برنامه نهمین دیدار «روحانی» و «پوتین» در دستور کار سفر «واعظی» به مسکو

برنامه‌ریزی سفر پیش روی رئیس جمهوری اسلامی ایران به روسیه و دیدار با «ولادیمیر پوتین» همتای روس در دستور کار مذاکرات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مسکو قرار دارد.
کد خبر: ۲۳۱۷۴۱
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۰ - 12March 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، برنامه‌ریزی سفر پیش روی «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران به روسیه و دیدار با «ولادیمیر پوتین» همتای روس در دستور کار مذاکرات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مسکو قرار دارد.

این دیدار که براساس برنامه پیش بینی شده اوایل فروردین ماه انجام می شود، نهمین ملاقات رئیسان جمهوری دو کشور از زمان آغاز کار دولت یازدهم در ایران خواهد بود.

شش دیدار روحانی و پوتین در جریان نشست های بین المللی خارج از دو کشور از جمله اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شده و دو مذاکره نیز در تهران و شهر اوفا پایتخت جمهوری باشقیرستان فدراسیون روسیه بوده است.

از زمان آغاز کار دولت یازدهم، روابط اقتصادی دو کشور با شتاب فزاینده ای پوسته رکود یک میلیارد دلاری سال 1391 را شکسته و براساس برآوردها در سال 95 تا فراتر از پنج میلیارد دلار هم رسیده است، هر چند که با توان ایران و روسیه در این حوزه فاصله زیادی دارد.

مهدی سنایی سفیر ایران در فدراسیون روسیه در این باره اعلام کرده که اسناد پایه ای بسیار مهمی از جمله تسهیلات گمرکی، اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، تسهیل در صدور روادید و حمایت از سرمایه گذاری بین دو کشور امضا شده است، تا روند پیشرفت همکاری ها پرشتاب تر شود.

سفر دو روزه واعظی رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری ها و هیات همراه که از فردا (دوشنبه) آغاز می شود، نیز در چارچوب توسعه روابط دوجانبه از جمله سیاسی و اقتصادی صورت می گیرد.

دیدار با نیکیفروف وزیر ارتباطات و رسانه های جمعی، الکساندر نوواک وزیر انرژی و رئیس روسی کمیسیون مشترک همکاری ها و همچنین ایگور شووالف معاون اول نخست وزیر روسیه از جمله برنامه های کاری سفر واعظی به مسکو است.

همچنین پیش بینی می شود، نقشه راه توسعه روابط و مصوبات نشست کمیسیون مشترک همکاری ها که آذرماه سال جاری با حضور سه وزیر ایرانی و روسی و همچنین دو هیات روسیه شامل 590 مقام دولتی و شرکت های خصوصی این کشور با ارزیابی و توافق بر سر میلیاردها دلار پروژه همکاری در تهران برگزار شد، در مذاکرات واعظی با مقام های روس بررسی شود.

همچنین در چارچوب سفر رئیس جمهوری ایران به روسیه افزون بر مذاکرات با پوتین، حداقل پنج سند برای امضا در حال نهایی شدن است که یکی از آنها شامل لغو نظام روادید برای گروههای گردشگری بین 5 تا 50 نفر می شود.

ادامه و گسترش همکاری های ارتباطی و فناوری، دفاعی، دیپلماتیک و منطقه ای به ویژه در باره سوریه نیز در مذاکرات مسکو بررسی خواهد شد تا ابعاد مناسبات ایران و روسیه بیش از پیش گسترده تر شود.

از سوی دیگر، دو کشور سال جاری با همگرایی های همیشگی موفقیت های بزرگی را کسب کردند که تازه ترین آن تصویب ایجاد منطقه آزاد تجاری مشترک ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل روسیه، ارمنستان قزاقستان، بلاروس و قرقیزستان در نشست نخست وزیران این کشورها در هفته گذشته بود.

آغاز مذاکرات سوری آستانه به ابتکار ایران، روسیه و ترکیه و تائید آتش بس فراگیر برقرار شده شده از 10 دی ماه در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز دومین دستاورد همگرایی مسکو و تهران است.

سومین دستاورد مهم نیز بازیابی جایگاه جمهوری اسلامی در سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) است که براثر تحریم های سازمان ملل و یکجانبه اروپایی و آمریکایی، نقش ایران در این سازمان مهم جهانی کمرنگ شده بود.

ایران با همگرایی روسیه و افزایش توان تولید نفت در دولت یازدهم، با وجود تصمیم آذرماه اوپک برای کاهش جهانی سطح تولید، موفق شد سهم خود را به میزان بیش از تحریم ها یعنی حدود چهارمیلیون بشکه در روز تثبیت کند و بازاری را که در اختیار کشورهای دیگر قرار گرفته بود، بازپس گیرد.

در چارچوب همگرایی های مسکو و تهران در بالاترین سطح، سفر رئیس جمهوری ایران به مسکو و مذاکرات پیش رو، سکوی جهش دیگری برای توسعه فراگیر روابط در حوزه های مختلف از جمله دوجانبه و منطقه ای خواهد بود تا تقویت کننده مواضع دو کشور و تحکیم بخش ثبات و امنیت مناطق پیرامونی از جمله آسیای میانه، خاورمیانه، اوراسیا و همچنین ادامه مبارزه با تروریسم شود.

منبع: ایرنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار