یادادشت / محدثه هاشمی‌زاده

رسالت خبرنگاری در عصر حاضر، رو کردن دست متجاوزان در جهان است

رسالت خبرنگاران متعهد و متخصص این است که باید بیش از پیش در عرصه‌های مختلف به میدان آمده و به رفع تبعیض و بی‌عدالتی در این زمان بپردازند و دست استکبار جهانی و صهیونیسم را در امر جنگ و تجاوز برای دنیا رو کنند و حقایق صحنه جنگ را با تصویر و کلام به جهان نشان بدهند.
کد خبر: ۲۵۱۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰ - 08August 2017

رسالت خبرنگاری در عصر حاضر پرداختن به زوایای مختلف جنگ و روکردن دست متجاوزان در جهان است

گروه استان‌های دفاع پرس، - محدثه هاشمی‌زاده؛ رسالت نوشتن و بررسی حقیقت‌ها، توجه دادن آحاد جامعه به مسیر درست است و گوشزد نقاط ضعف و بیراهه‌ها برای جلوگیری از مسیر انحراف جامعه، یک اصل ضروری و وظیفه خبرنگاران، مطبوعات و رسانه‌ها در این عرصه خطیر است.

آن‌جا که افرادی کار شاسیته و مثمرثمر و در خور شأن و جایگاه جامعه اسلامی انجام داده‌اند، باید عملکردشان مورد توجه خبرنگار و رسانه قرار گرفته و به آن موضوع پرداخته شود تا به عنوان یک ایده مدنظر قرار گرفته و در سطح جامعه گسترش یابد.

در مسیری هم که جامعه و روند یک کار، راه را به بی‌راهه می‌رود، باز در این عرصه هم وظیفه و رسالت خبرنگار بیش از پیش خودنمایی می‌کند و باید در این عرصه مثل یک مجاهد در راه خدا بدون قصد و جنبه‌های سیاسی و بدون پررنگ کردن مشکل، فقط برای یادآوری در جهت اصلاح و کمک به روند درست عدالت و داشتن جامعه اسلامی تلاش کند.

خبرنگار باید غرض‌ورزی سیاسی و فردی را در کارهایش دخالت ندهد و سعی کند برای رسیدن به اطلاعات و منابع درست و واقعی، همه تلاش و همت خود را به کارگیرد.

خبرنگار باید بتواند درد و رنج طبقه محروم و مشکلات اجتماع را درک کند که بتواند در این عرصه، آلام و مشکلات آن‌ها را به تصویر بکشد و به جامعه را برای رفع تبعیض و برپایی عدالت کمک کند.

خبرنگار باید با انجام کار درست و اصولی، مشعلی برای رسیدن به واقعیت‌ها و کشف حقیقت در جامعه باید باشد.

خبرنگاران در روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، تلاش وافری را برای انعکاس روحیه انقلابی و جهادی مردم از خود نشان دادند و در حال حاضر نیز خبرنگاران و عکاسان به‌صورت جان برکف، همراه رزمندگان مدافع حرم عازم عرصه جبهه مقاومت در سوریه می‌شوند تا لحظاتی از این نبرد و حضور شجاعانه دلیر مردان مدافع حرم را برای ثبت و حفظ تاریخ مقاومت منعکس کنند و برخی نیز خود به شهدای مدافع حرم می‌پیوندند.

رسالت خبرنگار، رفتن در دل حوادث و از نزدیک بررسی کردن پدیده‌ها و مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است.

آموزش و بها دادن به عرصه کار در رسانه‌ها و مطبوعات، وظیفه مسئولان و دست اندرکاران این عرصه است که ضمن توانمند‌سازی نیروی‌انسانی سعی در جهت برطرف کردن مشکلات و نیازها در زمینه کار و فعالیت بهتر رسانه انجام بدهند، تا بتوانند نیروهای فعال رسانه با تمام توان و انگیزه‌ای که دارند به کار موثرتر و پویاتر بپردازند.

خبرنگاری بیش از آنی که یک شغل محسوب شود، درد عشق و دغدغه‌ای است که خبرنگار برای انعکاس خوبی‌ها، ارزش‌ها، مشکلات و نابسامانی‌های اجتماع دارد و این دغدغه است که خبرنگار را با همه سختی‌ها و پستی بلندی‌ها، کار و قلم وی را ارزشمند می‌کند، قلم و اندیشه که در اختیار عموم جامعه است و نباید در اختیار قشر و گروهی خاص قرار گیرد، باید بتوانند آزادانه و خداپسندانه رخدادها، رویدادها و پدیده‌های اجتماع پیرامون و در سطح وسیع‌تر جهان را به رشته تحریر درآورد و یا به تصویر بکشد.

جایگاه عکاسان، تصویربرداران و‌ کاریکاتوریست‌های رسانه‌ای نیز برکسی پوشیده نیست. چه بسا گاهی اوقات قلم نتواند به خوبی درد و آلام یا حتی موفقیت‌ها را به درستی منعکس کند و حق مطلب را ادا کند، در اینجا تصویر با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند به ویژه در جنگ‌ها و کشتارهای دسته جمعی، تصویری که از تجاوز و جنایت متجاوز در رسانه‌ها منتشر می‌شود ابعاد جنگ و تجاوز و بی‌دفاعی کودکان و زنان را به تصویر می‌کشد و اگر به درستی عمل شود، دنیا را تکان داده و  افکار عمومی جهان را به تحرک و نشان دادن عکس‌العمل وادار می‌کند.

آنچه که امروز در سوریه، عراق، یمن و سایر کشورهای اسلامی  اتفاق می‌افتد، بار دیگر رسالت رسانه‌ها و خبرنگاران خبری را یادآوری می‌کند و مهم‌تر، این نکته است که باید در عرصه آموزش و تربیت خبرنگار حرفه‌ای جنگ، اهتمام به خرج داده و در این عرصه، کشورهای مسلمان به ویژه ایران که ام‌القرای جهان اسلام است و تجربه هشت سال دفاع مقدس را دارد، بتواند ابتکار عمل را به دست گرفته و نگذارد که جهان استکبار و صهیونیسم با تبلیغات مسموم و غیر واقعی جنگ و متجاوز را وارانه جلوه دهند.

رسالت دیگر خبرنگاران متعهد و متخصص این است که باید بیش از پیش پا در این عرصه گذاشته و به رفع تبعیض و بی‌عدالتی در جامعه و عرصه بین‌الملل بپردازند.

انتهای پیام/191  

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار