عبدالهادی ضیغمی:

ریاض برای تقویت وهابیت از کشورهای آسیایی سربازگیری می­‌کند

کارشناس مسائل جهان عرب گفت: ملک سلمان از سفر به کشورهای آسیایی دو هدف داشت. نخست بازسازی روابط ریاض با این کشورها و دیگری حمایت از گروه‌های اسلامی که با هزینه عربستان مکاتبی ایجاد کرده‌اند تا برای تقویت وهابیت سربازگیری کنند.
کد خبر: ۲۳۱۴۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۹ - 11March 2017
ریاض برای تقویت وهابیت از کشورهای آسیایی سربازگیری می­‌کندبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «عبدالهادی ضیغمی» کارشناس مسائل جهان عرب در خصوص اهداف عربستان از ارتباط نزدیک با کشورهای آسیایی به دنبال تور آسیایی پادشاه این کشور بیان داشت: سفر دوره‌ای ملک سلمان، پادشاه عربستان به مالزی و چند کشور شرق آسیا سفری برای بازسازی گروه‌های تروریستی است که ضربه بسیار مهلکی خورده‌اند. یکی از گروه‌هایی که علیه دولت سوریه می‌جنگد، مزدورانی را از شرق آسیا و عمدتاً چین، مالزی و ژاپن جمع کرده است.

وی با توجه به اینکه تندروها و گروه‌هایی که در سه دهه اخیر جذب وهابیت شده‌اند، ضربه روحی شدیدی خورده‌اند، گفت: پادشاه عربستان برای تجدید روحیه این گروه‌ها اقدام به این سفر کرد. مالزی و اندونزی در سه دهه اخیر دو مرکز بسیار مساعد برای رشد وهابیت بوده‌اند. گروه‌های بسیاری در مالزی وجود دارند که با نام اهل‌بیت و صحابه، مکتب‌هایی برای خود ایجاد کرده‌اند که بزرگ‌ترین هدف آن‌ها گسترش وهابیت در آنجا است. آن‌ها در طی این سه دهه اخیر توانستند نیروهای بسیاری جمع کنند.

کارشناس مسائل جهان عرب با بیان اینکه افراطیونی در مالزی وجود دارند که عملیات خشونت زا انجام می‌دهند، اشاره داشت: این اقدامات مایه نگرانی بسیاری از اسلام‌گرایان شده است. بیشتر خدمتکاران حرمین شریفین، تجارت‌خانه‌ها و سوپرمارکت‌ها در عربستان از اتباع کشورهای مالزی، فیلیپین و اندونزی هستند. مشکلات زیادی برای اتباع این کشورها در عربستان وجود دارد؛ لذا دولت عربستان سفری را برای بازسازی روابط با این کشورها ترتیب داد.

وی با اشاره به اینکه عربستان وضع اقتصادی بسیار نابسامانی دارد، تأکید داشت: عربستان از اوایل سال 2017 اولین گام را برای افزایش نرخ مواد سوختی از جمله گازوئیل و بنزین برداشته که باعث نارضایتی‌هایی در داخل شده است. این نارضایتی‌ها افزون بر نارضایتی‌های سیاسی ناشی از دخالت سعودی‌ها در بحرین و سوریه است.

ضیغمی با توجه به سرمایه‌گذاری عربستان در کشورهای شرق آسیا مطرح کرد: مالزی و کشورهای شرق آسیا تا حدودی با ایران در ارتباط هستند؛ لذا ریاض به دنبال تأثیرگذاری این کشورها بر روابط ایران و عربستان است تا نقشی در نرم کردن ایران در برابر عربستان داشته باشند؛ بنابراین ملک سلمان از سفر به این کشورها دو هدف داشت. نخست بازسازی روابط ریاض با کشورهای آسیای شرقی و دیگری حمایت از گروه‌های اسلامی که با هزینه عربستان مکاتبی ایجاد کرده‌اند تا برای تقویت نیروهای وهابیت سربازگیری کنند.
 
منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار