نمی از ایثار (16)؛

خاطرات تلخ و شیرین ناوچه پیکان

زمانی که ناوچه پیکان با ناوچه‌های عراقی در خلیج فارس درگیر بود، با بمباران سکوی عراقی و غرق نمودن ناوچه دشمنِ بعثی، به سمت اسکله بوشهر در حرکت بود که به علت موفقیت در عملیات، کادر تشریفات با حضور مسئولین پایگاه دریایی بوشهر، همه جهت استقبال از آن ناوچه قهرمان در کنار اسکله حضور داشتند.
کد خبر: ۲۵۱۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷ - 09August 2017

دلاوری های ناوچۀ پیکانبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از یزد، کتاب «نمی از ایثار» مشتمل بر مجموعه خاطرات دوران دفاع مقدس رزمندگان شهرستان ابرکوه است، که به قلم «محمدرضا بابایی‌ ابرقویی» به رشته تحریر درآمده و توسط اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان یزد منتشر شده است.

خاطره زیر برگرفته از این مجموعه و  از خاطرات رزمندگان؛ خاطره سرهنگ «محمدعلی فلاح­‌زاده» رزمنده نیروزی زمینی ارتش جمهوری اسلامی از استان یزد است.

رشادت‌های دلاورمردان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در دفاع از جزایر، بنادر، سواحل و دریاهای کشور و به ویژه دفاع از آبادان، خرمشهر، صنعت نفت در آب‌های نیلگون خلیج فارس و حفظ امنیت ملی کشور در دوران دفاع مقدس، همچنین در نطفه خفه کردن نیروی دریایی دشمن بعثی در آذرماه 1359، باعث سرافرازی ملت و نیروهای مسلح ایران شد.

سرهنگ محمد فلاح‌زاده از شاغلین نیروی دریایی در دوران دفاع مقدس بوده است. هرچند هم اکنون بازنشسته و به کارهای شخصی و شغل شریف کاسبی مشغول می‌باشد، اما خاطرات زیادی از اقدامات دوست و دشمن در دریا دارد. دلاورمردی‌های ناوچۀ پیکان، تصرف اسکله‌های البکر و الامیۀ عراق، منهدم ساختن نیروی دریایی دشمن بعثی، اقدامات خصمانه آمریکا در خلیج فارس، راه‌های مقابله با تحریم‌های آمریکا و... همه در ذهنش وجود دارد.

در راستای ثبت خاطرات دفاع مقدس متواضعانه همکاری نموده و نکات بسیار جالبی را بیان داشت. وی گفت: «در دوران دفاع مقدس شاهد شور و شوق مردم در اعزام به ‌جبهه‌ها و از خودگذشتگی آن‌ها بودم. جداً هر قدمی برداشته می‌شد رضای خدا در آن وجود داشت، پیروزی‌های به دست آمده در دفاع مقدس مدیون اخلاص مردم در تمام زمینه‌ها بود، اصلاً مَنیّت در آن وجود نداشت.

از ابتدای جنگ سرباز نیروی دریایی ارتش بودم و سپس به استخدام آن نیرو در آمدم. سال 1361 یک‌ماه در جبهه آبادان حضور داشتم و بقیه هشت سال دفاع مقدس را با توجه به موقعیت شغلی و وظیفه‌ای که بر عهده داشتم در جزیره خارک و جزایر جنوبی خلیج فارس در تردد بودم. با واحدهای شناور خیلی به دریا اعزام می‌شدیم، به ویژه برای اسکورت کشتی‌های تجاری که به بندر امام خمینی (ره) می‌رسیدند.

زمانی که ناوچه پیکان با ناوچه‌های عراقی در خلیج فارس درگیر بود، با بمباران سکوی عراقی و غرق نمودن ناوچه دشمنِ بعثی، به سمت اسکله بوشهر در حرکت بود که به علت موفقیت در عملیات، کادر تشریفات با حضور مسئولین پایگاه دریایی بوشهر، همه جهت استقبال از آن ناوچه قهرمان در کنار اسکله حضور داشتند. لحظه‌ای بسیار شیرین و به یاد ماندنی بود که ناگهان به تلخ‌ترین خاطره تبدیل شد.

 از اتاق عملیات اعلام شد ناوچه پیکان توسط هواپیماهای عراقی مورد هدف قرار گرفته است. این خبر آن قدر ناگوار بود که کارکنان مستقر روی اسکله شروع به گریه کردند، صحنه عجیبی بود. چون اغلب کارکنان ناوچه از دوستان و همکاران ما بودند، این از خاطرات فراموش ناشدنی است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار