چه کارهایی بدل و جايگزين اعتكاف می‌شود

از منظر آیات و روايات اهل بيت (علیه السلام )، بسيارى از عبادات و از جمله اعتكاف، بدل و جايگزين دارد.
کد خبر: ۲۳۵۱۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۰ - 12April 2017
چه کارهایی بدل و جايگزين اعتكاف می‌شود

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، افرادی با شرایط ویژه در جامعه وجود دارند که بنا به دلایلی امکان بهره گیری مستقیم از مراسم اعتکاف را ندارند. همچون مرزبان و سربازان و آتش نشانان، پزشکان ، پرستاران ، خانمی که فرزند شیر خوار یا معلول دارد، جوانی که به پدر یا مادر سالخورده خویش خدمت می کند و بیمارانی که امکان روزه گرفتن ندارند.

حال با چنین وضعیتی آیا کسب ثواب اعتکاف از این اقشار جامعه سلب می‌شود؟

با توجه به سیره معصومین (( سلام الله علیهم )) برای این گونه افراد بدل از اعتکاف جایگزین شده است که ثواب چندین برابر اعتکاف برای بدل از آن وضع شده ، این در صورتی است که معتکف شدن ثواب بالایی دارد.

برگزاری مراسم اعتکاف در منش وسیره ائمه اطهار (( سلام الله علیهما )) بسیار دیده شده است، ولی بدل از اعتکاف نیز در تاریخ زندگانی آن بزرگواران، جایگاه ویژه ای دارد و در موارد فراوانی بر آن تاکید فرموده اند.

امام حسن مجتبى (ع) در حال اعتكاف بود، شخصی سراغ ایشان آمد وبا ایشان كار داشت و امام هم اعتكاف خود را بُرید. از ایشان پرسیدند كه شما معتكف هستى و نباید از مسجد بیرون بیایى، و ایشان فرمود: من اعتكاف خود را بر هم مى‌زنم تا مشكل ایشان را حل كنم.

امام صادق (ع) فرمود: «خداوند به این امت سه ماه ارزشمند عطا کرد که به امت‌های قبل نداده بود و آن ماه‌ها، رجب، شعبان و ماه رمضان است و سه شب نیز به این امت عنایت کرد که به امت‌های پیشین نداده بود و آن شب‌های سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم ماه است و همچنین سه سوره (بافضیلت و پرمحتوا) به این امت عطا کرد که به امّت‌های سابق نداده بود و آن سوره‌های «یس»، «مُلک» و «توحید» است، از این رو هر کس که میان این سه فضیلت جمع کند، میان بهترین عطاهای این امّت جمع کرده است.

از امام (ع) سوال شد چگونه می‌توان میان آنها جمع کرد؟ فرمود: در لیالی بیض (سه شب مزبور) در این سه ماه نماز بخواند. به این نحو که در شب سیزدهم، دو رکعت نماز بگزارد و در هر رکعتی پس از سوره «حمد» این سه سوره (یس، ملک و توحید) را بخواند، و در شب چهاردهم، چهار رکعت نماز بگزارد (هر دو رکعت به یک سلام) و در هر رکعتی «حمد» و «یس» و «ملک» و «توحید» را بخواند و در شب پانزدهم، شش رکعت نماز بگزارد (هر دو رکعت به یک سلام) و همان سوره‌ها را در هر رکعت بخواند.



نظر شما
پربیننده ها