ثمرات فرهنگ مقاومت در منطقه

حرکت جبهه مقاومت در سراسر جهان به‌ویژه در منطقه، رو به پیروزی و برداشته شدن موانع اتحاد و بالندگی جهان اسلام، به‌پیش می‌رود و در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد قدرت و شوکت ملت‌های مسلمان در سراسر جهان خواهیم بود.
کد خبر: ۲۳۹۴۳۰
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۷ - 15May 2017
ثمرات فرهنگ مقاومت در منطقهبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، اصغر زارعی در یادداشتی نوشت:

تحولات میدانی دو جبهه عملیاتی در شمال و جنوب سوریه در حالی در مرکز توجهات و حساسیت‌های منطقه‌ای و جهانی قرار گرفته که تغییر موازنه قوا به نفع ارتش سوریه و جبهه مقاومت نیز به همان اندازه قابل توجه است. این اهمیت زمانی بیشتر نمود پیدا می‌کند که بدانیم به موازات عملیات ارتش سوریه و هم‌پیمانانش در شرق این کشور،‌ بسیج نیروهای مردمی عراق(حشد الشعبی) نیز عملیات نظامی خود را در جبهه‌های غربی این کشور گسترش داده و هر دو نیرو در یک راستا با هدف تأمین امنیت مرزها به سمت مرزهای مشترک در حال پیشروی هستند.

گروه‌های تروریستی به تازگی اذعان کرده‌اند که ارتش سوریه در اواخر هفته گذشته منطقه بسیار مهم «مثلث ظاظا» در شرق «السبع بیار» واقع در حومه شرقی استان حمص را آزاد کرده‌اند.

آزادسازی این منطقه که حومه شرقی ریف دمشق را از حومه شرقی استان حمص جدا می‌کند، موجب می‌شود تا امنیت تقاطع سه بزرگراه بین‌المللی ارتباط دهنده کشورهای عراق، سوریه و اردن توسط ارتش سوریه تأمین شود.

این در حالی است که ارتش سوریه پیش از این موفق شده بود با استفاده از غفلت محور ضدسوری و مشغول بودن آن‌ها در جبهه‌های شمالی و جنوبی، عملیات گسترده‌ای را در شرق سوریه آغاز کرده و تا عمق 200 کیلومتری منطقه «بادیه شام»‌ طی مدت 10 روز پیشروی چشمگیری داشته باشد. اهداف متعددی برای عملیات ارتش سوریه در شرق این کشور و پیشروی در بادیه شام متصور است که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر است:

1. اولین پیام این پیشروی گسترده به ائتلاف به اصطلاح بین‌المللی تحت رهبری آمریکا این است که هرگاه ارتش سوریه و متحدین آن اراده کنند، از این قدرت برخوردارند که هر نقطه از خاک سوریه را باز پس گرفته، به کنترل خود درآورده، حاکمیت خود را با تسلط بر آن اعمال نمایند و در عین حال، هیچ قدرتی هم قادر نیست در برابر آن عرض اندام کند؛‌ لذا مسکوت گذاشتن جبهه‌های دیگر به معنای ضعف و ناتوانی ارتش نیست و مفهوم آن، عملیات نظامی به مقتضای اولویت‌های میدانی است.

2. با پاک‌سازی بادیه شام، در واقع به بهانه‌جویی‌های اردن که تهدید امنیت این کشور از سمت بادیه شام توسط داعش را دستاویز ورود به خاک سوریه کرده‌ بود، پایان داده شد. ضمن اینکه خاتمه دادن به اشغال مناطق شرقی سوریه هم‌مرز با عراق – به جز بخش‌هایی از دیرالزور و حومه آن– ضریب امنیتی سوریه را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

افزون بر این، دست برتر سوریه در مناطق حساس شرقی، از یک سو سیگنال روشنی از آمادگی و اقتدار را به آمریکا و هم‌پیمانانش که به تازگی در مرز اردن با سوریه اقدام به برگزاری رزمایش کرده‌اند، ارسال نمود و از سوی دیگر به رژیم صهیونیستی که اخیراً در مرز لبنان و سوریه دست به تحرکات نظامی در پوشش رزمایش کرده است، هشداری قاطع و محکم داد.

3. ارتش سوریه با تصرف بر‌ق‌آسای مناطق مرزی در شرق این کشور، محاسبات و معادلات میدانی ائتلاف تحت رهبری آمریکا را مجدداً برهم زد که از این طریق، برگ برنده جدیدی در اختیار دولت سوریه در مذاکرات آتی قرار می‌گیرد. به ویژه اینکه اغلب گروه‌های مسلح شرق سوریه مورد حمایت آمریکا هستند و شکست آن‌ها در جبهه میدانی، هزیمت این گروه‌ها را در میدان مذاکره محتمل‌تر خواهد کرد.

به موازات پیشروی ارتش سوریه به سوی مرزهای شرقی، در آن سوی مرزها در خاک عراق، نیروهای حشد الشعبی به مبارزه سرسختانه برای آزادسازی موصل(مرکز استان نینوا)‌ و پیشروی به سمت مناطق مرزی غرب عراق ادامه می‌دهند.

جدیدترین گزارش‌ها از موفقیت بسیج مردمی عراق در آزادسازی منطقه «قیروان» در جنوب غربی شهر راهبردی «تلعفر» حکایت دارد و هدف بعدی حشد الشعبی، منطقه «البعاج» تعیین شده است. اما هم‌زمان با این عملیات «فرماندهی عملیات الانبار» نیز از کلید خوردن عملیات پاک‌سازی محور جنوبی بادیه الانبار خبر داد که مرحله اول آن با آزادسازی منطقه «الرطبه» همراه بود.

پس از آزادسازی الرطبه، «حیدر العبادی»، نخست وزیر عراق تأکید کرد ارتش این کشور برنامه کاملی برای تأمین امنیت مرز عراق با سوریه و اردن دارد و اعلام کرد آزادسازی مناطق «عنه» و «راوده» تا مناطق مرزی مشترک با سوریه، هدف بعدی ارتش عراق است.

«ابومهدی المهندس» جانشین فرماندهی حشد الشعبی نیز تصریح کرد که آزادسازی «قیروان» مرحله دوم عملیات آزادسازی غرب موصل شمرده می‌شود که هدف آن در دست گرفتن کنترل مرزهای مشترک بین عراق و سوریه و بستن آن به روی داعش است. از سوی دیگر، روز گذشته فرماندهی عملیات آزادسازی استان نینوا از آزادسازی کامل منطقه مهم «الهرمات» در ساحل غربی موصل خبر داد که گام بزرگی در مسیر مسدود کردن مرزها به شمار می‌آید.

گفتنی است که عملیات حشد الشعبی در جنوب بادیه الانبار که مرحله اول آن با آزادسازی  قیروان و حرکت به سمت البعاج در نزدیکی مرزهای غربی عراق همراه بود، تنها بر پایه درک درست از اهداف آمریکا در بادیه الانبار و پیش‌دستی بر آن در عملیات نظامی در این منطقه استوار نبود، بلکه افزون بر آن، برای برهم زدن محاسبات آمریکا در غرب عراق و شمال شرقی سوریه طراحی شده بود، به همین دلیل است که آمریکا مخالف مشارکت حشد الشعبی در عملیات آزادسازی استان‌های نینوا و الانبار از جمله ناحیه تلعفر است.
 
فرماندهان بسیج مردمی تأکید می‌کنند عملیات این نیرو هرچه به سوی مناطق مرزی بین عراق و سوریه نزدیک‌تر می‌شود، از شدت بیشتری برخوردار می‌شود چراکه دامنه میدان نبرد تنها به مبارزه با داعش محدود نشده، بلکه به سمت درگیری با نیروهای ائتلاف پیش می‌رود.

نکته مهم اینجاست که وجه مشترک پیروزی‌های رزمندگان سوری و عراقی را باید در اعتقاد راسخ آن‌ها به فرهنگ مقاومت که ناشی از آموزه‌های الهام بخش انقلاب اسلامی است، جستجو کرد. آمریکا و اذنابش با حضور حزب‌الله لبنان مخالف‌اند، چراکه رؤیای آن‌ها را در سوریه به کابوس تبدیل کرده و اگر با حشدالشعبی سر عناد دارند، به دلیل نقش بر آب کردن نقشه‌های آنان در تجزیه عراق به سه اقلیم کردی، شیعی و سنی است.

بر همین اساس، گروه‌های مقاومت منطقه در دیگر کشورها از جمله یمن، فلسطین و بحرین نیز تحت تأثیر فرهنگ سازش‌ناپذیر نظام اسلامی در برابر قدرت‌ها قرار دارند؛ فرهنگی استکبارستیز که الگوی خود را جمهوری اسلامی می‌داند.

لذا بی جهت نیست که سران نظام سلطه همیشه می‌کوشند ایران اسلامی را منبع تهدید و عامل بی‌ثباتی منطقه معرفی کنند و «برای همین است که دشمنی‌ها از همه‌جای دنیا- چه از سوی قدرت‌طلبان، چه از سوی نوکران قدرت‌طلبان- متوجه جمهوری اسلامی است.» به تعبیر حضرت آقا، «امروز جمهوری اسلامی، دولت مقاومت است و دولت مقاومت یعنی تسلیم زورگویی نشدن و در موضع اقتدار، ایستادن.»

علیرغم این دشمنی‌ها اما حرکت جبهه مقاومت در سراسر جهان به ویژه در منطقه، رو به پیروزی و برداشته شدن موانع اتحاد و بالندگی جهان اسلام، به پیش می‌رود و در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد قدرت و شوکت ملت‌های مسلمان در سراسر جهان خواهیم بود.
 
منبع: روزنامه حمایت
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار