یادداشت/ اکبر خلیلی

«ملاصالح قاری»؛ اسطوره‌ای شکست‌ناپذیر و شهیدی زنده

خداوند تبارک و تعالی اسطوره‌ای شکست‌ناپذیر و شهیدی زنده به‌نام «ملاصالح قاری» را پیش چشم جهانیان به نمایش گذاشت.
کد خبر: ۲۵۱۸۷۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵ - 09August 2017
«ملاصالح قاری»؛ اسطوره‌ای شکست‌ناپذیر و شهیدی زندهبه گزارش سایر رسانه های دفاع پرس، اکبر خلیلی یکی از نویسندگان عرصه ادبیات داستانی کشورمان درباره کتاب «ملاصالح» در یادداشتی نوشت:

«من از توصیف این کتاب با ارزش و مستند از ستم‌های ناروا بر یک ملت بزرگ عاجزم که خداوند تبارک و تعالی، اسطوره‌ای طلایی و شکست‌ناپذیر از ستم‌ها و مظلومیت‌های یک ملت بزرگ را که در تمام این مدت بر این مردم گذشته است، به واسطه شهیدی زنده و شاهد همه غم‌ها و اندوه‌ها و آوارگی و داغ فرزند و بی‌خانمانی‌های این 40 ساله را در نمادی انسانی و قرآنی به نام «ملاصالح قاری» در جلوی چشم جهانیان به نمایش گذاشت.

آنچه مرا وادار به بیان چنین مطلبی کرد همانا روح صادقی است که در این کتاب دمیده شده و نویسنده‌ای توانا (خانم رضیه غبیشی) که نکته به نکته و کلام به کلام امانت‌داری کرده‌اند و چیزی را جا نینداخته است.

خواننده این عصر یعنی «همین روز، همین سال و همین جهان امروز ستمگر» حقایق را  دنبال می‌کنند و منکر آن هستند و عده‌ دیگری هم حقایق را می‌بینند و به آن ایمان دارند و خود تجربه کرده‌اند و یا با چشم خود دیده‌اند و باور دارند.

این کتاب را حقیقتی انکارناپذیر از خاطرات ملاصالح قاری می‌شناسیم. من این کتاب را قسمتی از پازل تک‌مانده خانم معصومه آباد با عنوان «من زنده‌ام» می‌دانم که یک دختر تنها و مبارز و اسیر عراقی‌ها در یک جاده خلوت با دشمنان می‌جنگد و ملاصالح قاری در مجموعه‌ای که این 2 خاطره به هم متصل می‌شود به همه تاریخ انقلاب وصل می‌شود و حقیقت تاریخی انقلاب را نشان می‌دهد.

و اما یک اشاره به متن، متنی زیبا و پرکشش را دنبال کردم که متأسفانه از قسمت‌هایی جا ماندم اما به نظرم رسید که بهتر بود دیالوگ‌های عربی قهرمانان داستان در پانویس بیاید و دیالوگ‌ها به زبان فارسی در متن قرار بگیرند تا حس همراهی خواننده با قطع مطالب و فضای داستان فاصله پیدا نکند.»

بر اساس این گزارش، کتاب «ملاصالح قاری» اثر رضیه غبیشی در پویش مطالعاتی «روشنا» در کنار کتاب «آن بیست و سه نفر» به مخاطبان معرفی شده است.
 
منبع: فارس
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار