با توجه به تغییر موضع حکومت به احکام دین اسلام، حتی مجری بسیاری از مخالفت های صریح با احکام دین توسط نیروهای امنیتی صورت می گرفت. از برداشت عمامه علما در شهرها و کشف حجاب گرفته است تا بی توجهی به شرب خمر و امثال اینگونه خلاف های شرع که به صورت علنی انجام می گرفت. همه این ها ناشی از نوع نگاه حاکم نسبت اسلام و فرامین اسلام می باشد. در دوره پهلوی فاصله و شکاف عمیقی بین مردم و حاکم بوجود آمد که این شکاف از سوی نیروهای مختلفی پر شد، ولی غافل از اینکه مردم جامعه ایران مسلمان هستند و گرایش مردم به سوی علمای دین برای شناخت و اجرای فرامین دین می باشد.

به نوعی مردم خود با حرکت به سوی علما، سعی در پر کردن شکاف توسط علما نمودند. این شکاف سبب شد، حتی نیروهای امنیتی نیز متوجه خواسته های جامعه ایران نباشند و در پی اجرای فرامین حاکم بر آمدند. از جمله فرامین این حاکمان در زمان پهلوی اول کشف حجاب و در زمان پهلوی دوم کشتن و بخاک و خون کشیدن مردم در خیابان های تهران وبرخی شهر های دیگر بود. نیروی امنیتی که وظیفه خدمت رسانی به مردم را دارد در صورتی که این خدمت را با نیت الهی انجام دهد، اسباب رشد و کمال خود و در نتیجه جامعه اسلامی فراهم می آورد. اما هنگامی که نیت های آن ها در زمان طاغوت به سمت اسلام آمریکایی و دور شدن از اسلام نای محمدی جهت داشت، نتیجه ای جز تقدس زدایی از این نیروی مهم اجتماعی رخ نمی دهد.

اما هنگامی که در جامعه اسلامی و پس پیروزی انقلاب اسلامی، اهداف حکومت مشخص شد و به سمت اعتلای اسلام و جامعه اسلامی پیش رفت، به تبع این نگاه حکومت، نیروی امنیتی نیز نگاه متفاوتی پیدا نمود، بسیاری از اعضای نیروی انتظامی در برخی مناطق ایران در راه امنیت جامعه اسلامی و حفظ قرآن از جان خود گذشته و آن را در طبق اخلاص به اسلام هدیه می دهند. نیروی امنیتی که در حکومت پهلوی به صورت علنی با احکام اسلام مخالفت می نمود و حجاب زنان مسلمان را کشف می نمود، با تغییر ساختار حاکمیت و تبدیل شدن آن به نظام اسلامی ، تلاش در حفظ اسلام و احکام اسلام می نماید. در این نظام نیروی انتظامی آمر به معروف و ناهی از منکر می گردد. حتی عملی که بر تک تک مومنان واجب است را این نهاد خالصانه به عهده می گیرد و تمام طعنه ها، برای اجرای امربه معروف و نهی از منکر در قالب گشت ارشاد به جان می خرد. بواسطه نظام مقدس اسلامی، نیروی انتظامی سبب اعتلای شخصی افراد این نهاد مردمی می گردد، (بوسیله رشد روحیه شهادت و از خودگذشتی در شهر ها و جاده های نظام اسلامی) و این هدف در راستای اعتلای نظام اسلامی و در نتیجه آن اسلام و قرآن می باشد.

هنگامی که در جامعه امنیت برقرار باشد، بقیه احکام اسلام به راحتی اجرا می گردد، از جمله این احکام نمازهای جماعت که به برکت برگزاری نماز جمعه و جماعت بسیاری از احکام اسلام نیز مورد توجه قرار می گیرد و از همه مهمتر همبستگی جامعه اسلامی بیش از پیش رخ می نمایاند. و هنگامی که احکام اسلامی در زیر سایه نظام اسلامی انجام پذیرد سبب اعتلای نام اسلام در سراسر جهان و دید مسلمانان و غیر مسلمانان می گردد.

وجود امنیت در نظام اسلامی و اجرای احکام اسلامی در جامعه سبب دلگرمی مسلمانان مظلوم در نقاط دیگر جهان می گردد و از سویی گرایش روز افزون افراد غیر مسلمان به اسلام را می بینیم و این همه به دلیل وجود حکومتی در سایه امنیت که بخش عمده آن توسط نیروی انتظامی صورت می پذیرد.

منبع: سادس
نظر شما
پربیننده ها