یادداشت/ جواد منصوری

واکاوی اهداف دشمن

قدرت‌های بزرگ تمامی امکانات خود را به کار می‌گیرند تا مانع از ثبات و اقتدار یک کشور متکی به مؤلفه‌های قدرت داخلی شوند و این سیاستی است که به طور جدی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی اتفاق افتاده‌است.
کد خبر: ۲۳۹۱۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۲ - 13May 2017
واکاوی اهداف دشمنبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، جواد منصوری در یادداشتی نوشت:

هفته گذشته رهبر معظم انقلاب در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه امام حسین(ع) به نقشه سه مرحله‌ای دشمن برای هدف قرار دادن جمهوری اسلامی اشاره فرموده و آن را در قالب مراحل کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تشریح فرمودند.

بر این اساس، هدف کوتاه‌مدت دشمن عبارت است از «اخلال در امنیت»، هدف میان‌مدت شامل ‌«مسئله‌ اقتصاد و معیشت مردم» و هدف بلندمدت نیز «تغییر اصل نظام» را در بر می‌گیرد. این رویه قطعاً در زمان حال برنامه‌ریزی نشده و دشمنان ما با تکرار و خطا به جمع بندی در این سه مرحله رسیده‌اند، چراکه تضاد عمیق و آشتی‌ناپذیر نظام سلطه بین‌الملل با نظام مستقل و دینی ایران اسلامی امری انکارناپذیر است.

این نکته را باید مدنظر داشت که قدرت‌های بزرگ تمامی امکانات خود را به کار می‌گیرند تا مانع از ثبات و اقتدار یک کشور متکی به مؤلفه‌های قدرت داخلی شوند و این سیاستی است که به طور جدی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی اتفاق افتاده، اگرچه این تقابل و تضاد، به طور جدی از حدود دو قرن پیش آغاز گردید.

ازآنجاکه یکی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی، «استقلال» است، بدون شک این امر از سوی نظام سلطه غیرقابل‌تحمل بوده و از ابتدای تأسیس جمهوری اسلامی به هر شکلی برای آن‌ها مقدور بوده، برای تضعیف پایه‌های نظام تلاش کرده‌اند.

این مخالفت، موضوعی مخفی و پوشیده نیست به گونه‌ای که «کاسپار واینبرگر»، وزیر دفاع اسبق آمریکا زمانی گفته بود: «ما باید کاری کنیم تا نسل ملت ایران قطع شود». منظور او از این سخن، اشاره به این واقعیت بود که همه ملت ایران، دشمن آمریکا هستند و ساقط کردن نظام، بدون از بین بردن همه عوامل حیاتی مردم از جمله اقتصاد و امنیت، غیرممکن است.

در دهه اول انقلاب اسلامی، کشور با انواع و اقسام تهاجمات نظامی، کودتاها و ترورها مواجه بود اما در عمل به هدف مورد نظر طراحان این توطئه‌ها نائل نشد و طی دهه‌های دوم و سوم انقلاب،‌ جنگ نرم به طور جدی در دستور کار قرار گرفت که بخش عمده آن در زمینه‌ اقتصادی و فرهنگی بود. تصور دشمنان نظام این بوده و هست که تهاجم نرم نسبت به حمله نظامی هزینه کمتر و احتمالاً آثار بیشتری به همراه دارد، لذا بر هدف «تغییر رفتار» ایران اسلامی متمرکز شده و بدون رودربایستی، گشایش‌های اقتصادی و امکان مراوده با کشورهای دنیا را به چرخش رفتار کشورمان منوط کردند.

گفتنی است؛ «رفتار» که منظور از آن در اینجا «رفتار سیاسی» است، به مجموعه عملکردهای ناشی از سیاست‌های کشور اطلاق می‌شود و از این رو، تغییر رفتار یعنی تغییر سیاست‌ها که پیش‌نیاز آن به زعم نظام سلطه، عدول از مبانی و اصول جمهوری اسلامی است و به دلیل ماهیت تدریجی و شیب‌دار آن،‌ همان هدف بلندمدت آن‌ها یعنی «تغییر نظام» را بدون ایجاد حساسیت تأمین می‌کند. به فرموده رهبر حکیم انقلاب؛ «تغییر رفتار، با تغییر نظام هیچ فرقی ندارد ... تغییر رفتار یعنی اینکه راه اسلام را می‌رفتیم، راه انقلاب را می‌رفتیم، خط امام را می‌رفتیم، حالا زاویه بگیریم؛ اوّل 20 درجه، بعد 45 درجه، بعد 90 درجه، بعد 180 درجه در طرف مقابل حرکت بکنیم؛ تغییر رفتار یعنی این؛ یعنی همان از بین بردن نظام اسلامی.»

از شواهد و قرائن این‌گونه بر می‌آید که سیاستمداران غربی برای دستیابی به این هدف غایی و بلندمدت، با سوءاستفاده از توافق هسته‌ای و برجام به دنبال راه‌هایی برای نقض عهد و تداوم فشارهای اقتصادی بر کشور هستند، به ویژه اینکه کاخ سفید اعلام کرده در حال بازنگری در برجام است و از سوی دیگر نیز سناتورهای آمریکایی در پی وضع تحریم‌های جدید علیه کشورمان هستند.

آمریکایی‌ها با وقاحت تمام حاضر نشدند به تعهدات خود عمل کنند زیرا به زعم آن‌ها، برداشتن تمام تحریم‌ها زمانی مقدور خواهد بود که تمام عوامل قدرت داخلی و منطقه‌ای کشور، زیر پرچم هژمونی آمریکا قرار گیرد. غربی‌ها بارها تصریح کرده‌اند که از بسط نفوذ منطقه‌ای ایران به شدت نگرانند و به خیال آن‌ها باید برای بلندپروازی‌های منطقه‌ای انقلاب اسلامی فکری کرد اما نمی‌گویند که این نفوذ، نفوذ مرزی و ارضی نیست بلکه نفوذ معنوی است که در فکرها و قلب‌ها ریشه می‌دواند و آن‌ها را از این فاکتور قدرتمندی ایران اسلامی به وحشت انداخته است.

امروز به روشنی می‌توان شنید که مقامات بدنام‌ترین کشورهای مرتجع و کودک کش منطقه از جمله رژیم صهیونیستی که همه روش‌های ناپاک سیاسی – امنیتی را آزموده و با شکست روبه‌رو شده‌اند، تأکید می‌کنند که برای به زانو در آوردن ایران اسلامی باید از بخش اقتصاد وارد شویم و از این طریق به اهدافمان برسیم. بنابراین، جنگ اقتصادی، جنگی واقعی و تمام عیار است که در حال حاضر در جریان است و هدفی جز استحاله نظام را دنبال نمی‌کند.

از سوی دیگر، اولین گام برای ایجاد تغییرات کلی در ماهیت نظام اسلامی،‌ انداختن اولین قطعه دومینوی خیالی در راستای ناامن کردن کشور است، به خصوص اینکه کشور در فضای انتخاباتی قرار دارد و دشمن درصدد است از شور و اشتیاق کنونی در سطح جامعه برای ایجاد موج احساسات و در نهایت ناامنی استفاده کند.

ضمن اینکه اگر به واسطه توطئه‌های خارجی و ندانم‌کاری‌های برخی در داخل، سایه ناامنی بر کشور سایه افکند، اقتدار کشور که ضامن و حافظ همه امور است نیز به خطر خواهد افتاد و دشمن را به پیشبرد مقاصد دیگرش امیدوار می‌کند.

و بالاخره باید گفت که خنثی کردن اهداف سه‌گانه دشمن در مقاطع ذکر شده بخشی ضروری در راهبرد جمهوری اسلامی است که باید هم‌زمان زمینه‌های شکل‌گیری آن را اعم از ساده‌اندیشی و خطای در تشخیص مصالح کشور خشکاند و از سوی دیگر، بسترهای مقابله با آن از جمله حمایت همه جانبه از توان امنیتی بالای نظام و اهتمام به اجرای اقتصاد مقاومتی را فراهم کرد.

منبع: روزنامه حمایت
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار