یادداشت/ سردار ملکی

تقدیم 1200 شهید از خطه شمال در مریوان

زمانی که جبهه‌های حق علیه باطل به نیرو نیاز داشت، مردان دلیر خطه شمال کشور از چالوس و رامسر (منطقه 3 چالوس) داوطلبانه به کردستان، شهرهای آذربایجان، مهاباد، نقده، بوکان، کردستان، سنندج، بانه، دیوان دره، مریوان و سایر شهرهای غرب کشور اعزام شدند.
کد خبر: ۲۴۹۵۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶ - 31July 2017
مریوان «قم کردستان»/ تقدیم 1200 شهید از شمال کشور در مریوانگروه استا‌های دفاع پرس- سردار عبدالله ملکی؛ به راستی عطر شهادت، شمیم بهشتی جاری در سراسر سرزمین کردستان و غرب کشور است و رشادت و حماسه های شهیدان کاوه، ابوعمار، متوسلیان، طیاره، بروجردی، نصراللهی، آبشناسان، صیاد شیرازی، جلال بارنامه، فرشته، قهاری، مرادی و لطیف راستی و دلاورمردان شهید دیگر هرگز از یادها و خاطره های رزمندگان و مردم وفادار فراموش نمی شود.

مگر می‌توان اتاق ساده و پر از معنویت و همدلی سردار شهید «ابوعمار» و معراج حماسه‌های شهیدان کردستان و غرب ایران در مریوان و دیگر مناطق محروم این نقاط پر ارزش ایران اسلامی را فراموش کرد؟

این بار اما رزمندگان سال‌های دفاع مقدس مناطق غرب گرد هم آمده‌ایم تا با روزهای حماسه و خون در ارتفاعات سر به فلک کشیده کردستان و آذربایجان غربی تجدید خاطره کنیم.

هنوز هم ارتفاعات سرد و یخ‌زده و محورهای مریوان، بانه، بوالفتح، کوه‌سالان، چاکو، کچل‌آباد، جلدیان، دارساوین، ربط، بسطام، آربابا، قارنا، نقده، پیرانشهر، مهاباد، جاسوسان، تمرچین، پیازه، حاج عمران و جنگل‌های آلواتان صدای نفس‌های آنها را خوب می‌شناسد.

مردان و رزمندگان شمال کشور که شامل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان است در دهه 60 و در اوایل انقلاب اسلامی در بیشترین مناطق جبهه و جهاد هماهنگ، هم‌پا و تحت فرماندهی منطقه 3 چالوس بودند.

این همراهی و همگامی هم در اعزام نیرو در جنگ با ضد انقلاب و همچنین در نبرد با دشمنان و اعزام نیرو به جبهه ها به اوج خود رسید.

استان مازندران در دوران دفاع مقدس از نظر نیروی رزمی و لجستیک 11 یگان را پشتیبانی می‌کرد.

زمانی که جبهه‌های حق علیه باطل به نیرو نیاز داشت، مردان دلیر خطه شمال کشور از چالوس و رامسر (منطقه 3 چالوس) داوطلبانه به کردستان، شهرهای آذربایجان، مهاباد، نقده، بوکان، کردستان، سنندج، بانه، دیوان دره، مریوان و سایر شهرهای غرب کشور اعزام شدند.

در پاکسازی غرب و شمال غرب از لوث وجود عناصر ضد انقلاب، ارتش، سپاه، شهربانی و کمیته نقش ویژه‌ای داشتند.

در آن مقطع زمانی اکثر نیروهای پاسدار و معاونین سپاه مریوان از شمال کشور بودند.

جا دارد از حضور نیروهای پیشمرگ هم یادی کنیم که عمده نیروهایشان در مریوان بود.

به گزارش دفاع پرس، حضور فرماندهان دلیری چون شهید چمران، متوسلیان، بروجردی و ابوعمار در پاکسازی عناصر ضد انقلاب بسیار قابل توجه و اهمیت است.

دلاوران مازندرانی از اوایل سال 59-60 در مریوان حضور داشته و در ادامه تا سال 1375 در مریوان حضور داشتند.

بیش از 1200 شهید از رزمندگان شمالی در مریوان غیر از شهدای عملیات‌ها شاهد این ادعاست.

در آن زمان همه رزمندگان، مریوان را «قم کردستان» می‌نامیدند. زیرا رزمندگان با وجود شرایط سخت مریوان روزها در کنار هم می‌جنگیدند. شهرستان مریوان نزدیک به 200 بار در دوران دفاع مقدس بمباران شد.

پس از اتمام جنگ تحمیلی برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا همایشی با عنوان « یاد یاران» پایه‌گذاری شد و هسته اصلی تشکیل‌دهنده این همایش، یادگاران جنگ و جهاد بهشهر هستند.

سیزدهمین همایش « یادیاران» و یادواره شهدای مریوان و شمال کشور 12 مرداد‌ماه امسال در دانشگاه آزاد مریوان برگزار خواهد شد.

این یادواره با حضور نزدیک به یک‌هزار رزمنده از استان‌های گیلان، گلستان، مازندران، کردستان و شهر مریوان با هدف دیدار رزمندگان هشت سال دفاع مقدس، تجدید بیعت و صله رحم برگزار خواهد شد.

رزمندگان دوران دفاع مقدس هر ساله با حضور در این همایش علاوه بر دیدار با یکدیگر، یاد و خاطره همرزمان شهیدشان را زنده می‌کنند. این یادواره تداوم همان اخوت‌هایی است که سال‌ها پیش در روزهای رزم و حماسه در سنگرها بسته شد.

یادواره «یاد یاران» پنج‌شنبه 12 مردادماه سال 1396 در مریوان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار