مدیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی:

حادثه سردشت، زمینه‌ساز مذاکره برای منع جهانی سلاح‌های شیمیایی شد

احمد اوزمجو حادثه سردشت را از جمله حوادثی دانست که زمینه‌ساز مذاکرات بین‌المللی برای منع جهانی سلاح‌های شیمیایی شد.
کد خبر: ۲۴۵۵۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۰ - 29June 2017
حادثه سردشت، زمینه‌ساز مذاکره برای منع جهانی سلاح‌های شیمیایی شدبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، احمد اوزمجو مدیرکل سازمان منع سلاح های شیمیایی (OPCW) مستقر در لاهه در آستانه سفر به جمهوری اسلامی ایران و همزمان با سی‌امین سالگرد حمله به سردشت با سلاحهای شیمیایی، پیامی صادر کرد.

مدیرکل سازمان منع سلاحهای شیمیایی در این پیام ضمن تسلیت به مناسبت به شهادت رسیدن و مصدوم شدن تعداد زیادی از مردم شهرستان سردشت، با خانواده های قربانیان و مصدومان این حادثه ابراز همدردی نمود.

احمد اوزومجو حادثه سردشت را از جمله حوادثی خواند که توجه جهانیان را به ابعاد وحشتناک استفاده از سلاحهای شیمیایی جلب نموده ومنجر به مذاکرات بین المللی برای رهایی از سلاحهای شیمیایی گردیده و سرانجام پس از ده سال این مذاکرات منجر به منع جهانی سلاحهای شیمیایی و تاسیس سازمان منع سلاحهای شیمیایی شده است.

ترجمه متن پیام مدیرکل منع سلاحهای شیمیایی به مناسبت حادثه سردشت به شرح زیر است:

سی سال پیش در 28 ژوئن 1987 مردم صلح دوست سردشت در ایران، قربانی حمله وحشیانه سلاح های شیمیایی گردیدند. این روز وحشتناک دربردارنده مرگ و تحمل آلام برای مردم سردشت بود. بسیاری از ایشان درگذشتند و افرادی که باقی ماندند برای همیشه با آثار مصدومیت و خاطره از دست دادن عزیزانشان زندگی کردند. من به نمایندگی از سوی سازمان منع سلاح های شیمیایی، به مردم سردشت عمیق ترین تسلیت ها را ابراز نموده و نسبت به ادامه حمایت از ایشان اطمینان می دهم.

متاسفانه این حادثه از جمله حوادث غم انگیزی بود که توجه جهانیان را به پتانسیلهای وحشتناک سلاح های شمیایی معطوف نموده و ضرورت انجام مذاکرات بین المللی برای رهایی از این بلای دهشت بار را مشهود ساخت.

ده سال پس از سردشت این مذاکرات منتج به منع جهانی سلاح های شیمیایی در چارچوب کنوانسیون سلاح های شیمیایی و تاسیس سازمان منع سلاح های شیمیایی گردید.

سال جاری مصادف با بیستمین سالگرد اجرای کنوانسیون سلاح های شیمیایی است. این کنوانسیون بیانگر تلاش های بین المللی برای حذف نهایی یک رده از سلاح های کشتار جمعی می باشد. در حالیکه در شرف رهایی جهان از سلاح های شیمیایی هستیم، این مراسم برای همه یادآور ضرورت تعهد به این تلاشها (حذف سلاحهای کشتار جمعی) می باشد. اگرچه دریافت گزارشاتی در زمینه کاربرد سلاح های شیمیایی در سوریه و عراق مایه نگرانی است.

در صورتیکه خواستار حذف همیشگی اینگونه حوادث و اطمینان از عدم تکرار اینگونه سوانح چون سردشت می باشیم، ناگزیر از تقویت این هنجار جهانی هستیم. من در خلال دوره مسئولیت خود به عنوان مدیرکل سازمان منع سلاح های شیمیایی از صمیم قلب رنج و ناراحتی قربانیان سلاح های شیمیایی را درک نمودم. من در سفر آتی خود به ایران یاد و خاطره ایشان را گرامی داشته و در مراسم بیستمین سالگرد تاسیس سازمان و سی امین سالگرد حمله به سردشت شرکت خواهم نمود. ما هرچه در توان داریم را باید در جهت جلوگیری از تبدیل و استفاده مواد شیمیایی به عنوان سلاح شیمیایی به کار گیریم. ما به فرزندان خود، به قربانیان سردشت و به همه کسانی که این سلاح های وحشتناک را تحمل کردند مدیون می باشیم.
 
منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار