تحلیلگر سیاسی عربستان:

متحد کردن شیخ‌نشین‌ها علیه ایران و «مقاومت» دستور کار واشنگتن است

مبارک الفقیه گفت: هدف آمریکا از برگزاری نشست مشترک با شورای همکاری خلیج فارس، متحد کردن شیخ‌نشین‌ها برای توطئه علیه ایران و مقاومت است.
کد خبر: ۲۳۵۹۶۹
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷ - 18April 2017
متحد کردن شیخ‌نشین‌ها علیه ایران و مقاومت دستور کار واشنگتن استبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «مبارک الفقیه» تحلیلگر سیاسی عربستان اظهار داشت: مقامات شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا به تازگی از برگزاری نشست مشترک در ماه مه (اردیبهشت) به بهانه تقویت تلاش ها برای مبارزه با داعش و پرداختن به مسایل منطقه ای نظیر حزب الله لبنان، انصارالله یمن و ایران خبر دادند.

الفقیه گفت: در ظاهر امر برگزاری چنین نشست هایی چیز جدیدی نیست و دو طرف شورای همکاری و آمریکا در چارچوب توافق های مشترک به دنبال تقویت هماهنگی در زمینه مبارزه با تروریسم و توسعه دامنه همکاری در زمینه های مورد علقه مشترک هستند.

تحلیلگر عربستانی افزود: در واقع امر آمریکا درصدد نزدیک کردن 2 متحد سعودی و اماراتی خود به یکدیگر است چرا که اختلافات بین این 2 طرف بخصوص درباره یمن و چگونگی اداره جنگ در آنجا در سطح سیاسی آشکار شده و در عرصه میدانی و نظامی یمن هم نمود داشته و در صورت ازدیاد شکاف بین این دو همسایه، همپیمانی آنها در معرض فروپاشی است.

وی با اشاره به انتخاب سه عنوان مقابله با داعش، ایران و حزب الله برای برگزاری نشست مشترک شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا، گفت: چنین عناوینی عنصر محرک طرف های ذیربط برای گرد هم جمع کردن آنهاست. آمریکا معتقد است که تمرکز بر این مسائل موجب می شود که 2 همسایه حاشیه خلیج فارس که دشمن سرسخت یکدیگر شده اند اختلافات خود را کنار گذاشته و اولویت را به مساله مشترک به اصطلاح مبارزه با تروریسم که مورد توافق سه طرف آمریکایی، اماراتی و سعودی است بدهند.

الفقیه تاکید کرد: دولت آمریکا می خواهد از طریق متحد کردن کشورهای خلیج فارس هر زمانی که بخواهد از آنها باج مالی یا سیاسی بگیرد یا از همسویی مواضعشان در راستای منافع خود استفاده کند.

تحلیلگر عربستانی هدف از برگزاری نشست مشترک شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا را برای تحقق سه نقشه ترامپ برشمرده و گفت: در وهله نخست آمریکا می خواهد ایران و حزب الله را در محور تروریسم داعش و تکفیری ها جای بدهد.

وی افزود: در وهله دوم آمریکا می خواهد، عرب ها، تروریستی بودن رژیم صهیونیستی را به فراموشی بسپارند و در وهله سوم  آمریکا می خواهد خود را چتر حمایتی کشورهای عربی و بخصوص شیخ نشین ها نشان بدهد.

الفقیه با تاکید بر اینکه آمریکا سابقه آشتی دادن کشورها با یکدیگر را هرگز در کارنامه خود ندارد، افزود: آمریکایی ها از نشست مشترک با شورای همکاری به دنبال اجرای نقشه های خود در منطقه است.

تحلیلگر عربستانی با بیان اینکه آمریکا در این نشست به دنبال باج گیری جدیدی است، گفت: در این راستا شیخ نشین ها اگر بخواهند که آمریکا از آنها در برابر داعش، تهدید ایران و حزب الله دفاع کند باید به آمریکا در پیاده کردن نقشه های مداخله گرایانه اش در منطقه کمک کنند.

الفقیه در عین حال تلاش آمریکا برای رفع اختلاف بین امارات و عربستان را بی نتیجه خواند و گفت: پیش از این هم کشورهای عربی و غربی برای تقریب دیدگاه این 2 طرف بخصوص در موضوع یمن تلاش کردند اما موفق نبودند تا جایی که اختلاف بین آنها به قطعی روابط رسید.

وی افزود: به گفته یک منبع دیپلماتیک موثق که در اجلاس اخیر سران عرب در بحر المیت اردن حضور داشت، وزیران خارجه امارات و عربستان در طول نشست های اجلاس هیچ صحبتی با یکدیگر نداشتند و این موضوعی بی سابقه در اجلاس های سران عرب بوده و بازتاب مواضع رسمی دو کشور و نه رفتارهای شخصی این دیپلمات ها بوده است.
 
منبع: فارس
نظر شما
پربیننده ها