شهدای آتش‌نشان ایثار را به تصویر کشیدند

جان‌فشانی در قبال ارشهای الهی، عطای به دیگران در تنگدستی با در نظر گرفتن رضایت خداوند از موضوعاتی است که در آیات و احادیث مربوط به ایثار به آنها اشاره شده است و در این ایام شهدای آتش‌نشان ایثار را به معنای واقعی به تصویر کشیدند.
کد خبر: ۲۲۳۹۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱ - 28January 2017
شهدای آتش‌نشان ایثار را به تصویر کشیدندبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، فدا کردن جان و مال در مسیر خداوند خصلتی است که در فرهنگ ما از آن به عنوان «ایثار» یاد می‎شود و در این ایام شاهد جانفشانی عده‌ای از آتش‌نشانان گرامی بودیم که با جان‌نثاری خود عبرتهای زیادی را برای مردم کشورمان قرار دادند.

شاید بتوان گفت در اوج ایثارگری‎هایی که خداوند در قرآن از آن یاد کرده است، ماجرای لیلةالمبیت امیرالمؤمنین(ع) است. در این شب که مصادف با سیزدهم بعث بود، خداوند متعال رسول اکرم(ص) را از توطئه قریش نسبت به قتلشان آگاه کردند و همین امر باعث شد حضرت علی(ع) در جای ایشان قرار بگیرند تا دشمن به گمان اینکه پیامبر(ص) در منزل حضور دارند، حضرت با استفاده از این فرصت بتوانند متواری بشوند. بنابراین خداوند بر اساس روایات اهل عترت(ع) آیه207 سوره بقره را در شأن امیرالمؤمنین(ع) نازل کرد و فرمود: «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ؛ و از میان مردم کسى است که جان خود را براى طلب خشنودى خدا مى‏ فروشد و خدا نسبت به [این] بندگان مهربان است.»

نکته‎ای که نهفته است اینکه از جان‎گذشتگی و ایثار زمانی معنا می‎دهد که در مسیر رضایت خداوند قرار بگیرد. همچنین در احادیث اهل‌بیت(ع) از خصیصه‌های یک دوست خوب ایثار با جان شمرده شده است؛ در همین زمینه امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: «أخوکَ الصَّدیقُ مَن وَقاکَ بِنَفسِهِ و آثَرَکَ عَلى مالِهِ و وُلدِهِ و عِرسِهِ؛ برادر راستین تو کسى است که با جانش تو را پاس بدارد و تو را بر مال و زن و فرزندان خویش مقدّم بدارد.» (غررالحکم، ص415)

بنابراین جان‌فشانی در قبال ارشهای الهی، عطای به دیگران در تنگدستی با در نظر گرفتن رضایت خداوند از موضوعاتی است در آیات و احادیث مربوط به ایثار به آنها اشاره شده است؛ همچنین اوج جوانمردی، برتری بر سایر مردم، برترین احسان، والاترین مراتب ایمان «أعلى مَراتِبِ الإِیمانِ»، بالاترین کرامت «أعلَى المَکارِمِ» از جمله فضیلت‎هایی است که در احادیث به ایثار اختصاص داده‎اند.
 
منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار