دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

رمز رونق اقتصادی در همراهی مردم و مسئولین

مقام معظم رهبری در سخنرانی نوروزی خود در حرم رضوی سال 96 را «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» نام گذاری کردند و تحقق رونق اقتصادی را در همراهی مردم و مسئولین دانستند.
کد خبر: ۲۳۳۲۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸ - 27March 2017

گروه اخبار داخلی دفاع پرس ـ رسول حسنی ولاشجردی، مقام معظم رهبری در سخنرانی نوروزی‌شان در حرم رضوی و در جمع زائران و مجاوران امام رضا (ع) با محور قرار دادن موضوع اقتصاد، بر تقویت این مساله تاکید داشتند و رشد آن را از ملزومات پیشرفت کشور دانستند. با همه اهمیت مساله اقتصاد در ارتقای سطح کمی و کیفی زندگی مردم و همچنین لزوم تبعیت از رهبری؛ هنوز اقدامات جدی و گره گشایی در زمینه اقتصاد دیده نشده است.

این اولی سالی نیست که رهبر انقلاب در جایگاه بلندترین مقام نظام جمهوری اسلامی ایران بر لزوم رشد اقتصاد اصرار دارند. چند سالی است که واژه اقتصاد در نام گذاری سال، از سوی معظم‌له مد نظر قرار می‌گیرد. بنا به فرمایش ایشان اقدامات دولت و دستگاه‌های ذی‌ربط تا وقتی که به کاغذ محدود شود فایده‌ای نخواهد داشت.

کار وقتی پیش خواهد رفت که وجه عینی آن در کشور، زندگی و رفاه عمومی و خانواده‌ها دیده شود. به فرموده رهبری هر چند در سال 95 کشور درگیر مشکلات اقتصادی بود اما پایبندی مردم به ارزش‌های انقلاب و نظام اسلامی و پایبندی به مسائل دینی قابل تقدیر است.

اما این اعتقاد به انقلاب و مسائل دینی نباید سبب غفلت مسئولین از وظایف خود شوند. مسئولین نظام خادمان مردم و پاسخگوی آنان هستند و باید باشند. رهبر انقلاب در بخشی از سخنان خود فرمودند: «حضور مردم و بُروز همّت‌های بلند مردم از همیشه بیشتر بود. این خیلی مهم است از این جهت که اوّلاً سمت و سوی حرکت ملّت ایران را و هویّت ملّت ایران را به رخ دوست و دشمن میکشد.

نه راهپیمایی بیست‌ودوّم بهمن مربوط به یک سلیقه‌ی سیاسی است و نه جلسات محرّم و ماه رمضان و اعتکاف و راه‌پیمایی اربعین مربوط به یک سلیقه‌ی سیاسی است، [بلکه] ‌مربوط به همه‌ی ملّت ایران و مربوط به همه‌ی سلایق گوناگون کشور است. پس این نشان میدهد که سمت و سوی حرکت ملّت ایران، سمت و سویی انقلابی و دینی است؛ مربوط به هر سلیقه‌ی سیاسی که باشند.»

فغتیفغتیفغتا 

آنچه که سبب قوام و صدور انقلاب و تحکیم هر روزه آن شده حضور مردم در صحنه‌های ملی است نه مسئولین. به بیان دیگر مردم ضامن بقا و امنیت کشورند. مسئولین نظام فقط حکم نمایندگانی را دارند که باید از حقوق مردم ایران در بعد سیاسی آن صیانت کنند. علاوه بر صیانت می‌بایست با همه توان و بدون کمترین تعللی شرایط رفاه فردی و عمومی شهروندان ایرانی را فراهم کنند.

آنچه در آحاد مردم دیده می‌شود همبستگی آنان در مواقع لزوم است که این منش در میان مسئولین نظام کمتر دیده می‌شود لذا اختلاف نظرها میان مدیران کشور به زیان مردمی تمام می‌شود که وفاداری خود به نظام را کرارا اثبات کرده‌اند.

مقام معظم رهبری با اشاره به نقش مردم فرمودند: «اجتماع عمومی مردم، وحدت ملّی را به همه نشان داد. وقتی شما این [سال95] را از آغاز تا انجام نگاه کنید، همه‌ی قضایا این دو نشانه‌ی مهم را نشان می‌دهد؛ هم همبستگی مردم را در مسائل اساسی زندگی با وجود اختلاف‌نظرها در مسائل فرعی و سیاسی گوناگون نشان می‌دهد- امّا در جهت اصلی که جهت نظام و جهت انقلاب است، مردم همسو و هم‌جهتند- این یک، و بعد دل‌بستگی مردم را نشان می‌دهد به انقلاب و به نظام و به مسائل دین و ایمان؛ این در دنیا خود را نشان داده است. این به رخ دشمن و دوست کشیده شده است؛ در سال 95حوادث تلخی وجود داشت که آخرینِ آن، قضیّه‌ی آتش نشانان جان باخته عزیز بود که فداکاری کردند. حوادث تلخ همیشه هست، عمده این است که همّت مردم و اراده‌ی مردم و جهت حرکت مردم، مژده‌بخش و نشانه‌ی پیشرفت باشد که این بحمدالله وجود داشت.»

بنا به فرموده رهبر انقلاب آن حرکتی ثمر بخش و باعث پیشرفت است که نقش مردم و حضور آنها در آن پررنگ باشد. ایشان در ادامه فرمودند: «امسال هم ملّت ایران، هم باید اتّحاد ملّی خود را نشان بدهند، هم باید پایبندی خود به انقلاب و نظام و مباحث و مسائل دینی را نشان بدهند و اثبات کنند، هم باید سمت و سوی حرکت خود را به رخ دشمنان ایران و دشمنان جمهوری اسلامی و دشمنان ملّت ایران بکشند.»

سال 96 سال امتحان برای مردم ایران و مدیران و مسئولین نظام است تا ببینیم کدام یک در آزمون پیش رو موفق‌تر خواهند بود. امتحان مردم شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا و آزمون مسئولین در عملی کردن مطالبات رهبری است.

محوریت بحث مقام معظم رهبری نیز حول دو موضوع اقتصاد و انتخابات بود. ایشان در این مورد می‌فرمایند: «مسئله‌ اقتصاد، مسئله‌ی اولویّت‌دار کشور است. نیاز به تحرّک اقتصادی در این چند سال محسوس بوده است و کارهایی هم شده است. توجّه کنید که اولویّت دشمن هم مسئله‌ اقتصادی است؛ یعنی امروز دشمنان جمهوری اسلامی برای اینکه بتوانند اهداف خودشان را در مورد ایران و ایرانی و جمهوری اسلامی محقّق کنند، دنبال ضربه‌زدن اقتصادی به ملّت ایرانند. هدف دشمن این است که بتواند با فشار اقتصادی، ملّت ایران را نسبت به نظام اسلامی و جمهوری اسلامی دلسرد و دلزده کند و بین ملّت ایران و نظام اسلامی فاصله بیندازد.»

فغتیفغتیفغتا 

نکته مهم بیانات رهبری در عبارات بالا این است که دشمن با تحت فشار گذاشتن مردم بدون تجاوز نظامی سعی در شکست دادن مردم ایران دارد. اینکه که دشمن فقط با تکیه بر قوای نظامی بخواهد کشور را زیر سیطره خود بگیرد تصور اشتباهی است.

تحریم‌ها، حمایت پنهان از قاچاق کالا، بلوکه کردن سرمایه در خارج از کشور، نقض قرار دادهای نظامی، وارد کردن کالاهای فاقد استانداردهای جهانی و اغلب کالاهای ضروری مثل داروهای منقضی و زیان آور از مبادی قانونی کشور در حکم حمله نظامی و تجاوز به خاک کشور محسوب می‌شود. هر چقدر نظام اقتصادی یک کشور وابسته به اجانب باشد راه تسلط کشورهای قدرت طلب را هموارتر خواهد کرد. این نیاز اقتصادی به تبع خود نیاز علمی و فرهنگی را نیز به دنبال خواهد داشت.

دشمن نه فقط سعی دارد ما را به کالاهای اساسی وابسته کند، بلکه در تلاش است تا با احساس نیاز کاذب به کالاهای لوکس و غیر ضروری در ذهنیت ما، ما را به کشوری مصرف گرا تبدیل کند. علاوه بر احساس نیاز در تبلیغات مسموم خود قصد دارد تا نظام اقتصادی مبتنی بر تولید ملی را نیز زیر سوال ببرد. از بین بردن خودباوری و مانع شدن از تحقق شعار ما می‌توانیم در میان کارآفرینان از راهکارهای دشمن برای ضربه زدن به سیاست تولید ملی است.

هر چقدر تولید کمتر باشد مسلما جمعیت بیکار رشد افزون‌تری به خود خواهد گرفت. فراوانی جوانان بیکار به رشد بزه‌کاری، کاهش نرخ ازدواج و افزایش طلاق می‌انجامد که این معضل مصایب پرشمار بسیاری از جمله افزایش فساد را در پی خواهد داشت. ضربه‌ای که یک کشور به لحاظ اقتصادی از دشمن می‌خورد به مراتب بزرگتر و کاری‌تر از حمله نظامی است. آنها با بزرگ جلوه دادن مشکلات اقتصادی سعی دارند مردم را نسبت به نظام بی‌اعتماد کنند.

فغتیفغتیفغتا 

مقام معظم رهبری در این خصوص به نکاتی مهم اشاره دارند ایشان در ادامه سخنرانی خود در حرم رضوی می‌فرمایند: «دشمن در تبلیغات وسیع خود تلاش می‌کند که کمبود‌های معیشتی و اقتصادی کشور را به نظام اسلامی و به جمهوری اسلامی نسبت بدهد؛ این نقشه‌ی دشمن است. آنها می‌خواهند این‌جور وانمود بکنند که نظام اسلامی قادر نبوده است و قادر نیست مشکل اقتصادی ملّت ایران را و مشکلات اساسی ملّت ایران را حل کند و گره‌ها را باز کند.»

القای حس خود کم بینی نه فقط در میان مردم که در میان مدیران کشور از سوی دشمن نیز از راهکارهایی است که اقتصاد ایران را دچار رکود کند. درس مهمی که همه و بخصوص مدیران ارشد از بیانات رهبری باید بگیرند پذیرش ضعف‌ها و سعی در رفع آنها است. لزوم رونق اقتصاد داشتن روحیه‌ انقلابی و تقویت انقلابی‌گری است. رهبر انقلاب با تاکید بر انقلابی بودن می‌فرمایند: «هرجا یک مدیریّت انقلابیِ فعّالِ پُرتحرّک داشتیم، کار پیش رفته است؛ هرجا مدیریّت‌های ضعیف، بی‌حال، ناامید، غیرانقلابی، و بی‌تحرّک داشتیم؛ کارها یا متوقّف مانده است، یا انحراف پیدا کرده است. یک اشکالی و یک ضعفی است که وجود دارد؛ باید مدیرانمان ان‌شاءالله پُرانگیزه‌تر،کارآمدتر باشند و تلاش بیشتری انجام بدهند.»

رهبر انقلاب در مورد نکاتی مطرح شده برای برون رفت از مشکلات اقتصادی بر ظرفیت و استعداد بالقوه و بالفعل کشور در از حیث منابع انسانی و سرمایه‌های اقتصادی تاکید کرده و بیان داشتند: «ظرفیت‌های کشور و استعداد و توانایی‌هایمان بسیار بالا است؛ یعنی اگر ما امیدواری‌هایی به آینده ابراز می‌کنیم با تکیه‌ بر ظرفیت‌های و توانایی‌های بالقوه کشور است. کشورما، هم از لحاظ نیروی انسانی، هم از لحاظ نیروهای طبیعی جزو کشورهای ثروتمند محسوب می‌شود. پنج میلیون دانشجو، یک ثروت عظیمی برای کشور است. علاوه‌ی بر این، ما حدود ده میلیون فارغ‌التّحصیل ۳۳ میلیون جوان [کارآمد] در کشور داریم.»

داشتن این نیرو و ثروت ملی به تنهایی کافی نیست و مطالبه رهبری هم بر این اصل استوار است که راه‌های استفاده از ثروث انسانی و طبیعی شناخته شود. هر چقدر شناخت ما نسبت به استعدادهای علمی و فن‌آوری کشور بیشتر باشد در نتیجه استفاده بهینه‌ای از منابع طبیعی خود خواهیم داشت. علاوه بر کشف استعدادها و راه‌های به کارگیری آن اعتماد به نسل جوانی است که با حفظ روحیه انقلابی‌گری خود قصد خدمت به کشور خود را دارد. نباید در استخدام این نیروی فعال و مستعد وارد جناح بندی‌ها و سلایق سیاسی شد.

وجه قانع بودن جوان خلاق و مستعد ایرانی وجه بارز و قابل تقدیری است که متاسفانه به دلیل مدیریت غلط در استخدام آنها سبب می‌شود این جوانان بر خلاف میل باطنی چشم به آن سوی مرزها داشته باشد. یکی از معضلاتی که جامعه تحصیل کرده درگیر آن است این است که در استخدام آنها بیش از آنکه ضابطه حاکم باشد رابطه‌ها حاکمند. این نقیصه سبب می‌شود اگر در جایی تولید صورت بگیرد با شکست مواجه شود.

فغتیفغتیفغتا 

به فرموده رهبری ما برای ملّت ایران امنیت، ملی عزّت ملّی، سلامت عمومی، رفاه عمومی، پیشرفت همه‌جانبه، استقلال از قدرت‌های سلطه‌گر جهانی، شکوفایی استعدادها، رها شدن و نجات یافتن از آسیب‌های اجتماعی، را برای کشور میخواهیم. این مطالبات رهبری آنقدر ثقیل و بزرگ نیست که مدیران را در برنامه‌ریزی‌های خود دچار مشکل کند.

این انتظارات رهبری که حق مردم ایران است کمترین انتظاری است که از یک مدیر می‌توان داشت. انتظار حداکثری این است که در مقامی قرار بگیرم تا دشمنان ما به ما نیاز پیدا کنند؛ که البته این نیز شدنی است. ما در جریان انقلاب و جنگ تحمیلی این مهم را به اثبات رساندیم.

عزت، امنیت و اقتدار ملی بدون داشتن اقتصاد قوی اینها به دست نمی‌آید. نیاز ما اقتصادی مبتنی بر تولید همراه با مدیریّتی قوی است. رهبر انقلاب نیز لزوم تحقق آن را اقتصادی متّکی به خود می‌دانند. معظم‌له اشاره داشتند که؛ «بتوانیم انتخاب کنیم، حرکت کنیم، اقدام کنیم، بتوانیم روی قیمت نفت اثر بگذاریم، پول ملّی را ارزشمند کنیم، قدرت خرید مردم را بالا ببریم؛ بدون یک اقتصاد قوی نه به یک عزّت مستمر و نه به یک امنیّت مستمرّی خواهیم رسید. البتّه بدون اتّحاد ملّی هم، پیوند ملّت با نظام، فرهنگ انقلابی، مسئولان شجاع این خواسته‌ها تأمین نخواهد شد.»

وقتی ما در اقتصاد موفق هستیم که بتوانیم قدرت انتخاب داشته باشیم. وقتی پیروز میدان در رقابت با بازارهای جهانی هستیم که معادلات بازار و مبادلات آن را ما تعیین کنیم. این مهم نیز جز با اقتصادی پویا که متکی بر کالایی خاص مثل نفت نباشد تحقق می‌پذیرد. هنوز صنایع دستی، صنایع غذایی و کالاهای فرهنگی ایران توان به مراتب بالاتری برای وارد کردن ارز نسبت به نفت دارند.

بسیاری از بازارهای جهانی تشنه فرش، تابلو فرش، قالی، گبه و گلیم ایرانی هستند که نظیر آن حتی در کشورهای همسایه نیز مطالقا وجود ندارد. این درحالی است که بسیاری از کارگاه‌های قالی بافی و طراحی فرش ایران تعطیل شده است. آخرین نسل طراحان فرش ایران در حال نفس کشیدن هستند و فرصتی برای احیا و استمرار حیات ندارند.

شکوفایی بازار فرش دست‌باف سبب راه اندازی هزاران کارگاه قالی بافی و طراحی و اشتغال زایی در بخش‌های مختلف صنعت فرش خواهد شد و در نتیجه سبب جلوگیری از مهاجرت نیروی کار به شهرهای بزرگ خواهد شد. نه فقط رونق بازار فرش که سایر صنایع دستی ایران نیازمند احیای مجددی است چرا که ظرفیت تقویت اقتصاد ایران را خواهد داشت.

همچنین تقویت صنعت گردشگری نیز از مواردی است که علاوه بر وارد کردن ارز به کشور سبب رشد بازار صنایع دستی خواهد شد. که این امر به خودی خود باعث افزایش صادارت نیز می‌شود. متاسفانه کشورهای هستند که بدون داشتن حاذبه تاریخی گردشگری فقط با ایجاد جاذبه‌های گردشگری کاذب بیشترین سهم را در جذب توریسم دارند. در حالی که لیران با بی شمار آثار فرهنگی پرشمار ضعیف عمل می‌کند.

ایجاد کارگاه‌های کوچک و متوسط نیز از مطالبات دیگر رهبری بود که به فرموده ایشان «هر چند اقدام شد اما یک ‌قدری دیر شد. اما آنچه که سبب موفقیت در این زمینه می‌شود نظارت و استمرار آن است. کار پیش رفته است منتها نه به آن اندازه‌ای که هزینه شده. باید کاری کنیم که تدابیر مسئولان و سیاستهای اجراییِ مسئولان بتواند به نتایج نهایی برسد.»

معظم‌له در ادامه بیانات نوروزی خود با شاخص قرار دادن تولید ملی، تولید داخلی توصیه کردند که تکیه‌ی بر روی تولید داخلی باید باشد. و مسئولین باید به آن توجّه کنند. و افکار عمومی مردم هم در همین جهت مطالبه‌گر باشد. اساس کار فعلاً برای این برهه‌ی از اقتصاد کشور همین مسئله است. اگر ما توانستیم تولید داخلی را رونق بدهیم، اشتغال به وجود آمده و مشکل بیکاری برطرف خواهد شد یا کاهش پیدا خواهد کرد.

اما چنانکه رهبر انقلاب معتقدند؛ تولید ملّی، تولید داخلی امکاناتی لازم دارد. که تحقق آن شدنی است. امکاناتی مثل نیروی انسانی، مهارت، سرمایه، ابزار کار لازمه تولید و خود کفایی است که باید فراهم شود بدون آنکه برای به دست آوردن آن به کسی دیگری محتاج باشیم.

رهبر انقلاب در خصوص مبحث بالا فرمودند: «یک وظایفی است که همه‌ی ما باید به عهده بگیریم. هم آحاد ملّت و هم مسئولین وظایفی دارند. اگر انجام بدهند، تولید رونق می‌گیرد. ما میتوانیم پیش برویم، بایستی به خودمان تحرّک ببخشیم. یکی از الزامات، مدیریّت کارآمد و متعهّد و متدیّن است. مسئولان بالای کشور، برای بخش‌هایی که به تولید ارتباط پیدا می‌کند، مدیریّتهای کارآمد، بانشاط، علاقه‌مند، پُرانگیزه، قوی به کار گرفته شود.

یکی از کارها، دخالت دادن مردم در کار تولید است؛ جمهوری اسلامی در کار جنگ و دفاع از کشور با مدیریّت درست و با گزینش‌های صحیح توانست مردم را بسیج کند. وقتی مردم در کار دفاع از مرزها وارد میدان شدند توانستند پیش بروند. بسیاری‌ از برجستگان نظامی ما، مردمی بودند، کار اقتصاد نیز یک کار مردمی است؛ اگر در زمینه‌‌ی مسائل اقتصادی مردم را در میدان وارد بکنیم و مردم نقش‌آفرین بشوند.

هم افزایی مردم و مسئولین در کنار هم سبب رونق اقتصادی خواهد شد. چرا که معضلات و مشکلات را کسانی درک می‌کنند که از نزدیک درگیر تولید هستند و مسلما راه‌کارهای آنان برای برون رفت از مشکلات علمی‌تر خواهد بود.

همینطور در بخش بازاریابی نیز این تولید کنندگان و صاحبان کارگاه‌های کوچم هستند که می‌توانند مبادلات بازار داخلی را درک کنند. این مسئله سبب شناخت درست بازار و در نتیجه جلوگیری از واردات کالاهای غیر ضروری و کالاهایی است که در داخل توانایی تولید آن را داریم. نقش مردم اساسی مردم در رونق اقتصادی ایجاد احساس مسئولیت در خود است.

انتظار رهبر انقلاب از مردم نیز قابل تامل است. ایشان از احاد مردم این مطالبه را دارند که؛ تقویت بنیه اقتصادی فقط بر عهده مسئولین نیست. ایشان فرمودند: «کار به عهده‌ی خود مردم هم هست. اینکه ما روی تولید داخلی تکیه می‌کنیم، حتماً مصرف داخلی هم مورد توقّع است. چرا مردم به مصرف تولیدات داخلی کم‌توجّهی میکنند؟ مصرف‌کننده‌ ایرانی برای آن چیزهایی که در داخل تولید می‌شود، ارجحیّت قائل باشد.یکی از توقّعات این است که جوان‌ها واقعاً دنبال کار باشند.»

به قول معروف برای یافتن کار باید کاردان بود. این بی‌حالی و سستی که در برخی از جوانان دیده می‌شود نتیجه‌ای جز رکود اقتصادی در داراز مدت نخواهد داشت. تقویت روحیه انقلابی که از هر فرصت باید کار ساخت رمز موفقیت خواهد بود.

چند سال پیش مقام معظم رهبری خطاب به جوانان سه خصلت تحصیل، تهذیب، ورزش را از آنان مطالبه کردند. ثمره شکوفایی این سه خصیصه در میان جوانان همان انقلابی‌گری است که نتیجه آن ایجاد نشاط کاری و در نهایت رشد کارآفرینی خواهد شد. آنچه مقام معظم رهبری در سخنرانی نورزوزی خود از مردم و مسئولین خواستند در کمترین زمان ممکن محقق خواهد شد به شرط آنکه هر یک از طرفین همه مسئولیت را متوجه دیگری نکند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار