بخش نخست/ در نشست جمع‌بندی کارگاه اسناد دفاع مقدس مطرح شد؛

نگهداری اسناد دفاع مقدس از جمع‌آوری آن‌ها مهم‌تر است

کارگاه دو روزه اسناد دفاع مقدس، در نشستی با حضور مدیر بخش پژوهش، آموزش و فناوری اطلاعات سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس و نمایندگان ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چهار استان مورد جمع‌بندی و نقد قرار گرفت.
کد خبر: ۲۵۷۳۴۳
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳ - 17September 2017

سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس یک سازمان مرجع در جمع آوری اسناد جنگ است/ نگهداری اسناد دفاع مقدس از جمع‌آوری آن‌ها مهم‌تر استبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، نشست جمع‌بندی کارگاه دو روزه اسناد دفاع مقدس، با حضور سرهنگ «حسین فروتن نژاد» مدیر بخش پژوهش، آموزش و فناوری اطلاعات سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس و نمایندگان ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان‌های مرکزی، فارس، خراسان شمالی و همدان برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سرهنگ «حسین فروتن نژاد» از کارآموزان کارگاه دو روزه اسناد دفاع مقدس خواست تا نظر خود را درباره اینکه این نوع کارگاه‌ها بهتر است به صورت متمرکز و با حضور نمایندگان استان‌ها برگزار شود و یا اینکه به صورت منطقه‌ای تشکیل شود، بیان کنند.

خانم کریمی نماینده اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان در پاسخ به سوال مطرح شده، با اشاره به اینکه گاهی اوقات نیاز است که این گونه کارگاه‌ها به صورت متمرکز و با حضور نمایندگان ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان‌های سراسر کشور برگزار شود، اظهار داشت: مزیت این کار این است که تمام کارشناسان اسناد دفاع مقدس با یکدیگر آشنا می‌شوند و تجربیات خود را در اختیار هم قرار می‌دهند.

وی افزود: با توجه به کمیته‌هایی که در خصوص اسناد دفاع مقدس در هر استان تشکیل شده است، گاهی اوقات لازم است که این کارگاه‌ها به صورت منطقه‌ای نیز برگزار شود.

در ادامه این نشست، خانم بهرامی نماینده اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان شمالی با تأکید بر لزوم مهارت اساتید کارگاه‌های اسناد دفاع مقدس، اظهار داشت: برخی از اساتید، تخصص‌شان فقط در زمینه اسناد است و در زمینه دفاع مقدس تخصص خاصی ندارند که این مسئله موجب شد کارآموزان شرکت کننده در این کارگاه‌ها، نتوانند بهره‌برداری لازم را از آن داشته باشند.

وی افزود: اگر اساتید، در حوزه دفاع مقدس نیز تخصص داشته باشند، وقتی که در کارگاه‌ها تدریس می‌کنند مسلماً بازدهی بهتری خواهد داشت.

فراهانی نماینده اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان مرکزی نیز در این نشست، با اشاره به اهمیت برگزاری متمرکز کارگاه‌های اسناد دفاع مقدس با حضور نمایندگان استان‌های سراسر کشور در تهران، اظهار داشت: تبادل تجربیات در این کارگاه‌ها، موضوع بسیار مهمی است. همچنین برگزاری این کارگاه‌ها در هر استان نیز می‌تواند تخصصی‌تر انجام شود، از این بُعد که بر اساس نقش هر استان در دفاع مقدس و همچنین حجم اسناد و موضوعات خاص هر استان، این ضرورت ایجاد می‌شود که کارشناسان از بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به آن استان بیایند و این اسناد را مورد بررسی قرار دهند.

وی افزود: نقدی که می‌توان در خصوص برگزاری کارگاه‌های اسناد دفاع مقدس داشت، این است که بهتر است این نوع کارگاه‌ها بر اساس دستورالعمل‌های صحیح که مرتبط با برنامه‌های ابلاغی سال است در اوایل سال برگزار شود. نه اینکه بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته شود و استان‌ها در آن زمینه شروع به کار کرده باشند اما در اواسط سال، دستورالعمل دیگری را برای آن ابلاغ و روش کار را عوض کنیم، در صورتی که بخشی از کار به صورت دستورالمعل قبل انجام شده است و طبیعتاً برگشت به آن گذشته سخت است و سازمان را از لحاظ زمان و هزینه دچار ضرر می‌کند.

«صفرعلی کرامتی نسب» نماینده اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس نیز در این نشست، تشکیل سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس را ضرورت دانست و تأکید کرد: تشکیل سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس از این بُعد که یک سازمان مرجع برای جمع‌آوری اسناد و مدارک دفاع مقدس در سطح ملی و فراملی است، مهم و ضروری می‌باشد.

وی افزود: جبهه حق علیه باطل، نه تنها در داخل کشور نمایان است، بلکه به صورت فراملی، در جهان اسلام و حتی در کشورهای اروپایی قابل مشاهده است، به گونه‌ای که دشمنان دست به اقداماتی زده‌اند که ما هنوز در سطح کشور نتوانستیم آن کار را انجام دهیم. لذا ضرورت تشکیل سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس برای ما مشهود است.

نماینده اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس با اشاره به پراکندگی اسناد دفاع مقدس در سطح کشور، خاطرنشان کرد: ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان‌ها، که یک مجموعه نظامی فرهنگی هستند، باید به عنوان یک مجموعه مرجع در زمینه جمع‌آوری اسناد و مدارک دفاع مقدس شناخته شوند.

وی افزود: مدارک و اسناد دفاع مقدس، ممکن است در اختیار سازمان‌ها، افراد و خانواده‌های شهدا باشد. لذا آن‌چه که در ابتدا ضرورت دارد، این است که ما در مورد جمع‌آوری این اسناد، یک سیاست کلی را در نظر بگیریم که به حمدالله آیین‌نامه حفظ اسناد و مدارک دفاع مقدس در سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس در سطح ملی به تصویب رسیده و به استان‌ها ابلاغ شده است. همچنین ضرورت دارد از طریق وزارت کشور نیز این موضوع دنبال شود.

کرامتی نسب خاطرنشان کرد: اگر کارگاه‌های مدارک و اسناد دفاع مقدس به صورت متمرکز و ملی برگزار شوند، از بعد اینکه نمایندگان استان‌ها در مورد کار خود توجیه می‌شوند، بسیار مفید است. اما با توجه به شرایط اقلیمی و فرهنگی استان‌ها، حجم کار متفاوت است. مثلا استان‌هایی مانند استان خوزستان، علاوه بر اینکه خود درگیر جنگ بودند، مقصدی نیز برای رزمندگان از سراسر کشور بودند، پس طبیعتاً حجم کار در این استان‌ها بیشتر است. لذا باید کارگاه‌های آموزشی به طور مستمر به صورت منطقه‌ای، استانی و ملی برگزار شود.

وی با اشاره به نحوه تأمین اساتید کارگاه‌های اسناد دفاع مقدس نیز بیان داشت: باتوجه به اینکه اسناد دفاع مقدس در چند سطح منطقه‌ای، استانی و کشوری وجود دارند، لذا اساتید نیز باید کارشناسانی باشند که تخصص آن‌ها در این سه سطح باشد و حوزه‌های اقلیمی منطقه را بتواند توضیح دهند، زیرا عملیات‌ها را فقط کارشناسان نظامی می‌توانند توضیح دهند و یا برخی اسناد که از هلال احمر به دست می‌آید را فقط کارشناسی که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت دارند، می‌توانند توضیح دهند، اما امروز اسناد دفاع مقدس در سطح اسناد ملی، جمع‌آوری می‌شود.

در ادامه خانم بهرامی نماینده اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان شمالی گفت: اگر مباحث توجیهی و تشریح دستورالعمل‌ها به صورت متمرکز انجام شود، بسیار مفید است، اما اگر کارگاه‌ها در هر استانی به صورت مستقل برگزار شود، خیلی از مشکلات در حین کار برطرف خواهد شد.

کرامتی نسب در ادامه اظهار داشت: نگهداری اسناد دفاع مقدس از جمع‌آوری آن‌ها مهم‌تر است که این وظیفه در اختیار سازمان اسناد ملی هر استان است و در استان فارس نیز تفاهم‌نامه‌ها با این سازمان ایجاد شده است، لذا اگر هم‌افزایی در استان‌ها انجام شود ما بهتر می‌توانیم به اهداف خود دست یابیم.

ادامه دارد... 
 
انتهای پیام/ 113
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار