معرفی شهدا (1)؛

شهدایی از استان یزد که در مردادماه آسمانی شدند

رزمندگان جان برکف استان یزد و خانواده‌هایشان با حضور در جبهه‌های جنگ تحمیلی و در دفاع از اسلام و کشور اسلامی کارنامه درخشانی از خود به یادگار گذاشتند و در این راه شهدای بسیاری را تقدیم کردند.
کد خبر: ۲۵۰۰۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰ - 29July 2017
به گزارش خبرنگار دفاع پرس از یزد، شهیدان « علی‌ حیات داودی»، «علی کلانتری سرچشمه»، «محمدرضا زکی‌زاده قریه‌علی»، «محمدعلی قدسی اردکانی»، «سید خلیل موسوی بیوکی»، «سید مهدی میرطاهری»، «ماشاالله زارع هرفته»، «محمدرضا یاوری»، «سید محمدجواد سبحانی»، «عباس علی‌خوش»، «محمدحسن صلواتی مهریزی»، «محمدحسین حسینیان»، «محمدصادق معظمی» و «میرزاحسین جبینی» شهدایی هستند که از ابتدای مردادماه تا 6 این ماه به خیل کاروان شهیدان پیوستند.
 
در ادامه به طور خلاصه این شهدا را معرفی می‌کنیم.

 شهدایی از استان یزد که در مردادماه آسمانی شدند

شهید علی حیات داودی

سوم آبان 1342، در شهرستان آبادان به دنيا آمد. پدرش منصور، كارگر بود و مادرش زهرا نام داشت. تا پايان دوره ابتدايی درس خواند. صياد بود. سال 1361 ازدواج كرد و صاحب يک پسر شد. به عنوان سرباز ارتش در جبهه حضور يافت. يكم مرداد 1364، با سمت تک‌تيرانداز در اشنويه بر اثر اصابت گلوله به سر، شهيد شد. اثری از پيكرش به دست نيامد. مزار يادبود او در گلزار شهدای خلدبرين شهرستان يزد قرار دارد.

شهدایی از استان یزد که در مردادماه آسمانی شدند 

شهید علی کلانتری سرچشمه

پنجم مرداد 1346، در شهر زارچ از توابع شهرستان يزد به دنيا آمد. پدرش تاج­‌محمد كشاورز بود و مادرش خديجه نام داشت. طلبه علوم دينی و حوزوی در سطح يک بود. از سوی بسيج در جبهه حضور يافت. يكم مرداد 1367، با سمت تک‌تيرانداز در شلمچه بر اثر اصابت تركش به پا، سينه و قطع دست، شهيد شد. مزار او در گلزار شهدای مهديه سرچشمه زادگاهش واقع است.

فرازی از وصیتنامه شهید:

من توفیق پیدا کردم که به سوی معشوق پرواز کنم. من این راه را خودم آگاهانه و آزادانه انتخاب کرده‌ام.

شهدایی از استان یزد که در مردادماه آسمانی شدند 

شهید محمدرضا زکی‌زاده قریه‌علی

پانزدهم ارديبهشت 1338، در شهرستان يزد به دنيا آمد. پدرش علی (فوت 1358) كارگر كارخانه بود و مادرش فاطمه نام داشت. تا پايان دوره متوسطه در رشته تجربی درس خواند و ديپلم گرفت. او نيز در كارخانه كارگری می‌كرد. كاراته‌كا بود. به عنوان سرباز ارتش در جبهه حضور يافت. يكم مرداد 1360، با سمت آرپی‌جی‌زن در سوسنگرد بر اثر اصابت گلوله به دست راست و چپ به شهادت رسيد. پيكر وی را در گلزار شهدای خلدبرين زادگاهش به خاک سپردند.

شهدایی از استان یزد که در مردادماه آسمانی شدند

 شهید محمدعلی قدسی اردکانی

نوزدهم دی 1340، در شهرستان يزد به دنيا آمد. پدرش احمد، كارگر در و پنجره‌سازی بود و مادرش سكينه نام داشت. تا پايان دوره متوسطه درس خواند و ديپلم گرفت. به عنوان سرباز ارتش در جبهه حضور يافت. اول مرداد 1361، با سمت تک‌تيرانداز در شلمچه بر اثر اصابت تركش به كمر، شهيد شد. پيكر وی را در گلزار شهدای خلدبرين زادگاهش به خاک سپردند.

شهدایی از استان یزد که در مردادماه آسمانی شدند 

شهید علی‌اکبر عامل هوشمند

چهاردهم فروردين 1341، در شهر زارچ از توابع شهرستان يزد چشم به جهان گشود. پدرش جعفر، كشاورز بود و مادرش خديجه نام داشت. تا سوم متوسطه در رشته تجربی درس خواند. برق‌كار ساختمان بود. به عنوان پاسدار در جبهه حضور يافت. چهارم مرداد 1360، با سمت جانشين فرمانده گروهان در بازی‌دراز توسط نيروهای عراقی بر اثر اصابت تركش به سينه و صورت، شهيد شد. مزار او در گلزار شهدای باغ رضوان زادگاهش واقع است.

شهدایی از استان یزد که در مردادماه آسمانی شدند 

شهید سید خلیل موسوی بیوکی

بيست و دوم اسفند 1344، در شهرستان كرج به دنيا آمد. پدرش سيد علی‌محمد، موزاييک‌ساز بود و مادرش بتول نام داشت. تا سوم ابتدايی درس خواند. تعميركار خودرو بود. به عنوان پاسدار در جبهه حضور يافت. پنجم مرداد 1363، با سمت فرمانده گروهان تخريب در كوشک بر اثر انفجار مين به شهادت رسيد. مزار او در گلزار شهدای محله كوچه بيوک شهرستان يزد واقع است.

فرازی از وصیت‌نامه شهید:

امام را تنها نگذارید. سنگر مرا خالی نگذارید. من برای عبادت کردن خدا نیاز به مشورت با کسی ندارم.

شهدایی از استان یزد که در مردادماه آسمانی شدند 

شهید سید مهدی میرطاهری

يكم دی 1342، در شهرستان يزد به دنيا آمد. پدرش سيدمحمد، كارگر نساجی بود و مادرش فاطمه نام داشت. تا پايان دوره متوسطه در رشته راه و ساختمان درس خواند و ديپلم گرفت. بنايی می‌كرد. به عنوان سرباز ارتش در جبهه حضور يافت. پنجم مرداد 1362، با سمت تک‌تيرانداز در پيرانشهر هنگام درگيری با نيروهای عراقی بر اثر اصابت تركش به سر، شهيد شد. پيكر وی را در گلزار شهدای خلدبرين زادگاهش به خاک سپردند.

فرازی از وصیتنامه شهید:

خون ما کوبنده‌تر از سلاح دشمن است. ای برادرانم درس شهادت و آزادگی را سرلوحه خود قرار دهید. هر کجا که هستید برای عقیده‌ام و هدفم تبلیغ کنید.

شهدایی از استان یزد که در مردادماه آسمانی شدند

شهید ماشاءاله زارع هرفته

دهم مرداد 1335، در شهرستان يزد به دنيا آمد. پدرش حسن، راننده بود و مادرش رباب نام داشت. دانشجوی دوره كارشناسی در رشته معماري بود. دفتر نقشه‌كشی داشت. به عنوان بسيجی در جبهه حضور يافت. پنجم مرداد 1360، با سمت تک‌تيرانداز در مالكيه سوسنگرد بر اثر اصابت تركش خمپاره به شهادت رسيد. مزار او در گلزار شهداي خلدبرين زادگاهش واقع است.

فرازی از وصیتنامه شهید:

پدر و مادر گرامی در راهپیمایی‌ها و نماز جمعه شرکت کنید. پدر و مادر گرامی هر چه شوق بیشتری به انقلاب نشان دهید پشت دشمن می‌شکند.

شهدایی از استان یزد که در مردادماه آسمانی شدند 

شهید محمدرضا یاوری

بيست و پنجم شهريور 1344، در شهرستان يزد به دنيا آمد. پدرش علی، كشاورز بود و مادرش ربابه نام داشت. تا دوم راهنمايی درس خواند. به عنوان سرباز ارتش در جبهه حضور يافت. پنجم مرداد 1364، با سمت تک‌تيرانداز در سيدكان عراق بر اثر اصابت تركش به كتف، شهيد شد. مزار او در گلزار شهدای محله نعيم‌آباد زادگاهش واقع است.

فرازی از وصیتنامه شهید:

همیشه به یاد خدا باشید اگر به یاد خدا باشید خدا نیز هرگز شما راه فراموش نمی‌کند. در راه خدا با دل و جان باید رفت.

شهدایی از استان یزد که در مردادماه آسمانی شدند 

شهید سید محمدجواد سبحانی

دوازدهم شهريور 1337، در شهر کاظمین از كشور عراق دیده به جهان گشود. پدرش سيد اصغر، آينه‌كار بود و مادرش عزیز نام داشت. تا پایان دوره متوسطه در رشته برق درس خواند و دیپلم گرفت. او نيز شيشه‌بر و آينه‌كار بود. به عنوان بسيجی در جبهه حضور یافت. ششم مرداد 1360، با سمت نيروی واحد تبليغات در بانه هنگام درگیری با نیروهای حزب كومله بر اثر اصابت گلوله به گردن، به شهادت رسید. مزار او گلزار شهدای خلدبرین شهرستان یزد واقع است.

فرازی از وصیتنامه شهید:

پیام من این است که ای امت «وحدت کلمه» را حفظ کنید. خواهرانم ای زینبیان همیشه تاریخ، رسالت شما را من نباید بگویم که خود معلم هستید و با ادامه این راه نشان دادید رسالت حسین بر دوش این زمانید.

شهدایی از استان یزد که در مردادماه آسمانی شدند 

شهید عباس علی‌خوش

هفدهم ارديبهشت 1344، در شهرستان يزد ديده به جهان گشود. پدرش حيدر، كارگر كارخانه بود و مادرش فاطمه نام داشت. تا پايان دوره راهنمايی درس خواند. به عنوان بسيجی در جبهه حضور يافت. ششم مرداد 1361، در پاسگاه زيد عراق به شهادت رسيد. پيكرش مدت‌ها در منطقه برجا ماند و شانزدهم شهريور 1377، پس از تفحص پیکرش، در گلزار شهدای شهرستان قم به خاک سپرده شد. برادرش محمد­علی نيز شهيد شده است.

شهدایی از استان یزد که در مردادماه آسمانی شدند 

شهید محمدحسن صلواتی مهریزی

يكم اسفند 1343، در شهرستان يزد به دنيا آمد. پدرش علی‌اكبر مغازه حلوا فروشی داشت و مادرش سكينه نام داشت. دانش‌آموز دوم متوسطه در رشته اتومكانيک بود. از سوی بسيج در جبهه حضور يافت. ششم مرداد 1360، با سمت تک‌تيرانداز در بانه هنگام درگيری با نيروهای عراقی بر اثر اصابت گلوله به سر، شهيد شد. پيكر وی در گلزار شهدای روستای بغدادآباد تابعه شهرستان مهريز به خاک سپرده شد.

فرازی از وصیتنامه شهید:

نگذارید بین شما تفرقه بیفتد و انقلاب را به نابودی سوق دهد. برای نابودی آن یاوه‌گویان از روحانیت مبارز پشتیبانی کنید. این را مطمئنم که خون‌های ما بتواند ریشه کفر و ظلم را از روی زمین بکند.

شهدایی از استان یزد که در مردادماه آسمانی شدند 

شهید محمدحسین حسینیان

پانزدهم ارديبهشت 1338، در شهرستان يزد به دنيا آمد. پدرش محمدعلی (فوت 1363) نساج بود و مادرش بی‌بی ربابه نام داشت. تا پايان دوره كاردانی در رشته بازرگانی درس خواند. كارمند جهاد سازندگی بود. به عنوان سرباز ارتش در جبهه حضور يافت. ششم مرداد 1360، در سوسنگرد بر اثر انفجار مين به شهادت رسيد و اثری از پيكرش به دست نيامد. مزار يادبود او در گلزار شهدای خلدبرين زادگاهش واقع است.

شهدایی از استان یزد که در مردادماه آسمانی شدند 

شهید محمدصادق معظمی

هفدهم اسفند 1343، در  تهران به دنيا آمد. پدرش علی‌اكبر (شهادت 1360) بنا و معمار بود و مادرش ربابه نام داشت. دانش‌آموز دوم متوسطه در رشته رياضی بود. از سوي بسيج در جبهه حضور يافت. ششم مرداد 1360، با سمت فرمانده دسته در بانه هنگام درگيری با نيروهای عراقي بر اثر اصابت گلوله و آتش‌زدن بدن، به شهادت رسيد. پيكر وی را در گلزار شهداي خلدبرين به خاک سپرده شد.

فرازی از وصیتنامه شهید:

خواهران و برادران شایعات را گوش نکنید. ا ین جنگ به ضرر ما نیست بلکه باعث اتحاد بیش‌تر در بین امت مسلمان می‌شود. فرزندی حسین‌وار پرورش دهید و او را مسلمانی آگاه و متعهد سازید.

شهدایی از استان یزد که در مردادماه آسمانی شدند 

شهید میرزاحسین جبینی

ششم فروردين 1344، در شهرستان يزد به دنيا آمد. پدرش عباس، كشاورز بود و مادرش بی‌بی فاطمه نام داشت. تا سوم ابتدايی درس خواند. گچ‌كاری می‌كرد. به عنوان سرباز ارتش در جبهه حضور يافت. ششم مرداد 1364، با سمت تک‌تيرانداز در سيدكان عراق بر اثر بمباران هوايی و اصابت تركش راكت به شهادت رسيد. مزار او در گلزار شهدای محله نعيم‌‌آباد زادگاهش واقع است. او را ميرزاحسين نيز می‌ناميدند.

فرازی از وصیتنامه شهید:

من آن قدر در کوه‌های سر به فلک کشیده کردستان می‌مانم تا آخرین گلوله‌ام در قلب دشمن ظالم ستمگر فرود آید.3-ای برادران سنگر نماز جمعه و جماعت را فراموش نکنید. ای برادران! با همه خوش اخلاق باشید که حضرت علی (ع) فرمود: خوش اخلاقی نیمی از دین است.

ای برادران سنگر نماز جمعه و جماعت را فراموش نکنید.

انتهای پیام/



 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها