یادداشت/فرشته حاجی زاده

اروند شهادت می‌دهد که سایه جنگ را چه کسانی از سر کشور برداشتند

کد خبر: ۲۴۰۶۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۰ - 25May 2017
اروند شهادت می‌دهد که سایه جنگ را چه کسانی از سر کشور برداشتند

گروه حماسه و جهاد دفاع پرس ـ فرشته حاجی زاده؛ این روزها وارد زمان حساسی از تاریخ کشور خود می شویم اگر کمی به عقب برگردیم درست چیزی حدود 35 سال پیش دهم اردیبهشت ماه سال 61 عملیات بیت المقدس به منظور بازپس گیری خونین شهر آغاز شد، عملیاتی که تا ظهر روز سوم خرداد ماه به طول انجامید تا شهر بازپس گرفته شود. این عملیات در گرمای جان فرسای خوزستان و با پاتک های دشمن و در شرایطی سخت به پیروزی رسید.

رزمندگان در این عملیات آنقدر خوب جنگیدند و مبارزه کردند که زبانزد همگان شدند و بعد از سال ها هنوز هم یاد و خاطراتشان در ذهن مردم مانده است.

آن روزها کشور تازه به انقلاب رسیده بود چند سالی از انقلاب بیشتر نمی‌گذشت دوران سختی بود تفکرات مختلف و احزاب مختلفی در کشور شکل گرفته بود و در این شرایط حساس عراق با تمام توان به کشور حمله کرد و در همان اوایل جنگ وارد خرمشهر شد .

دهم اردیبهشت سال 61 بعد از حدود بیست ماه اشغالگری نظامیان بعثی رزمندگان فارق از همه ی اتفاقات داخلی کشور و توطئه های رییس جمهور وقت (بنی صدر) وارد عرصه ی جنگ و دفاع شدند و دلاورانه از کشور و شهر خرمشهر دفاع کردند و با کمترین امکانات خرمشهر را از چنگال دشمن درآوردند و به کشور بازگرداندند.

رهبر انقلاب در بخشی از سخنانشان در پنجم آبان ماه سال 1364 فرمودند:«در اهواز آن هفته‌های اول جنگ بعد از آنی که خرمشهر بوسیله‌ی دشمنان اشغال شده بود و آبادان در محاصره بود، توی اتاق کار ما - اتاق جنگ در آن محل جنگهای_نامنظم نقشه‌های گوناگونی بود؛ نقشه‌ی جزیره‌ی آبادان به طور کامل وجود داشت آن جا. هر وقت من چشمم به این نقشه می‌افتاد تمام روحم زیر فشار قرار می‌گرفت، از تصور اینکه خرمشهر عزیز و این خانه‌ها و این کوچه‌ها و این خیابانها و این نخلستان‌ها زیر پای دشمن غاصب و متجاوز است. تمام فشاری که ما آن روز می‌آوردیم برای تجهیزات به مناسبت امیدی بود که داشتیم؛ متأسفانه هر چه می‌شنیدیم از آنهایی که اختیارات دست آنها بود آیه‌ی یأس بود. عده‌ای باورشان شده بود که ما خرمشهر را از دست دادیم، و معتقد بودند که باید بنشینیم با دشمنی که وارد خانه‌ی ما شده مذاکره کنیم تا در سایه‌ی این مذاکره بتوانیم وجب به وجب و قدم به قدم سرزمین‌های خانه‌ی خودمان را پس بگیریم. حالا چقدر طول می‌کشید خدا می‌داند».

آقا در این سخنرانی به صراحت اذعان داشتند که با مذاکره نمی‌توان دشمن را خانه بیرون کرد و به نتیجه رسید برای عداوت و دشمنی فقط دفاع لازم است که آن روزها به خوبی در بین رزمندگان این موضوع به وضوح دیده می‌شد.

و اروند رود، رودی که از گذشته تا به حال شاهد رزم آوری ها و پیکارهای این جوانان بوده و در گرما و سرما پشت به پشت بچه ها نظاره گر دفاع از کشور بوده رزمنده هایی که از همه طیف آدم با هر سلیقه ای وارد کارزار جنگ می‌شدند کسانی که از پوست و خون این مردم بودند تا بتوانند سایه جنگ را از سر کشور بردارند.

آنها فارغ از همه ی جریانات سیاسی پای به میدان نهادند برایشان به اصطلاح امروزی ها چپ و راست، شرق و غرب، با دین و بی دین فرقی نمی‌کرد آنها رفتند و جنگیدند و خرمشهر را آزاد کردند در واقع انگار کشور را از چنگال دشمن آزاد کردند. تا همه با هم آزادانه و با امنیت زندگی کنند.

دشمن در تمام عرصه ها حمله و تجاوز به کشور ما خود را نشان داده حضرت آقا در بخشی از سخنانشان در این چند وقت اخیر بارها فرموده اند:«دشمن ، دشمن است و کارش دشمنی کردن است برای آن دشمنی که به کشور ما چشم دوخته  هیچکس و هیچ دولتی فرق نمی‌کند».

با توجه به این فرموده ی رهبری باید همواره حواسمان به دشمنی های استکبار باشد خیلی سرگرم بازی های سیاسی نشویم تا یک وقت خدایی نکرده از کشور غافل شویم از رزمندگانی که شجاعانه رفتند و جنگیدند غافل شویم با خواندن تاریخ جنگ و زندگی نامه ی شهدای جنگ و بازگو شدن خاطرات زنان و مردانی که دلاورانه از کشوردفاع کردند به این موضوع خواهیم رسید که همه ی ما از همه ی اقشار مختلف مردم مدیون این ایثارگری‌ها و از خودگذشتگی‌ها هستیم مدیون کسانی هستیم که سایه ی جنگ را از سر ما برداشتند مدیون بچه هایی هستیم که بی پدر یا بی مادر بزرگ شدند .

آن پاسدار و رزمنده ای که برای دفاع از کشور پا به عرصه ی نبرد گذاشته یا آن مدافع حرمی که دلاورانه در خارج از مرزها برای دفاع از کشور خانواده را رها میکند و می رود اصلا جناح بندی های سیاسی برایش فرقی نمی کند امنیتی که او با از خودگذشتگی برای کشور به بار میآورد شامل همه می‌شود.پس همه باید مراقب باشیم تا کاری نکنیم که مدیون این عزیزان شویم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار