گزارش دفاع پرس/

عملیات والفجر سه چگونه به آزادی مهران منجر شد؟

عملیات والفجر سه در قالب استراتژی تنبیه متجاوز و با چند هدف تاکتیکی از جمله آزادسازی بخشی از ارتفاعات قلاویزان، تأمین جاده ایلام ـ مهران ـ دهلران، خارج ساختن شهر مهران از دید و تیررس دشمن و برقراری ارتباط زمینی جبهه‌های جنوبی با جبهه‌های میانی صحنه جنگ، از هفتم تا بیستم مرداد 1362 توسط ارتش و سپاه، به صورت ادغامی، با رمز مبارک «یاالله» به اجرا درآمد.
کد خبر: ۲۵۰۲۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸ - 30July 2017
عملیات والفجر سه چگونه به آزادی مهران منجر شد؟به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، سپاه دوم نیروی زمینی ارتش عراق پس از آغاز تجاوز گسترده به خاک ایران در تاریخ 31 شهریور ماه 1359، لشکر 2 پیاده کوهستانی خود را مأمور تصرف مهران کرد.

بالاخره پس از سه روز درگیری سنگین، لشکر 2 پیاده کوهستانی با عناصری از تیپ 84 پیاده خرم آباد (این تیپ هم اکنون به لشکر ارتقاء یافته است)، عناصری از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استانهای ایلام و کرمانشاه و عشایر بومی منطقه، شهر مهران در تاریخ دوم مهرماه سال 1359 هجری شمسی به اشغال دشمن درآمد.

ارتش عراق در ابتدای تهاجم خود، ارتفاعات سرکوب منطقه و جاده‌های مواصلاتی همانند جاده استراتژیک مهران ـ دهلران ـ ایلام را تصرف و سپس نیروهای خود را وارد شهر مهران کرد.

با گذشت قریب به سه سال از آغاز جنگ تحمیلی، رزمندگان اسلام با انسجام و به همراه داشتن کوله باری از تجربیات ارزشمند عملیاتی، آن هم در مدتی کوتاه، ضمن ادامه عملیات والفجر دو در منطقه عملیاتی شمال غرب، توانستند جبهه دیگری علیه ارتش متجاوز صدام بگشایند و به خوبی نیز از پس اداره آنها برآیند.

در عملیات والفجر سه که به آزادسازی ارتفاعات مهم منطقه از جمله بخشی از ارتفاعات قلاویزان، تأمین جاده استراتژیک مهران ـ دهلران ـ ایلام، خارج ساختن شهر مهران از دید و تیررس دشمن و اتصال منطقه عملیاتی جنوب به غرب کشور انجامید، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران توانستند بار دیگر ضربات مهلکی را بر ارتش بعثی عراق و ماشین جنگی استکبار جهانی وارد آورند.

انتهای پیام/ 171
نظر شما
پربیننده ها