امیر گرامی در گفت‌وگو با دفاع پرس مطرح کرد؛

بازدید وابستگان نظامی از مناطق عملیاتی دفاع مقدس/ ارتش توانایی عملیات در مناطق برون‌مرزی را دارد

رئیس سازمان سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس گفت: برخی وابستگان نظامی مقیم ایران که از کشورهای مسلمان در راهیان نور حضور یافتند به دلیل اعتقادات دینی و معنوی مشترک تا حدودی متوجه حس و حال معنوی سرزمین‌های راهیان نور بودند؛ اما برای برخی دیگر از کشورها جالب بود که مردم پابرهنه در یادمان‌ها حاضر می‌شوند، اشک می‌ریزند و دعا می‌کنند.
کد خبر: ۲۳۵۹۰۸
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲ - 18April 2017

گروه حماسه و جهاد دفاع پرس: امیر سرتیپ دوم «حمیدرضا گرامی» رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس از بهمن ماه سال 95 در این سمت مشغول به کار شد. وی از سال 1361 وارد ارتش شد و هم‌اکنون در مقام استادی به ارائه دروس نظامی در دانشگاه های افسری می‌پردازد. به مناسبت 29 فروردین ماه روز ارتش جمهوری اسلامی ایران خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس با وی به گفت‌وگو نشست، که ماحصل آن را در ادامه می خوانید.

دفاع پرس: ارتش امروز را به نسبت ارتشی که در زمان دفاع مقدس بود چطور می بینید؟

ما فرماندهان فعلی ارتش مجموعه ای از یگان های ارتش را در دوران دفاع مقدس تحویل گرفتیم که مشکلات زیادی هم داشت، از جمله آنکه تجهیزاتی که داشتیم دانش کار و تعمیر آن به دست مستشاران نظامی آمریکایی بود که با شکل گیری انقلاب به کشور خود رفته بودند. تعدادی از نیروهای ارتش نیز بعد از انقلاب از کشور رفتند و عملا ارتشی با بدنه انقلابی در کشور وجود داشت. من بعد از انقلاب وارد ارتش شدم و مسئولیت های سنگینی به نیروهای آن زمان واگذار شد.

اگرچه تجهیزات ما که در سال 54 بخش اعظم آن از آمریکا آمد پیشرفته و جدید بود اما مدیریت و رهبری لازم برای به کار گیری آن و طرح و برنامه نظامی برای مقابله با دشمن متجاوز را نداشتیم.

امروز هرچند در تحریم هستیم خصوصا در بخش تسلیحات نظامی توانستیم در حوزه های مختلف موشکی، زرهی، زیردریایی ها، ناو، هلیکوپتر و هواپیما با استفاده از دانش و توان جوانانمان پیشرفت و نیاز کشور را مرتفع کنیم و حرف اول را در منطقه بزنیم، چرا که می دانید بخشی از تحریم هایی که علیه ما به کار گرفته شد مربوط به تسلیحات نظامی است و کشوری که تحریم می‌شود از صفر تا صد فناوری نظامی می‌بایست دست خودش باشد.

دفاع پرس: در انقلاب های دنیا می بینیم که اولین تغییرات در بدنه ارتش رخ می دهد، ما این تغییرات را در ارتش پس از انقلاب اسلامی نمی بینیم. در واقع امام(ره) به نوعی به ارتش اعتماد داشتند به همین دلیل دستور انحلال و یا تغییر در آن را ندادند. شما این برخورد امام(ره) را چه طور تحلیل می کنید؟

بدنه ارتش قبل از انقلاب با مسئولین انقلابی ارتباط داشت، و ارتشیان با بسیاری از مسئولین از قبل انقلاب جلساتی داشته و ارتباط داشتند. برای مثال در فیلم «ققنوس» که به زندگی شهیدان کشوری و شیرودی می پردازد می بینیم که قبل از انقلاب هم این دو شهید با انقلابیون ارتباط داشتند. این اصل در همه انقلاب ها وجود دارد که بعد از انقلاب تحولات بسیاری در ارتش رخ دهد ولی در انقلاب اسلامی می بنیم که امام متوجه شد این ارتش به واقع در مقابل مردم قرار ندارد و مقابل مردم هم نایستاده چرا که اگر سد راه مردم می‌شد ما باید شهدای بیشتری از شهدای جنگ داشته باشیم.

از انجا که ساختار ارتش در حوزه های مختلف قوی بود در جنگ نیز توانست در کنار سپاه، بسیج، نیروی انتظامی و جهاد سازندگی جنگ را اداره کند، این تدبیر امام که ارتش را جزوی از مردم دانست و دست به تجزیه آن نزد نشان از شناخت درست و اعتماد ایشان داشت.

دفاع پرس: میزان بازدارندگی ارتش نسبت به تهدیدات منطقه را چطور ارزیابی می کنید؟

سیاست مدونی بین نیروهای مسلح است که باید توازن قوا را در منطقه حفظ کنند. حفظ این توازن در نیروهای مسلح کشور یک اصل است وگرنه قدرت بازدارندگی را کاهش می دهد. اگر امروز همسایگان ما مثل ترکیه، پاکستان، عراق و غیره در تجهیزات یگان ها تغییراتی ایجاد می کنند مورد رصد ما است.

اگر امروز در پدافند، در موشک سازی و فناوری های دیگر فعال عمل می کنیم به این دلیل است که رصد درستی از تهدیدات و توانایی های دیگر کشورها داریم. اعتقاد دارم امروز در منطقه با وجود فشارها و تحریم هایی که اعمال می شود توانستیم اقتدار و امنیت خوبی را ایجاد کنیم و آن را در سطح عالی نگه داریم در حالی که می بینیم در ترکیه، عراق، افغانستان اینطور نیست و امنیت ندارند.

. 

دفاع پرس: در کنار رصد تهدیدات و فناوری های دشمن قطعا نیروهای مسلح با نیروهای نظامی کشورهای دیگر به خصوص کشورهای همسایه تعاملاتی نیز دارد، این تعاملات در ارتش چگونه است؟

ما در کنار رصد تهدیدات مشکلی با تعامل نداریم. در دانشگاه های فرماندهی و ستادی ارتش دانشجویانی از کشورهای پاکستان، عمان، قطر و غیره درس می خوانند در همین مقطع با پاکستان تبادل دانشجو داریم و دانشجوهای ما نیز به این کشور اعزام می‌شوند همچنین با دیگر کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی نیز ارتباط نظامی داریم و وابستگان نظامی ما در سفارت خانه ها حضور دارند و تبادل نظر می‌کنند.

حتی در کشورهایی که به نوعی شاید تهدید محسوب شوند نیز دانشجویان نظامی ما حضور دارند. امسال تعدادی از وابستگان نظامی کشورهای مختلف به راهیان نور رفتند و خیلی برایشان جالب توجه بود، هرجا می رسیدند عکس می گرفتند و با جزواتی که در اختیارشان داده بودیم هر یادمان را معرفی کردیم.

برخی وابسته های نظامی که از کشورهای مسلمان در راهیان نور حضور یافتند به دلیل اعتقادات دینی و معنوی مشترک تا حدودی متوجه حس و حال معنوی سرزمین های راهیان نور بودند اما برای برخی دیگر از کشورها جالب بود که مردم پابرهنه در یادمان ها حاضر می‌شوند و اشک می‌ریزند و دعا می کنند مترجمان توضیح دادند برای ما این زمین به واسطه ریختن خون کسانی که پای اعتقادات خود ایستادگی کردند با ارزش است.

دفاع پرس: با توجه به تحولات منطقه و جنگ هایی که در برخی کشورها شاهد آن هستیم مثل یمن و سوریه آیا ارتش جمهوری اسلامی ایران توانایی و یا برنامه ای برای حضور در صحنه بین المللی نیز دارد؟

در معاونت های تخصصی نیروهای مسلح همه برنامه ها مشخص می شود. امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران مشکلی برای حضور در صحنه بین المللی ندارد. در دوران دفاع مقدس نیز تمامی نیروها جایگاهشان مشخص بود. در رزمایش هایی هم که امروز به صورت مشترک انجام می شود که به اصطلاع به آن عملیات مشترک می گوییم تمامی یگان ها و نیروها جایگاهشان در طرح و برنامه مشخص است. در مجموعه ستاد کل نیروهای مسلح نیز جایگاه ارتش مشخص است و ما تابع طرح هایی هستیم که در ستاد طراحی می شود. اگر عملیات برون مرزی هم داده شود می رویم و این توانایی را داریم.

دفاع پرس: امروز تا چه میزان ارتش توانسته است استعدادها و توانایی های خود را منصه ظهور بگذارد و چقدر ظرفیت این را دارد که در عرصه های مختلف فناوری نظامی و غیره با قوای بیشتر وارد عمل شود؟

چون با بدنه نخبگان ارتش ارتباط دارم از پتانسیل اختراعات و ساخت تجهیزات نظامی باخبرم؛ هرچند تکنولوژی و فناوری نظامی پیچیده است؛ ولی ما به این فناوری ها دست پیدا کردیم، براین اساس می توانیم به دانش بیشتری در زمینه های مختلف دست پیدا کنیم. موضوع مهم دیگر این است که نباید دشمن و تهدیدات منطقه ای از صنایع نظامی ما مطلع شوند برای همین نمی توانیم همه پیشرفت ها را بازگو کنیم. در حال حاضر هم اگرچه به ظاهر خبری نیست ولی مدام در حال به روزرسانی تجهیزات خود هستیم.

دفاع پرس: هر روزه خبرهای خوشی از رونمایی تسلیهات و تجهیزات جدید یا اختراعات جدید در حوزه نظامی از ارتش هستیم این توانایی نشات گرفته از چه چیز است؟

اگر مردان ما در دوران 8 سال دفاع مقدس مردانه پای کار نمی‌آمدند واقعا امروز شاهد پیشرفت در صنعت نظامی نبودیم، ما دفاع همه جانبه با ابرقدرت ها، اقتصاد مقاومتی و بسیاری از توانمندی های دیگر را در دفاع مقدس تجربه کردیم و با بحران و تحریم ها و تهدید ها مقابله کردیم و پیروز شدیم.

به خاطر داریم آن زمان برای تامین تسلیحات با چه مشکلاتی رو به رو بودیم، و اگر مردم مشکلات جنگ را بیش از آنچه بود حس نکردند به واسطه تلاش نیروهای نظامی در تامین مایحتاج مردم و غیره بود. نیروی دریای ارتش و نیروی هوایی با اسکورت کشتی ها و نفتکش ها سوخت مردم را تامین می کردند و این جز با همت ارتشیان و دیگر نیروهای نظامی میسر نبود.

اگر 29 فروردین ماه روز ارتش و نیروی زمینی نام‌گذاری شده است، باید گفت این روز متعلق به همه مردم و نیروهای نظامی است. بین نیروهای نظامی نیز تفاوتی وجود ندارد، آنچه مهم است اتحاد و انسجام نیروهای نظامی در مقابله با تهدیدات دشمنان است، تا با هرآنچه در توان دارند، در مواقع حساس وارد عمل شوند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها