من انقلابی‌ام-146/ سرهنگ سرور به دفاع پرس خبر داد؛

نمایش ویرانه‌های جنگ تحمیلی در یادمان شهدای عملیات کربلای 4

مسئول یادمان شهدای عملیات کربلای 4 گفت: در این یادمان ساختمان‌های نیمه ویران جنگ تحمیلی، ادوات زرهی، پناهگاه‌ها، سنگرهای اجتماعی و خاکریز قرار دارد.
کد خبر: ۲۳۲۰۲۸
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷ - 14March 2017
سرهنگ پاسدار «مهدی سرور» معاون هماهنگ کننده تیپ نیروی مخصوص 33 المهدی نیروی زمینی سپاه و مسئول یادمان شهدای عملیات کربلای 4 (علقمه) در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی دفاع پرس به راهیان نور، درباره تاریخچه احداث یادمان و اقدامات صورت گرفته در آن به ارائه توضیحاتی پرداخت.
 
نمایش ویرانه‌های جنگ تحمیلی در یادمان شهدای عملیات کربلای 4
 
سرهنگ سرور در این زمینه اظهار داشت: لشکر المهدی از سال 1363 تا سال 1370 خط پدافندی خرمشهر را از مقاطع کارون و اروند تا شمال جزیره مینو را در اختیار داشت و به تعداد شهدای تقدیمی در عملیات کربلای 4 طی مدت هفت سال، شهید تقدیم انقلاب کرد. به همین خاطر فرماندهان سابق لشکر و فرماندهان پیشین تیپ، برای تبیین مجاهدت‌های این لشکر به فکر احداث یادمان و بنای یادبودی در این منطقه افتادند.
 
وی افزود: وقتی پس از بررسی‌ها منطقه یادمان تعیین شد، متوجه شدیم که اتفاقا ستاد مرکزی راهیان نور نیز همین منطقه را برای احداث یادمان انتخاب کرده است.
 
سرور ادامه داد: رزمندگان و پیشکسوتان لشکر 32 انصارالحسین استان همدان، در ابتدا اداره این یادمان را بر عهده داشتند؛ اما پس از مدتی اداره یادمان با موافقت ستاد مرکزی و با همکاری لشکر 32 همدان به تیپ 33 المهدی جهرم واگذار شد.
 
مسئول یادمان شهدای عملیات کربلای 4 درباره اقدامات صورت گرفته برای توسعه این یادمان عنوان کرد: نزدیک به 10 هزار متر مربع زمین را برای افزودن به محدوده یادمان، خریداری و همچنین حسینیه‌ای به وسعت 450 متر مربع در این یادمان احداث کردیم تا پذیرای زائران باشد.
 
وی اضافه کرد: اینجا شاید از نظر وسعت جزو کوچکترین یادمان‌ها باشد؛ اما از لحاظ تنوع جزو متنوع‌ترین یادمان‌ها محسوب می‌شود.
 
نمایش ویرانه‌های جنگ تحمیلی در یادمان شهدای عملیات کربلای 4
 
سرهنگ سرور درباره وضعیت یادمان و نقاط پیرامونی آن گفت: بافت قدیم خرمشهر در نزدیکی یادمان قرار دارد و ساختمان‌هایی نیمه ویران که یادگار دوران جنگ هستند، درون یادمان واقع شده است. همچنین خاکریز، سنگرهای اجتماعی، پناهگاه، ادوات زرهی به جای مانده از دوران دفاع مقدس، نیزار، نمایشگاهی در خصوص مدافعان حرم و قسمتی از اروندرود بخش دیگری از یادمان را شکل داده‌اند. 
 
وی در ادامه، به کلامی از رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «زنده نگه داشتن یاد شهدا، کمتر از شهادت نیست» اشاره و تصریح کرد: ما به عنوان سربازی کوچک، خود را ملزم می‌دانیم که در این رابطه تمام سعی‌مان را انجام دهیم.
 
سرهنگ سرور درباره میزان حضور و استقبال زائران از یادمان گفت: طی سه سال گذشته، در هر سال حدود 25 الی 30 درصد میزان حضور بازدیدکنندگان افزایش داشته است.
 
مسئول یادمان شهدای عملیات کربلای 4 افزود: از سه سال قبل تا کنون میزان حضور زائران از 63 هزار نفر به 120 هزار نفر رسیده است.
 
وی در خصوص طراحی سازه‌های موجود در یادمان نیز اظهار داشت: هر سال سازه‌ها با طراحی جدیدی به معرض دید زائران گذاشته و تنوع سازه‌ها مانع از یکنواختی می‌شود.
 
سرهنگ سرور رسیدگی به وضعیت مردم منطقه را از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط مسئولان یادمان برشمرد و گفت: رسیدگی به وضعیت معیشتی، فرهنگی، آموزشی و بهداشتی مردمی که در جوار یادمان سکونت دارند، از برنامه‌های ما محسوب و در این زمینه بسته‌های معیشتی و آموزشی به مردم منطقه عرضه می‌شود.
 
نمایش ویرانه‌های جنگ تحمیلی در یادمان شهدای عملیات کربلای 4
 
مسئول یادمان شهدای عملیات کربلای 4 به دیدار اخیر دست اندرکاران و خادمان راهیان نور با رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز اشاره و عنوان کرد: حضرت آقا در این دیدار انتظاراتی را مطرح کردند، که بار مسئولیت ما را سنگین می‌کند. ایشان راهیان نور را یک «فناوری» برشمردند. اگر ما بتوانیم این فناوری را به حد بالایی برسانیم، منویات رهبری و اهداف راهیان نور تحقق خواهد یافت.  
 
وی درباره گنجینه دفاع مقدس بیان کرد: ما باید این گنج را به خوبی شناسایی، ابزار مناسب را برای استخراج آن فراهم و آن را به درستی به نسل‌های بعدی منتقل کنیم. همچنین این گنج را از خطر تحریف و فراموشی حفظ کنیم.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار