پروژه «بازسازی عراق در برابر نفت» چیست؟

ترامپ با پروژه «بازسازی عراق در برابر نفت» به دنبال فعال کردن شرکت‌های اقتصادی آمریکا در عراق است.
کد خبر: ۲۳۲۲۷۱
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷ - 15March 2017
پروژه «بازسازی عراق در برابر نفت» چیست؟به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «محمدباقر حکیم» پژوهشگر و کارشناس عراقی در خصوص طرح «دونالد ترامپ» تحت عنوان «بازسازی عراق در برابر نفت»، با اشاره به تلاش آمریکایی‌ها برای قانونی کردن نفوذ خود در عراق بیان داشت: ترامپ رئیس‌ جمهور آمریکا پیش از رسیدن به ریاست جمهوری نیز چندین بار ادعاهایی را در خصوص تصاحب نفت عراق مطرح کرده بود. وی معتقد است که آمریکا باید از ثروت‌های نفتی عراق بیش از آن چیزی که در گذشته بوده استفاده کند. رئیس‌جمهور آمریکا پس از رسیدن به سلطه قانونی این بار طرح خود را با کمک 20 کارشناس حقوقی و اقتصادی تدوین کرده و آن را به کنگره ارائه داده است.

وی با توجه به اینکه ترامپ به دنبال فعال کردن شرکت‌های اقتصادی آمریکا در عراق است، گفت: وی این پروژه را با نام «بازسازی عراق در برابر نفت» مطرح کرده است. از آنجا که کشور عراق با بحران شدید مالی روبروست، ترامپ معتقد است نفت می‌تواند بهترین شاخص برای آمریکا باشد که بتواند با استفاده از آن چندین هدف واشنگتن را در داخل عراق محقق کند:

1. افزایش حضور شرکت‌های اقتصادی آمریکایی در کشور عراق که این امر منجر به توسعه اقتصادی شرکت‌های آمریکایی می‌شود.

2. نفوذ بیشتر ایالات‌ متحده در سرتاسر کشور عراق با رویکرد اقتصادی با اهداف مختلف

3. وابستگی اقتصادی شرکت‌های عراقی به شرکت‌های آمریکایی

4. تأثیرگذاری مثبت بر افکار عمومی مردم عراق نسبت به کشور آمریکا

5. افزایش ارتباط بین شرکت‌های اقتصادی آمریکا و عراق

6. شرکت‌های امنیتی آمریکا در چارچوب این طرح می‌توانند به‌ صورت قانونی با هدف تأمین امنیت شرکت‌ها در کشور عراق حضور پیدا کنند که این امر می‌تواند پیامدها و اهداف مختلفی داشته باشد.

کارشناس عراقی با اشاره به علاقه‌مندی واشنگتن برای بازگشت به عراق مطرح کرد: از آنجا که در طول 14 سال گذشته پیشرفت و توسعه در عراق بسیار کند و ناچیز بوده است، این امر می‌تواند پیشرفت محسوسی را در بازسازی عراق ایجاد کند و تعداد زیادی از شهروندان بیکار عراقی را مشغول به کار کند؛ در نتیجه در صورت محقق شدن این نکات، آمریکا می‌تواند تأثیر مثبتی بر روی افکار عمومی مردم عراق داشته باشد. آمریکا می‌خواهد حتماً به این کشور بازگردد اما این بار نه با سیاست نظامی و غیرقانونی بلکه با سیاست اقتصادی و فرهنگی و به‌ صورت قانونی.

وی در پاسخ به این پرسش که «ترامپ پیش‌ از این نیز در یکی دیگر از اظهارات جنجال‌آفرین خود گفته بود که ضروری است آمریکا، نفت عراق را در برابر هزینه‌ای که برای به‌ اصطلاح آزادسازی عراق در سال 2003 متحمل شده است، برای خود بردارد. این اظهارات چه پیام‌هایی به دنبال دارد؟» بیان داشت: از آنجا که ترامپ یک مرد اقتصادی است؛ وی معتقد است که آمریکا در مقابل هر عملی در عراق باید سهم خود را بگیرد. شاید در آینده با طرح دیگری به نام «خسارت‌های نیروی نظامی آمریکا در آزادسازی کشور عراق از صدام» روبه‌رو شویم؛ چراکه حدوداً 4500 نیروی نظامی آمریکا در اشغال عراق کشور کشته شدند. این سخنان می‌تواند مقدمه‌ای بر مطرح کردن این طرح باشد.

حکیم در پاسخ به این پرسش که «ترامپ قبلاً مدعی شده بود که اگر آمریکا بر نفت عراق کنترل داشت، اکنون پیدایش داعش در این کشور را شاهد نبودیم. هدف چنین ادعایی چیست؟» اشاره داشت: به نظر می‌رسد این پیام یک پیام رسانه‌ای و برای بزرگ نشان دادن خود باشد. حضور داعش در عراق دلایل مختلفی دارد که نمی‌توان گفت این سخن ترامپ درست است؛ چراکه در زمان حضور نیروهای نظامی آمریکا در عراق بحران‌های بسیار زیادی در عراق رخ داد که نمونه‌های آن بی‌شمار هستند.

وی با تأکید بر اینکه ترامپ به‌ صورت کلی به دنبال استفاده از نفت عراق برای رسیدن به اهداف خود است، افزود: وی اعتقاد دارد حکومت گذشته نتوانسته از این ثروت به خوبی در راستای اهداف آمریکا استفاده کند. همچنین این پیام‌ها به‌ صورت مکرر می‌تواند با هدف تأثیرگذاری بر افکار عمومی مردم و مسئولان عراق باشد که القا کند حضور آمریکا در عراق می‌تواند برای این کشور مفید باشد.

پژوهشگر عراقی در پاسخ به این پرسش که «سخنان ترامپ در ارتباط با بهره‌برداری آمریکا از نفت عراق به‌ طور کامل برخلاف اصول دیپلماتیک و به‌ نوعی زیر سؤال بردن حاکمیت ملی کشور عراق است. آیا واشنگتن توانایی تحقق این برنامه را دارد؟» گفت: آمریکا تلاش می‌کند تأثیرگذاری زیادی بر کشور عراق داشته باشد؛ چراکه این کشور از نظر استراتژیک اهمیت ویژه‌ای در غرب آسیا دارد. در نتیجه حکومت آمریکا به دنبال تعریف اهداف خود در قالب پروژه‌های اقتصادی و فرهنگی است تا به‌صورت قانونی در عراق حضور داشته باشد؛ چراکه آن‌ها تجربه بسیار بدی در عراق داشتند و می‌دانند حضور غیرقانونی در عراق مساوی با شکست آن­ها است.

وی با تأکید بر اینکه حضور غیرقانونی آمریکا در عراق با مبارزه شیعیان و حتی برخی از اهل سنت بر ضد آن‌ها همراه است، افزود: به همین دلیل آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند حضور و نفوذ خود در عراق را قانونی کنند؛ اما برای محقق شدن یا نشدن این طرح باید گفت که اولاً هر طرح آمریکا اگر به‌ صورت غیرقانونی در عراق کلید بخورد، منجر به شکست خواهد بود. ثانیاً حکومت و پارلمان عراق بی‌شک اهداف آمریکا در چارچوب این طرح را بررسی خواهند کرد که آیا هدف آمریکا واقعاً اقتصادی است یا با رویکرد اقتصادی به دنبال اهداف دیگری است؟ ثالثاً باید جزئیات طرح توسط اقتصاددانان عراق بررسی شود که آیا درنهایت اجرای طرح به نفع عراق خواهد بود یا خیر؟
 
منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار