در اختتامیه کنگره «ترنم حماسه» عنوان شد؛

امیر فهمیده: هنرمندان از هزاران، هزار اتفاق دفاع مقدس اثر هنری خلق کنند/ جعفری: نسل امروز نیاز دارد از دریچه هنر دفاع مقدس را ببنید

آیین اختتامیه نخستین کنگره ملی شعر ویژه سرود، ترانه و تصنیف دفاع مقدس «ترنم حماسه» با حضور جمعی از شاعران برگزار شد.
کد خبر: ۲۴۰۵۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۲ - 24May 2017
امیر فهمیده: هنرمندان از هزاران، هزار اتفاق دفاع مقدس اثر هنری خلق کنند/ جعفری: نسل امروز نیاز دارد از دریچه هنر دفاع مقدس را ببنید

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، آیین اختتامیه نخستین کنگره ملی شعر ویژه سرود، ترانه و تصنیف دفاع مقدس «ترنم حماسه» عصر روز سه شنبه (دوم خرداد) با حضور «امیر سرتیپ دوم محمدفهمیده قاسم‌زاده»، «علی‌اصغر جعفری»، «سید مجید هاشمی‌دانا»، «سردار محمدتقی عصار»، «سردار محسن شیخی»، «سردار غلامرضا علاماتی» و «مصطفی محدثی‌خراسانی» در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

برای تحول در حوزه موسیقی دفاع مقدس باید از شعر آغاز کنیم

«مصطفی محدثی‌خراسانی» دبیر علمی این کنگره با بیان اینکه «ترنم حماسه» به قصد ایجاد فضای تازه‌ای در ترانه‌، سرود و تصنیف دفاع مقدس راه اندازی شده است، اظهار داشت: از آن‌جایی که پایه هنر و موسیقی مفهوم و کلام است و اگر قرار باشد تحولی در جریان موسیقی دفاع مقدس انجام شود باید از کلام شروع کنیم و این کنگره را شکل دادیم.

وی با اشاره به استقبال شاعران از نخستین کنگره «ترنم حماسه» عنوان کرد:‌ شاعران کشورمان 145 اثر به دبیرخانه واصل شده که ضمن حضور نام‌های آشنا و مطرح شعر و ترانه، این زمینه فراهم شد تا بسیاری از استعدادهای ناشناخته شده را بشناسیم. در مجموع رضایت مجموعه برگزار کننده کنگره «ترنم حماسه» جلب شده است و مسئولین آن نوید دائمی شدن دبیرخانه آن را به ما دادند تا نخستین دوره آخرین دوره نباشد و ارتباط ما با شاعران دائمی باشد.

نسل امروز نیاز دارد از دریچه هنر دفاع مقدس را ببیند

«علی‌اصغر جعفری» رئیس سازمان هنری و امور سینمایی بنیاد حفظ اثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با نثار درود بر رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره)، شهدای انقلاب اسلامی و شهدای 8 سال دفاع مقدس،‌ اظهار داشت: ایستادگی رزمندگان در 8 سال دفاع مقدس امروز برای کشورمان عزت، سرافرازی و نام‌آوری فراهم کرد. خوشحالیم که در آستانه سالگرد سوم خرداد روز مقاومت آیین اختتامیه کنگره «ترنم حماسه» را برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد: «ترنم حماسه» اتفاق بزرگی است که در سال‌های آینده شاهد به بار نشستن آن خواهیم بود و در غنی سرود دفاع مقدس تاثیرگذار خواهد بود. دفاع مقدس یک حادثه بزرگ و تاریخ مشخصی برای ملت ماست که در کمترین دورانی چنین افتخاری را داریم که در طول مدت 8 سال دشمن نتوانست یک مشت از خاک ما را به یغما ببرد و امروز وظیفه ماست که این حماسه را پاس بداریم.

رئیس سازمان هنری و امور سینمایی تصریح کرد:‌ دنیا برای حوادث کوچک کارهای بزرگ انجام می‌دهد در صورتی که ما برای کارهای بزرگمان کاری انجام نداده‌ایم و کم کاری کرده‌ایم. نسل امروز نیاز دارد از دریچه هنر دفاع مقدس را ببیند. یکی از تاثیرگذارترین عناصر هنری برای انتقال پیام که شعر نیز در آن نقش کلیدی دارد، موسیقی است.

جعفری اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم با کمک شاعرانی که برگ زرین ادبیات دفاع مقدس را خلق کرده‌اند بتوانیم این بخش را تقویت کنیم تا به اهدافمان نزدیک شویم. امروز باید زبان و نیازهای نسل جوان را پیدا کنیم و بین علاقه‌ها و علقه‌هایشان پیوند ایجاد کنیم. شعر و ادبیات می‌تواند حلقه وصل این ارتباط باشند.

درخواست می‌کنیم هنرمندان از هزاران هزار اتفاق دفاع مقدس شعر و موسیقی تولید کنند

«امیرسرتیپ دوم محمدفهمیده قاسم‌زاده» جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با درود بر ارواح طیبه پاک شهدا و امام شهدا و همه رزمندگان و همه کسانی که حماسه بزرگ دفاع مقدس را آفریدند و حیات مجددی را به انقلاب اسلامی هدیه کردند،‌ اظهار داشت:‌ در جمع عزیزان شاعر حاضر در کنگره «ترنم حماسه» حامل سلام سردار سرتیپ بسیجی دکتر «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس هستم.

وی ادامه داد:‌ رهبر معظم انقلاب حماسه 8 سال دفاع مقدس را در دیدار 16 اسفند سال 1395 یک گنجینه عظیم و تمام نشدنی و یک ثروت فرهنگی دانستند. معظم اله راهیان‌نور را نیز یک فناوری عنوان کردند که نسل جدید و جوان در محل حماسه 8 سال دفاع مقدس حضور پیدا می‌کنند. شاید یکی دیگر از فناوری‌های بعد از دفاع مقدس هنر، شعر، موسیقی و سرود باشد.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بیان کرد:‌ سربازان با ورود به حوزه نظامی‌گری از سرود بهره‌مند می‌شوند. یکی از رسته‌های ما در ارتش گروه مارش نظامی است که بر روحیه سربازان تاثیر می‌گذارد. نقش موسیقی در قبل،‌ حین و بعد از جنگ بسیار موثر است. موسیقی و شعر در دوران پیامبر اسلام (ص) نیز برای روحیه دادن به سربازان موثر بود ه و نقش مهمی در پیروزی‌ها داشته است

امیرفهمیده با اشاره به تاثیرات مارش جنگدر دوران دفاع مقدس، گفت: در دوران دفاع مقدس زمانی که مارش جنگ نواخته می‌شد همه ملت می‎‌دانستند رزمندگانمان در حال نبردی هستند. توصیه و درخواست بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به عنوان متولی حفاظت از این گنج عظیم برای ترویج فرهنگ مقاومت و شهادت که هیچ‌گاه کهنگی ندارد و روز به روز تازه‌تر می‌شود این است که از هزاران هزار اتفاق و حادثه که در این 8 سال رخ داده است با زبان هنرمندانه و نوای ارزشمند موسیقی کار هنری تولید کنیم.

در این مراسم شاعران مطرحی همچون «محمدعلی بهمنی»، «مرتضی امیری‌اسفندقه»، «علیرضا قزوه»، «ناصر فیض»، «قاسم رفیعیان»، «محمود اکرامی»، «علی اکبری»، «مصطفی محدثی‌خراسانی»، «پرویز بیگی حبیب‌آبادی» به شعر خوانی پرداختند و همچنین از خانواده مرحوم «حمید سبزواری» پدر شعر انقلاب تقدیر به عمل آمد.

انهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار