فرهنگ جهانپور:

دولت «ترامپ» جهان را به سمت قانون جنگل پیش می‌برد

استاد دانشگاه‌های آکسفورد و کمبریج معتقد است اقدامات انجام گرفته از سوی دولت «دونالد ترامپ» و اظهارات مقامات آمریکایی به گونه‌ای است که نشان می‌دهد واشنگتن جهان را به سمت قانون جنگل سوق می‌دهد.
کد خبر: ۲۴۵۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۶ - 02July 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، «پروفسور فرهنگ جهانپور»، استاد دانشگاه‌های آکسفورد و کمبریج در مقاله‌ای که در سایت «بلاگ ترنسنشنال» منتشر کرده با پرداختن به تهدید اخیر آمریکا مبنی بر انجام حمله جدید علیه سوریه می‌نویسد: «نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان‌ملل در تاریخ ۲۶ ژوئن در بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا مطلع شده که حکومت سوریه درصدد انجام حمله شیمیایی دیگری است.

وی در ادامه گفت: اگر «اسد» با استفاده از تسلیحات شیمیایی حمله دیگری را انجام دهد هزنیه بسیار گزافی را خواهد پرداخت.

هیلی در ادامه این بیانیه عنوان داشت: مسئولیت هر‌گونه حملات بعدی علیه مردم سوریه نه تنها بر عهده «بشار اسد» بلکه بر عهده روسیه و ایران که از حکومت سوریه دفاع می‌کنند است.

در ادامه این اظهارات وقتی از «مایکل فالون»، وزیر دفاع انگلیس سوال شد که واکنش انگلیس به حمله بعدی آمریکا به سوریه چه خواهد بود؟ در پاسخ گفت: ما از حمله آمریکا که در واکنش به استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه خواهد بود استقبال می‌کنیم.

جهانپور در ادامه می‌نویسد: با چنین اظهارات و بیانیه‌هایی دولت «ترامپ» جهان را به سمت قانون جنگل سوق می‌دهد. اگر اوضاع خاورمیانه به اندازه کافی بد نباشد این بیانیه‌های جنگ طلبانه اوضاع را بدتر کرده و ما را به سمت یک رویارویی جدید در خاورماینه می‌کشاند که تبعات آن قابل تصور نیست.

این استاد دانشگاه‌های کمبریج و آکسفورد در ادامه به حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ اشاره کرده و می‌نویسد: ۱۴ سال قبل در نقض آشکار حقوق بین‌الملل و بدون دریافت هیچگونه مجوزی از شورای امنیت سازمان ملل بوش حمله ای وحشیانه را به عراق  آغاز کرد تهاجمی که این کشور را نابود کرد و یک میلیون نفر نیز در‌پی آن کشته و مجروح شدند و موجب پیدایش داعش گردید؛ گروهی که اکنون ترور  را در سراسر جهان ایجاد می‌کند.

گویا «ترامپ» هیچ درسی از این اشتباه ویرانگر نگرفته و به نظر می‌رسد که در صدد تکرار آن اشتباه در مقیاسی بزرگتر است. این وضعیت در‌حالی است که «ترامپ» در دوران فعالیت‌های انتخاباتی خود از جنگ‌های خاورمیانه انتقاد کرده و دولت وقت آمریکا را متهم کرده بود که با صرف ۶ تریلیون دلار در این جنگ‌ها هیچ دست آوردی نداشته است. وی همچنین گفته بود که هیچ علاقه‌ای به تغییر حکومت‌ها ندارد و معتقد است که مشکلات جهانی باید از طریق مذاکره و توافق حل شوند.

جهانپور در ادامه می نویسد: اینکه «ترامپ» دیدگاه خود را تغییر داده و یا آنکه «نئو کان ها» (نو محافظه کاران جنگ طلب) بر دولت وی تسلط یافته‌اند فرق چندانی نمی‌کند حقیقت روشن آن است که دولت آمریکا به گونه‌ای خطرناک عمل کرده و جهان را به سمت یک بحران دیگر پیش می‌برد.

جهانپور در ادامه به دشمنی دولت «ترامپ» با ایران اشاره کرده و می‌نویسد: دشمنی «ترامپ» با ایران در‌حالی است که تهران صدها ساعت را صرف مذاکره با آمریکا و دیگر اعضای دائم شورای امنیت کرده و به توافقی  مهم دست یافته که مورد تائید شورای امنیت نیز هست.

پروفسور جهانپور در ادامه به دوستی «ترامپ» با عربستان اشاره کره و می‌نویسد دوستی «ترامپ» با «ریاض» در‌حالی است که عربستان سعودی عامل شکل‌گیری گروه‌های تروریستی همچون طالبان، القاعده، داعش و بوکوحرام است. این گروه‌ها حملات تروریستی متعددی را در نقاط مختلف جهان انجام داده و می‌دهند که بارزترین مورد آن حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ آمریکاست.

در ادامه این مطلب به تحولات اخیر سوریه و اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا در هدف قرار دادن هواپیمای سوری و پهپاد ایرانی اشاره کرده و می‌نویسد که اسناد فاش شده نشان می دهد که تحولات سوریه توطئه ای از سوی عربستان، رژیم صهیونیستی و آمریکا است که با حمایت ترکیه و قطر با هدف قطع روابط میان ایران و حزب الله در سوریه انجام می‌شود.

به اعتقاد جهانپور متاسفانه تمام این تحولات نشان می‌دهد که آمریکا در راستای تقابل با ایران گام برمی‌دارد و «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا نیز به صراحت درباره لزوم تغییر رژیم در ایران صحبت می‌کند و برخی از اعضای کنگره از این رویکرد حمایت می‌کنند و تحریم‌های جدیدی را علیه تهران اعمال می‌کند و دادگاه‌های آمریکایی دارائی‌های ایران را مسدود می‌کند. ‌

با این وجود صرف‌نظر از اینکه تئوری‌های مطرح شده درباره دخالت‌های آمریکا در سوریه و اینکه این دخالت‌ها در حمایت از رژیم صهیونیستی و علیه ایران هستند درست باشند یا خیر این حقیقت خودنمایی می‌کند که دولت آمریکا یکبار دیگر و مجددا با حمایت انگلیس در‌حال دست زدن به اقدامی غیر‌قانونی و خطرناک است که نتیجه آن تقابل میان ایران و روسیه از یک سو با آمریکا و رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی از سوی دیگر است.

هیچ نیازی به ذکر این مطلب نیست که این اقدامات آمریکا نقض قوانین سازمان‌ملل بوده و اقدامی تهاجمی است که بصورت غیرقانونی حاکمیت یک کشور را نقض می‌کند. با وجود همه این موارد چند نکته وجود دارد که ذکر آنها در این خصوص ضروری است:

- باید این سوال مطرح شود که آمریکا با چه مجوزی دست به اقدامات تحریک‌آمیز در سوریه علیه دولت قانونی این کشور می‌زند؟ نیروهای ایرانی و روسی بر اساس درخواست و دعوت دولت سوریه به این کشور رفته‌اند اما آمریکا با چه مجوزی در سوریه حضور داشته و علیه نیروهای این کشور دست به اقدام می‌زند؟

- آیا دولت ترامپ واقعا علاقمند به مبارزه با داعش هست یا خیر؟ اگر این چنین است چرا به نیروهای سوری و همپیمانان آنها درست در زمانیکه داعش در موضع ضعف قرار گرفته حمله می‌کند؟

-  آیا دولت ترامپ معتقد به دموکراسی، انتخابات آزاد، و حاکمیت قانون هست یا خیر؟ اگر اینچنین است چگونه ممکن است که ترامپ با تعدادی از حاکمان دیکتاتور در ریاض دور یک میز بنشیند آن هم زمانیکه ایرانی‌ها در یک انتخابات چشمگیر شرکت کرده و با میزان مشارکت ۷۶ درصدی رئیس جمهور خود را انتخاب می‌کنند؟

- اینکه دولت ترامپ بدنبال تغییر رفتار ایران با تاکید بر مواردی همچون آزادی و حقوق بشر است یا اینکه درپی تغییر رژیم در این کشور است مهم نیست، موضوع مهم این است که آیا این کار برای خوشایند رژیم صهیونیستی و اعراب انجام می‌شود؟ ایران مسیری طولانی در مواجه با مخالفان داخلی و همچنین همزیستی با غرب را طی کرده که یکی از نمونه‌های آن برجام است. آیا این عاقلانه است که اجازه دهیم این تجربه دموکراسی در تنها کشور خاورمیانه که پتانسیل بالایی برای دموکراسی و همکاری با غرب دارد از بین برود؟

- ترامپ در اظهارات انتخاباتی خود از علاقه به همکاری با روسیه برای نابودی داعش سخن گفته بود. روسیه و ایران مدت‌هاست که با داعش در عراق و سوریه می‌جنگند. اگر ترامپ قصد عمل به وعده‌های انتخاباتی خود را دارد چرا با روسیه برای پایان کار داعش در سوریه همکاری نمی‌کند و بجای آن اقدامات روسیه و ایران را در سوریه زیر سوال می‌برد؟ آیا ترامپ و ژنرال‌های آمریکایی به تبعات رویایی با روسیه برای ایلات متحده و جهان فکر کرده‌اند؟

- آیا دولت ترامپ معتقد به حل مناقشه اعراب- اسرائیل با دادن حداقل عدالت به فلسطینی‌هایی که ۵۰ سال است تحت اشغال بیرحمانه قرار دارند است یا آنکه می‌خواهد  چشم خود را بر روی این اشغال ۵۰ ساله ببندد؟ برای حمایت از صلحی پایدار در خاورمیانه آیا بهتر نیست بجای بی‌ثبات کردن منطقه و حمایت از «تل آویو» با فشار بر رژیم صهیونیستی بدنبال یک توافق عادلانه باشیم؟

- ترامپ در دوران رقابت‌های انتخاباتی خود انتقادات تندی را متوجه دولت «اوباما» کرده و از اینکه دولت وقت آمریکا به خط قرمزی که برای دولت سوریه در استفاده از تسلیحات شیمیایی قرار داده بود عمل نکرده آن را مورد حمله قرار می‌داد اما آیا ترامپ این موضوع را تشخیص داده که با آن سخنان و اظهارات و بیانیه‌های اخیر (اظهارات نیکی هیلی) تروریست‌ها را به انجام چنین کاری (انجام حملات شیمیایی در سوریه) دعوت کرده و سپس در صورت وقوع این حملات آمریکا هیچ چاره ای بجز حمله به سوریه نخواهد داشت صرف‌نظر از اینکه دولت عامل این کار باشد یا نباشد.

- نکته پایانی آنکه آیا دولت آمریکا معتقد به حاکمیت قانون، مرجعیت شورای امنیت سازمان‌ملل و نیاز به گفتگو و مذاکره برای حل صلح‌آمیز مناقشات هست یا آنکه به قانون جنگل اعتقاد دارد؟ اگر معتقد به حاکمیت قانون است باید صراحتا هر‌گونه اقدامی که فاقد مجوز شورای امنیت بوده و بر خلاف حقوق بین‌الملل است متوقف کند.

منبع: محار

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار