یادداشت/

یوم الله 17 شهریور؛ رژیم سفاک پهلوی را به سراشیبی سقوط روانه کرد

با مرور در تاریخ در می‌یابیم که قیام مردم در 17 شهریور سرسلسله اتفاقاتی شد که به تدریج رژیم سفاک پهلوی را به سراشیبی سقوط روانه کرد.
کد خبر: ۲۵۶۳۴۷
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰ - 08September 2017
به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، احمد علی مقدم عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری دفاع مقدس قرار داده است به اهمیت 17 شهریور در روند پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و نوشت: یوم الله 17 شهریور مصادف با جمعه خونینی است که در آن لکه ننگی بر دامان سیاه جنایت‌های رژیم پهلوی ثبت شد و جمعه سیاه تاریخ سیاسی رژیم سفاک پهلوی نام گرفت.

روزی که از آن به‌عنوان آغاز پایان کار رژیم ستمشاهی ایران نام برده می‌شود با مرور در تاریخ در می‌یابیم قیام آن روز سرسلسله اتفاقاتی شد که به تدریج رژیم را به سراشیبی سقوط روانه کرد.

مردم سراسر ایران در چهلم شهدای این روز در شهرهای مختلف تظاهرات باشکوهی برگزار کردند و رژیم نیز با به شهادت رساندن مردم در آن مراسم به‌طور زنجیروار چهلم آن شهدا در تبریز و قم و برخی دیگر مناطق کشور گرفته شد و به تدریج خون انقلابی در رگ‌های مناطق مختلف کشور به جریان افتاد و انقلاب همه گیر شد.

این اتفاقات دقیقاً بر خلاف میل شاه بود که می‌خواست از طریق سرکوب مردم در 17 شهریور انقلاب را در نطفه خفه کند؛ اما غافل از آنکه خون شهدا به جوشش درآمد و مردم را در صفوف انقلاب متحدتر و عزمشان را برای سرنگونی رژیم جزم‌تر کرد.

حرکت انقلاب در سال 57 با خروش بیشتری در حال پیش روی بود، با اوج‌گیری انقلاب شاه خود را در بر آن مستأصل می‌دید تا جایی که شاه در مصاحبه مطبوعاتی روز 23 اردیبهشت 1357 با استهزا خروش انقلابی مردم از آن تعبیر به تلاش تجزیه‌طلبان و سیاسیون قدیمی کرد و تظاهرات مردم را ضدمیهنی خوانده و انقلابیون را دارای عقاید بچه‌گانه، احمقانه، عجیب و غیرقابل درک ‌نامید.

تا اینکه حرکت انقلابیون در رمضان سال 57 رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و مردم با شرکت در مراسمات مذهبی عزم خود را در تحقق حکومتی اسلامی جزم تر کردند تا اینکه با برگزاری نماز عیدفطر در تپه‌های قیطریه تظاهرات باشکوهی بر ضد رژیم پهلوی شکل گرفت و چند روز بعد تصمیم گرفته می‌شود برای اینکه انقلاب از جوشش نیفتد این تظاهرات تا سرنگونی شاه ادامه یابد و مردمی که در این روزها شعار می‌دادند مرگ بر سلطنت پهلوی، شاه حرامزاده است در همین روزها برای نخستین بار خواستار تشکیل جمهوری اسلامی شدند.

رژیم که خروش مردم بر جانش ترس انداخته بود و از واهمه مبدل شدن حرکت‌های مردمی به سیل بنیان‌افکن که می‌توانست طومار رژیم را در هم بپیچد چند روز بعد از تظاهرات عید فطر  در صبح روز 17 شهریور اعلام حکومت نظامی می‌کند و مردم بی‌خبر از همه جا بر طبق قرار قبلی در میدان شهدا (ژاله سابق) گرد هم می‌آیند و دژخیمان تا بن‌دندان مسلح ارتش نخست وزیر شریف‌امامی که با شعار آشتی‌ملی تشکیل شده بود زوایای پنهان چهره واقی خود را به مردم نشان داد و رژیم حاکمه‌ ایران ‌دست‌ از آستین‌ ظلم‌ به‌ در آورد و هزاران تن از مردم‌ ستمدیده‌ را در آن روز به‌ ضرب‌ گلوله از پای درآورد.

خبر فاجعه‌ قتل‌عام‌ مردم‌ در میدان‌ شهدا (ژاله سابق) به‌سرعت‌ در جهان‌ پیچید و جهانیان متوجه واقعیت‌های دورنی رژیمی شدند که همواره در مجامع جهانی خود را به‌عنوان صلح‌طلب بزک می‌کرد.

در آن سال‌ها که انقلاب در بین قاطبه مردم همه‌گیر شده بود و برخی افراد از بدنه ارتش که به صف انقلابیون پیوسته بودند در برابر حکم تیراندازی فرماندهان ارتش تمرد کرده و چون به عینه عمق فاجعه را در آن روز دریافته بودند از مجموعه‌ اسناد به‌ دست‌ می‌آید که‌ هفت‌ سرباز خودزنی‌ کردند تا در جنایت شاه شریک نشوند.

امام‌ خمینی‌ (ره) کشتار 17 شهریور را نشان واقعیت‌های دولت‌ آشتی‌‌ملی‌ اعلام‌ کردند که‌ شاه‌‌ می‌خواست‌ روحانیت‌ و سیاسیون‌ را در کشتار خود سهیم‌ کند، ولی‌ فریب‌ او خیلی‌ زود برملا شد که ان‌ّ کیدَ الشیطان‌ کان‌ ضعیفاً (سوره مبارکه نساء/ 76)
 
امام‌ خمینی‌ (ره) در پیامی که به‌مناسبت آن روز صادر فرمودند خطاب‌ به ‌علما خواستند در این‌ موقع‌ حساس‌ نه‌‌تنها باید استقامت‌ کرده، بلکه‌ روحیه‌ عالی‌ مقاومت‌ جامعه‌ را هر چه‌ بیشتر تقویت‌ و صفوف‌ خود را برای‌ مقابله‌ با دشمن‌ مردم‌ ایران‌ متشکل‌تر کنند.

علیرغم میل رژیم شعله‌های خشم مردم در این قیام نه‌تنها به مناطق مختلف تهران سرایت کرد و آن را در برگرفت بلکه شهرهای‌ کرج‌، ابهر، سمنان‌ و کرمان‌ نیز شاهد درگیری‌ مردم‌ با نیروهای‌ رژیم‌ شدند.

شریف‌امامی‌ که‌ می‌پنداشت با تغییر تاریخ‌ شاهنشاهی‌ به‌ هجری‌‌شمسی و بستن‌ چند قمارخانه‌ از خود چهره‌ای صلح‌جو به نمایش گذاشته در این واقعه با دادن حکم شلیک به مردم چهره واقعی خود را نمایان کرد و به مصداق عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد با این جنایت تاریخی خود موجب شد راه مخالفان و مبارزان برای همیشه از حکومت جدا شود و تنها طی چند ماه دیگر با پیروزی انقلاب در بین حکومت‌های دنیا نامی از این رژیم باقی نماند.

از همین جا بر روان‌پاک شهدای مظلومی که در آن روز خون پاکشان سنگ‌فرش خیابان و میدان شهدا(ژاله سابق) را گلگون کرد درود می‌فرستیم و شهدا بدانند از ثمره خونشان و امانت انقلاب اسلامی که به دست ما افتاده است به قیمت جانمان پاسداری می‌کنیم و در دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی استوار ایستاده‌ایم که این انقلاب را راحت بدست نیاوردیم که راحت از دست دهیم.
 
 انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار