«ادبیات انقلاب اسلامی» به شماره سوم رسید/ بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای پیش روی ادبیات پایداری

سومین شماره نشریه علمی ‌ـ ‌پژوهشی ادبیات انقلاب اسلامی (ویژه‌نامه نامه فرهنگستان) منتشر شد.
کد خبر: ۲۵۳۸۵۴
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸ - 22August 2017
«ادبیات انقلاب اسلامی» به شماره سوم رسید/ بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای پیش روی ادبیات پایداریبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، نشریه ادبیات انقلاب اسلامی به همت گروه ادبیات انقلاب اسلامی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، به‌منظور گسترش مباحث علمی و دانشگاهی در حوزۀ مطالعات ادبیات انقلاب اسلامی منتشر می‌شود.

در بخش «مقاله» این شماره از مجله ادبیات انقلاب اسلامی مقالات زیر درج شده است: «نقش الگوها و پدیدارهای ذهنی در تکوین «روایت» خاطرات جنگ در سه خاطره‌نوشت‌ِ بابانظر، یکی از این روزها به بلوغ رسیدم، و چزّابه»، تیمور مالمیر و فردین حسین‌پناه؛ «طاووسِ بیدل‌زارِ شعر (ردّ پای طرز بیدل دهلوی در غزل احمد عزیزی)»، عبدالله ولی‌پور، رقیه همّتی؛ «نمودهای گفتمانی طنز در شعر شفیعی کدکنی در مبارزه با استبداد پهلوی»، علی صفایی سنگری، علی علیزاده جوبنی؛ «تحلیل عنصر زمان در رمان دوشنبه‎های آبی ماه»، مریم پناهی، مرتضی هاشمی، محمود براتی؛ «مفاهیم، نمادها و تلمیحات مشترک در اشعار شاعران انقلاب اسلامی با موضوع فلسطین»، محمد مرادی؛ «بازنمایی وقایع دفاع مقدّس در داستان‌های کودکان و نوجوانان با استفاده از ظرفیّت‌های داستان‌مصوّر (کمیک‌استریپ)»، راضیه خوش‌ضمیر؛ «تطبیق مجاهدت‌های رزمندگان بر سیر و سلوک و برخی مقامات عرفانی در شعر دفاع مقدّس»، وحدت مهدی، امین رحیمی.

در بخش «نقد و پاسخ» سومین شماره از مجلۀ ادبیات انقلاب اسلامی به «نقد و بررسی پرسمان یاد»، به قلم مریم سیّدان، و «پرسمان یاد می‌باید خوب خوانده شود...»، نوشتۀ علیرضا کمره ای پرداخته شده است.

در بخش «تازه‌های نشر» این مجله نیز درس‌نامۀ ادبیات انقلاب اسلامی، «حدیث قدسی»، «پس از سکوت تا کوچ»، «لم‌یزرع»، «رمان و سیاست» معرفی شده است.

سرمقالۀ این شماره از مجلۀ ادبیات انقلاب اسلامی، با عنوان «ادبیات پایداری؛ بشارت‌ها و نگرانی‌ها»، به قلم محمدرضا ترکی، مدیر گروه ادبیات انقلاب اسلامی فرهنگستان و دبیر مجله است. ترکی در این مقاله به فرصت‌ها و کمبودهای موجود در رشته ادبیات پایداری در دانشگاه‌ها اشاره می‌کند و می‌نویسد: «اگر فرض کنیم از مجموع دانشگاه‌ها و مراکز و واحدهای دانشگاهی دولتی و غیر دولتی (که تعداد آنها براساس آنچه گذشت، از 45 عنوان کمتر نیست) هریک به طور متوسط فقط به جذب هفت دانشجو در سال 1395 در ادبیات پایداری موفق شده باشند، علی‌القاعده تعداد پذیرفته‌شدگان این گرایش در سراسر کشور از 315 نفر کمتر نیست و اگر تصور کنیم که در سال قبل هم حدود همین تعداد دانشجود در این رشته و گرایش پذیرفته شده باشد، دانشجویان در حال تحصیل این گرایش کمتر از 630 نفر نخواهند بود.

قطعاً ادبیات پایداری فضای تحقیقی تازه‌تر و گستره بکری فراروی محققان دانشگاهی قرار داده است و یقیناً نگاه تخصصی‌تر و جزئی‌نگرانه‌اتر به این مقوله و آثار ارزشمند ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و همراه کردن آن با تحقیقات بینارشته‌ای و تطبیقی و ایجاد هماهنگی میان دانشجویان این گرایش با مراکز تولید هنری و رسانه‌ها روز به روز بر اعتبار این رشته یا گرایش و اشتیاق پژوهشگران به آن خواهد افزود.

تاکنون اهتمام و علاقه مسئولان داننشگاهی و استادان و اعضای هیئت علمی و دانشجویان به ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دلیل عمده رشد و گسترش این رشته و گرایش در سال‌های اخیر بوده است و بشارت‌هایی فراوان در بردارد؛ اما آیا همین عشق و ارادت کافی است و نگرانی‌های موجود را رفع می‌کند؟

بخشی از نگرانی‌ها از این قرار است:

آیا گسترش این گرایش مطالبق با گسترش پژوهش و تئلید علم در این زمینه بوده است؟

آیا همه 45 دانشگاه و مرکزی که اقدام به تاسیس ادبیات پایداری کرده‌اند از امکانات پژوهشی لازم، از قبیل کتابخانه تخصصی و... و استادان متبحر در این زمینه برخوردارند؟

آیا متون و منابع درسی لازم برای تدریس سرفصل‌های ادبیات پیاداری در دسترس هست؟...»

علاقه‌مندان به دسترسی به محتوای این شماره از مجلۀ ادبیات انقلاب اسلامی می‌توانند به این نشانی مراجعه کنند.
 
منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار