حجت الاسلام شهیدی در اولین کنگره تجلیل از شهدای غریب آزاده مطرح کرد،

روزهای مخوف اسارت روز شهادت شهیدان غریب بود

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مراسم تجلیل از شهدای آزاده گفت: شهادت در روزهای مخوف همراه با شکنجه های روحی، علت شهیدان غریب نامیدن این شهدا است.
کد خبر: ۲۵۴۶۰
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱ - 17August 2014

روزهای مخوف اسارت روز شهادت شهیدان غریب بود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس؛ حجت الاسلام شهیدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مراسم تجلیل از شهدای آزاده با بیان اینکه امروز روز ورود انسان های بزرگ، صبور، اسوه و ایثارگر آزاده است تصریح کرد: آزادگان در روزهای مخوف و شکنجه های روحی به شهادت رسیدند، به همین دلیل امروز از آنان به عنوان شهدای غریب یاد می شود و از خانواده هایشان تجلیل به عمل می آید و مراسم تجلیل از شهدای غریب و بزرگداشت ورود آزادگان سرافراز کشور با هم درسراسر کشور برگزار می شود.

وی با اشاره به کتاب "من زنده ام" از معصومه آباد گفت: با گرفتاری ها و برنامه های فشرده کاری این کتاب را در 4 شبانه روز مطالعه کردم. آنقدر خاطرات این کتاب جذاب است که وقتی آن را در دست می گیریم می خواهیم تا آخرش را بخوانیم.

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید با بیان اینکه باید این خاطرات را برای مردم بازگو کرد تا بدانند آزادگان چه کسانی بودند افزود: از 42 هزارو 879 نفر آزاده 90 درصد آنها درحالت مجروحیت به اسارت درآمدند. اسرای ما هیچگاه تسلیم نشدند و تا آخرین قله ایستادند و زمانی که خلع سلاح و مجروح شده بودند به دست دشمن افتادند.

رئیس بنیاد شهید با اشاره به ماجرای اسیر 14 ساله ای که در مصاحبه با خبرنگار زن هندی سر به زیر انداخته و او را به رعایت حجاب دعوت کرد، بیان داشت: آزادگان اسوه هستند، ما 36 هزار رزمنده اسیر داریم که 85 درصد آنها در میدان نبرد و 15 درصد دیگر در مسیر شهرها به اسارات گرفته شدند. 86 نفر از اینها خانوم ها بودند که معجزه کرده و همانگونه که از اول انقلاب آبروی انقلاب بوده اند آبرو داری و مقاومت کرده اند.

وی افزود: تعداد زیادی از اسرا را صدامیان به دور از صلیب سرخ نگه داشتند، چرا که افرادی چون شهید تندگویان افراد مهمی بودند و تا سالها سرنوشت آنها مشخص نبود. شهید حسین لشکری از اسرای خاصی بود که هواپیمای او در ماههای اول جنگ مورد اصابت قرار گرفت و اسیر شد و چون می دانستند ایشان اطلاعات زیادی دارند تلاش کردند با وعده و وعید و شکنجه های بسیار از او اطلاعات بگیرند. شهید لشگری 12 سال در سلول های انفرادی نگه داشته شد، اما به خواسته بعثی ها تن نداد و مقاومت کرد. او تنها شهید 18 ساله ای بود که پرو بالش را شکستند و در سال 77 آزادش کردند که یک سال پس از آزادی نیز به شهادت رسید.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با پیامی به مردم غزه گفت: این فرهنگ ایثار و مقاومت است که شما را پیروز می کند با این فرهنگ هم کشور و هم بیت المقدس را آزاد می کنید و جمهوری اسلامی  بیش از 30 سا ل است که با این فرهنگ پایدار مانده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار