معاون اول رئیس جمهور:

نوروز هدیه فرهنگی ایرانی‌ها به جهانیان است

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به این که اسلام دگرگونی‌های زیادی در فرهنگ ایرانی ایجاد کرد ولی نوروز را تایید و حتی به آن هویت دینی بسیاری بخشید، گفت: نوروز هدیه فرهنگی ما ایرانی‌ها به کشورهای دنیا است.
کد خبر: ۲۳۳۲۴۶
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۴ - 26March 2017

نوروز هدیه فرهنگی ایرانی‌ها به جهانیان استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، اسحاق جهانگیری در مراسم جشن جهانی نوروز که با حضور نمایندگان 12 کشور جهان در کاخ گلستان برگزار شد، به ابعاد مختلف فرهنگی، قومیتی و تاریخی نوروز پرداخت و اظهار داشت: امروزه که با اقلیم‌های فراوان فرهنگی مواجه هستیم و خطر نابودی نیز آنها را تهدید می‌کند، فرهنگ نوروز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و این آئین نقش اتحاد بین حوزه‌های نوروز در بین کشورهای منطقه را دارد. 

وی ادامه داد: نوروز نقش هویت بخش مشترکی را برای پیوستگی و همراهی کشورها ایجاد می‌کند و به نوعی نوروز هدیه ما ایرانی‌ها به فرهنگ جهان است و به خوبی نقش سازنده معماری فرهنگی جهان را نشان می‌دهد. 

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به این که اسلام بسیاری از ساحت‌های فرهنگی ایرانی را دگرگون کرد ولی بر نوروز صحه گذاشت، ادامه داد: این تایید نوروز توسط اسلام آنقدر هویت‌بخش و گسترده بود که حتی در برخی متون دینی ما اشارات بسیار مهمی در زمینه آئین نوروز داریم. مثلاً روز خلقت یا روز به گل نشستن کشتی نوح و یا روح شکستن بت‌ها در خانه کعبه و در نهایت روز خلافت مولا علی(ع) را به ایام نوروز نسبت می‌دهند. حال جدا از صحت و سقم چنین روایت‌های مهم، هویت فرهنگی بالای نوروز است که اسلام نیز آن را تایید کرده است. 

جهانگیری با بیان این که جهان هستی بدون نوروز چیزی کم دارد، گفت: نوروز به ما یاد می‌دهد که متعادل باشیم زیرا نوروز نشان دهنده تحول طبیعت برگرفته از آئین و فرهنگ غنی ایرانی است. 

وی همچنین با تاکید بر این که می‌توان با پتانسیل فرهنگی و همزیستی آئین نوروز نسبت به حل مسائل و مناظرات و اختلافات در حوزه‌ کشورهای نوروز اقدام کرد، افزود: نوروز بهترین مبانی دیپلماسی فعال بوده است. کما این که تلخی‌ها کم نیست، ولی شیرینی‌های نوروز می‌تواند زیبایی‌های بسیاری را سامان دهد.

معاون اول رئیس جمهور  با اشاره به اینکه وقتی در سازمان ملل سفره هفت‌سین نوروزی برپا می‌شود به معنای این است که جهانیان نیز در این آئین صلح و دوستی سهیم هستند، خاطرنشان کرد در این زمینه مایلم به چند نکته اشاره کنم:

1) جان‌مایه فرهنگی و اجتماعی نوروز حرمت نهادن به انسان و طبیعت و گسترش و تعمیق آموزه‌ها و باورهای اخلاقی است. مبانی و مفاهیم نهفته در این آیین آن‌قدر فراوان است که دین مبین اسلام هم بر آن صحّه می‌گذارد و تندباد حوادث ناگواری چون حمله مغول هم آن را به‌فراموشی نمی‌سپارد. به‌راستی، چه‌چیز برای دنیای امروز زیباتر و کارآمدتر و خیرخواهانه‌تر از این باور نیاکانمان که نوروز روز تقسیم خوشبختی برای تمام مردمان جهان است و ازهمین‌رو این روز را ”روز امید" هم نامیده‌اند. این رسم پسندیده را که در گونه‌های متنوعش در خرده‌فرهنگ‌های ایرانی و غیرایرانی رنگ‌وبویی ویژه دارد و مشحون از زیبایی و لطافت و محبت انسان با انسان و انسان با جهان پیرامون و صفا و صمیمیت است، با هر شیوه و زبانی که می‌دانیم و می‌توانیم زنده نگاه داریم.

2) در زمانه ما که اقلیم‌های فرهنگی در معرض خطر نابودی هستند نوروز و فرهنگ منبعث از نوروز اهمیتی دوچندان یافته است و نقش متحدکننده بیشتری پیدا کرده است. ”حوزه نوروز" خود اقلیمی فرهنگی است که مؤلفه‌های فرهنگی فراوانی اجزای این حوزه را به‌هم پیوند می‌زند و نوروز توانسته است در نقش ”عنصر هویت‌بخش"به این قلمرو هویت مشترکی ببخشد. اینکه ما در این مکان گردهم آمده‌ایم به‌برکت نوروز است که به همه ما حس پیوستگی و همراهی و همدلی بخشیده است. نوروز هدیه مشترک ما و شما به فرهنگ جهانی است و بیانگر نقش سازنده و فعال همه ما در معماری فرهنگ جهانی است. اینکه هم‌زمان با کشورهای منطقه نوروز، سفره نوروزی در سازمان ملل‌متحد هم گسترده می‌شود نشان‌دهنده این است که جامعه جهانی هم شریک و همراه ما در بزرگداشت این آیین است. گذار ایام و تحولات فرهنگی و رخدادهایی که در پهنه وسیع نوروز اتفاق افتاده، نه‌تنها از اهمیت نوروز نکاسته بلکه بر عمق و غنای آن افزوده است. اسلام همه ساحت‌های حیات فرهنگی ما را دگرگون کرد، اما سنت نوروز را پذیرفت و در بسیاری از موارد به آن هویت دینی هم بخشید. اینکه در بعضی متون دینیِ ما، روز آغاز خلقت روز قرار گرفتن کشتی حضرت نوح بر خشکی، روز فرو ریختن بت‌ها در خانه کعبه، روز آغاز خلافت مولا علی(ع) و جز آن را نوروز دانسته‌اند ــ بی‌اینکه بخواهیم به درستی یا نادرستیِ این نگاه وارد شویم ــ همه و همه نشان‌دهنده این است که نوروز توان همراه شدن با همه مؤلفه‌های فرهنگی مثبت را دارد و عنصر پایدار فرهنگی است.

3) جهان هستی بدون نوروز گویی چیزی کم دارد. ذهن خلاق و زیبایی آفرین مردم این منطقه با خلق آیین نوروز با هستی و جهان خلقت همسازی و همراهی خود را نشان داده است. نوروز فقط یک سنت و آیین نیست؛ نشان تلاش هوشمندانه و خلاّق نیکان ما در همراهی با طبیعت است، طبیعتی که متأسفانه امروز در معرض دستبرد نابکارانه بشر قرار گرفته است و آثار این دستبرد امروز در زندگی ما آشکار شده است. پاسداشت نوروز احترام به طبیعت و همراهی و همسازی با آن است.

4) نوروز از جنس اعتدال و امید است که به‌واقع مرزها و دیوارهای فروبستگی را درمی‌نوردد انسان‌ها را به‌هم پیوند می‌دهد، پیوندی حقیقی بر پایه ارزش‌های والای انسانی. نوروز به ما یاد می‌دهد که معتدل و میانه‌رو باشیم. نوروز به ما نوید مى‌دهد که سیطره و سطوت سرما و تیرگى مى‌شکند و بهار فرامی‌رسد. نوروز یادآور پایان خمودى و رخوت و آغاز بیدارى است. نوروز مظهر امید و زندگى و بیدارى است. در یک کلام، نوروز جمع خوبى‌هاست.

5) از مهم‌ترین دستاوردهای امروزی ما، با محوریت نوروز، هم‌گرایی است. ما به‌عنوان یک مجموعه می‌توانیم و باید برای تشکیل یک ”کل" متعهد شویم. این اتحاد می‌تواند برای رسیدن به هدفی سازمان‌دهی شود و هم‌گرایی را در معانی مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به‌منصه ظهور بنشاند و بر همین مبنا، حل مسائل ازطریق تشریک مساعی برای غلبه بر منازعات و اختلافات در دستورکار قرار می‌گیرد.

6) قرابت جغرافیایی، قرابت تاریخی، قرابت دینی، قرابت فرهنگی و هنری، زبان و ادبیات مشترک، نمادها و مفاخر مشترک و در کنار همه این‌ها سرنوشت مشترک، تهدیدها و فرصت‌های مشترک ایجاب می‌کند که ما با هم‌گرایی هر چه بیشتر به زمینه‌های مناسب و افق‌های امیدبخش در هماهنگی‌ها و همکاری‌های منطقه‌ای و ملی بیشتر روی آوریم. آینده مشترک را با دیپلماسی فعال و مشارکت فعال همه ذی‌نفعان در هر حوزه و عرصه‌ای می‌سازند. نوروز می‌تواند مبنا و مدار این دیپلماسی فعال باشد. نوروز می‌تواند و باید هر روز در برابر ما جلوه کند. تلخی‌ها و سختی‌ها در برابر یکایک ما کم نیست، اما شیرینی و زیبایی نوروز می‌تواند به‌عنوان یک منبع زاینده و خلاق فرهنگی، سیاست و اقتصاد و اجتماعِ ما را به‌زیبایی سامان دهد.

به گزارش گروه  سایر رسانه های دفاع پرس ،جشن جهانی نوروز امروز 6 فروردین با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزرای امور خارجه، علوم، به همراه برخی دیگر از اعضای هیئت دولت و جمع نمایندگان 12 کشور دنیا در کاخ گلستان برگزار شد.

انتهای پیام /191
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار