یادداشت/ سرهنگ رجبی

بازخوانی عملیات «خیبر»

عملیات خیبر در روز سوم اسفند ماه سال 1362 ساعت 20:30 با رمز «یا رسول الله» آغاز و در مرحله اول عملیات از همه محور ها شروع شد و دشمن را به طرز شگفت آوری غافلگیر کرد.
کد خبر: ۲۲۸۷۷۹
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸ - 23February 2017

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از یزد، مقارن با روزهای عملیات خیبر سرهنگ رجبی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در یادداشتی یه تبین و بازخوانی پرونده عملیات خبیر پرداخته است.

وی در یادداشت خود آورده:

عملیات خیبر یکی از بزرگترین عملیات هایی است که در سطح تاثیر گذاری رخ داد، عراق با توجه به تجربیاتی که از نیروهای ایرانی در این مدت به دست آورده بود تاکتیک های خود را تغییر داد و این سبب تغییر تاکتیک های نظامی ایران نیز شد.

بعد از عملیات والفجر مقدماتی در منطقه رکود خاصی ایجاد شده بود و کشور ما باید تصمیمی را اتخاذ می کرد که تصمیم عملیات خیبر در منطقه هور الهویزه به دلایل اصلی زیر اتخاد شد:

1. ضعف دشمن برای عملیات آبی و خاکی به دلیل عدم مانور زرهی در منطقه آبی

2. کم شدن سرعت عمل نیروهای عراقی

3. بهره مندی از اصل غافلگیری

و از دیگر عوامل انتخاب منطقه هور می توان رکود نسبی آب هور، وسعت بیش از اندازه آب در این منطقه و فقدان خشکی مناسب را نام برد.

عوامل نامبرده شد باعث شده دشمن تصور علمیات گسترده را در منطقه نداشته باشد و این منطقه را تنها با چند گردان پدافند کند.

نیروهای خودی نیز از شرایط محیطی منطقه مثل نی زارها، بردی ( که با ارتفاع بین 1تا 2 متر می رویند) و چولان ( که در مناطق کم عمق با ارتفاع کمتر از 50 سانت می روید) برای استتار استفاده کنند. این منطقه توسط دو هور بزرگ در شرق و غرب احاطه شده بود.

دکل های برق، چاه های نفت، مرکز رادیو و تلویزیون، کارخانه کاغذ سازی و 50 روستا با سکنه در حاشیه دجله وجود داشتند که این نشانه مهم بودن منطقه برای کشور عراق بود.

عملیات خیبر در روز سوم اسفند ماه سال 1362 ساعت 20:30 با رمز «یا رسول الله» آغاز شد و در مرحله اول عملیات از همه محور ها شروع شد و دشمن را به طرز شگفت آوری غافلگیر کرد.

صدام و مسئولین ارشد عراق به محض متوجه شدن عملیات در کوتاه ترین زمان ممکن چندین هزار نفر را از طریق هلی کوپتر مستقر کردند و سعی در بازیافت قدرت نظامی خود نمودند، تمام توان و توجه خود را روی قسمت طلائیه و جاده بصره – العماره قرار دادند؛ آتش دشمن بقدری بود که شهید حجت الاسلام میثمی در این باره گفتند: « هر کس در طلائیه ایستادگی کرد، اگر در کربلا هم بود می ایستاد»

لشگر امام حسین به فرماندهی شهید حسین خزاری از تهران فراخواند شد شب عملیات شهید خرازی همه نیروهایش را جمع کرد و مانند واقعه کربلا گفت باید با تمام توان با دشمن مقابله کنیم هرکس می تواند بماند، هرکس نمی تواند برود و واقعه دیگری را رقم زدند که در همان عملیات شهید خرازی یک دست خود را از دست داد و چون دیگر حضورش در منطقه مقدر نبود به عقب اعزام شد.

در ادامه عملیات ایرانیان جزایر شمالی، جنوبی و شرقی را تصرف کردند و دشمن که این روند برایش خیلی طاقت فرسا بود طی 72 ساعت به طور مدام منطقه را زیر بار آتش داشت که طبق برآورد ها 1میلیون توپ و گلوله مصرف شد ولی نیروهای ما باتوکل به خدا دست از تلاش برنداشتند و مناطق تصرف شده را حفظ کردند.

شهید همت فرمانده لشگر محمد رسول الله و شهید زجاجی معاون این لشگر بود. زمانی که هر دو سوار بر موتور سیکلت در حال هدایت نیروها به خط مقدم بودنند؛ هدف توپ دشمن قرار گرفته و به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

شهید حمید باکری قائم مقام لشگر عاشورا در جزیره مجنون در مقابله با تک دشمن به شهادت رسید و به همراه عده ای دیگر از رزمندگان پیکرشان در منطقه ماند و زمانیکه بعد از شهادت، شهید یاقچیان از قرارگاه به مهدی باکری دستور داده شد به عقب برگردد و پیکر برادرش را بیاورد او این دستور را انجام نداد و گفت: چون پیکر بقیه رزمندگان می ماند پیکر بردار من هم همانجا بماند.

بعد از این عملیات دشمن فشار را چند برابر کرد و دنیا بهترین تجهیزات و سلاح های پیشرفته را در اختیار عراق قرار داد، ایران را تحریم کامل کردند و جنگ نفت کش ها در خلیج فارس آغاز شد

خسارت های عراق در عملیات خیبر

· 23یگان دشمن از 20 تا 100 درصد منهدم شدن

· 15000 کشته و زخمی

· 11140اسیر

· 1180 کیلومتر مربع به نفع ایران آزاد شد

بعد ازاین اتفاقات عملیات عاشورا در منطقه میمک برنامه ریزی شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار