اهمیت استراتژیک استان «الأنبار» عراق/ پیروزی جدید در راه است

روند موفقیت‌آمیز عملیات آزادسازی غرب الانبار نشان می‌دهد که پیروزی جدیدی در راه است.
کد خبر: ۲۵۸۰۱۴
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴ - 20September 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، علی‌رغم اینکه مدتی است عراق به صحنه منازعات سیاسی میان موافقان و مخالفان استقلال اقلیم کردستان از دولت مرکزی بغداد تبدیل شده است، روند مبارزه با تروریسم در این کشور با قدرت بیشتری نسبت به گذشته ادامه دارد.

در همین راستا، نیروهای عراقی اخیرا عملیات آزادسازی محور غربی استان الأنبار را کلید زده‌اند. بامداد امروز بود که یک منبع آگاه در لشکر هفت ارتش عراق، از آغاز عملیات امنیتی آزادسازی شهر «عنة» در غرب استان الانبار خبر داد. این عملیات با مشارکت نیروهای ارتش، پلیس، نیروهای حشد شعبی، الحشد العشائری و جنگنده‌های ارتش آغاز شده است.

این درحالی است که نظامیان ارتش عراق و نیروهای حشد شعبی دو روز گذشته منطقه «عکاشات» در غرب استان الانبار را از لوث گروه تروریستی ـ تکفیری داعش پاکسازی کرده بودند. اکنون نوبت به شهر عنه رسیده است تا از تصرف تکفیریها برای همیشه خارج شود.
 
اهمیت استراتژیک استان «الأنبار» عراق/ پیروزی جدید در راه است

درهمین حال، نیروهای عراقی در جریان سلسله پیشروی های خود در نبرد با تروریست های تکفیری در غرب استان الانبار موفق شدند وارد شهر «الریحانه» شوند. طبق اعلام رسانه های عراقی، ورود نیروهای این کشور به الریحانه پس از به هلاکت رساندن دهها عنصر تکفیری و زخمی کردن شمار دیگری از آنها محقق شد.

همزمان با این پیشروی ها بود که «حیدر العبادی» نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق به صورت رسمی دستور حمله نیروهای مشترک عراقی به مواضع تروریست های تکفیری داعش در غرب استان الانبار را صادر کرد.
 
اهمیت استراتژیک استان «الأنبار» عراق/ پیروزی جدید در راه است

نخست وزیر عراق در متن فرمان صادره خود از تداوم عملیات‌ها تا آزادی سراسر عراق از دست تکفیری‌ها خبر داد. حیدر العبادی در این فرمان تأکید کرده است: «بار دیگر قرار است پیروزی دیگری کسب کنیم و تکفیری‌های داعش حاصلی جز مرگ نخواهند داشت.

ما نقطه به نقطه عراق را از آلودگی متجاوزان و اشرار پاک خواهیم کرد». با صدور دستور رسمی آغاز عملیات آزادسازی غرب استان الانبار، این عملیات حالت جدی تری به خود گرفته است.

الانبار از محور شمال شرقی به سوریه، از محور غربی به اردن و از محور جنوبی به عربستان سعودی متصل شده است و از این حیث از اهمیت استراتژیکی برخوردار است
است. الانبار به مرزهای سه کشور متصل شده است.

این استان از محور شمال شرقی به سوریه، از محور غربی به اردن و از محور جنوبی به عربستان سعودی متصل شده است و از این حیث از اهمیت استراتژیک فوق العاده ای برخوردار است.

برهمین اساس، پر واضح است که تسلط کامل نیروهای عراقی بر استان الانبار می تواند به آنها در جلوگیری از ورود تروریست های تکفیری به خاک عراق از طریق مرزهای سه گانه، کمک شایانی کند.

درهمین حال، شهر فلوجه که البته چندی پیش در عملیات نیروهای عراقی از تصرف داعش خارج شد، در استان الانبار قرار دارد. اهمیت استراتژیک این شهر در آن است که میان مسیر بین المللی سوریه ـ به اردن واقع شده است. وجود چنین شهری با این موقعیت استراتژیک، موجب شده تا اهمیت استان الانبار بیش از پیش به چشم بخورد.
 
اهمیت استراتژیک استان «الأنبار» عراق/ پیروزی جدید در راه است

همانگونه که گفته شد، فلوجه پیشتر از تصرف تکفیریها خارج شده است، اما با توجه به اهمیتی که دارد، ممکن است بار دیگر مورد تعرض واقع شود. ازهمین روی، تسلط کامل نیروهای عراقی بر استان الانبار می تواند در حفاظت و حراست از شهر استراتژیک فلوجه نیز مؤثر باشد.

درحال حاضر نیروهای عراقی با قدرت تمام در حال پیشروی در نقاط مختلف استان الانبار در غرب کشور هستند. پس از آزادسازی کامل عکاشات و ورود نیروهای عراقی به الریحانه و همچنین آغاز عملیات آزادسازی عنه، اکنون تنها منطقه مرزی «القائم» واقع در مرزهای مشترک سوریه و عراق و همچنین شهر «راوه» در استان الانبار باقی مانده که احتمالا طی روزهای آتی شاهد آغاز عملیات آزادسازی آنها نیز خواهیم بود.

اکنون که شمارش معکوس آغاز عملیات آزادسازی شهر الحویجه در استان کرکوک آغاز شده و صدای ناقوس مرگ تکفیریها در این شهر به گوش می رسد، فتح مناطق تحت تصرف داعش در استان الانبار به ویژه در محور غربی این استان، می تواند صفوف داعش در سراسر خاک عراق را متلاشی ساخته و روحیه آنها را به صورت نهایی تضعیف کند.

در این میان، بدون شک نیروهای حشد شعبی نقش مهم، مؤثر و بسزایی در عملیات آزادسازی محور غربی استان الانبار ایفا خواهند کرد؛ کما اینکه آزادسازی منطقه عکاشات در این استان به فضل مشارکت آنها در یک بازه زمانی کاملا کوتاه و فشرده حاصل شد. البته این مسأله را نیز نباید نادیده گرفت که هماهنگی بالای میان نیروهای ارتش و حشد شعبی در عملیاتهای آزادسازی، همواره یکی از برگ های برنده نیروهای مسلح عراق در نبرد با تکفیریها بوده است.

درهمین ارتباط، «احمد الأسدی» سخنگوی نیروهای حشد شعبی اخیرا در اظهارنظری در خصوص علت آزادسازی منطقه عکاشات تنها در طول 6 ساعت گفت: «تنها عاملی که موجب شد منطقه عکاشات در مدت زمان کمی آزاد شود، هماهنگی و همگرایی بالا میان ارتش و حشد شعبی بود. همین مسأله موجب شد تا عکاشات در مدت زمانی قریب به 6 ساعت از تصرف داعش خارج شود».

اما مسأله دیگری نیز که باید بدان اشاره کرد، تأثیر حواشی سیاسی ایجادشده بر تحولات میدانی عراق است. پر واضح است که تحولات سیاسی کنونی و اصرار اقلیم کردستان بر لزوم برگزاری همه پرسی استقلال از دولت مرکزی بغداد، می توانست سرمنشأ افول قدرت نیروهای مسلح در نبرد با تروریست های داعش باشد.

با این حال، به نظر می رسد که «حیدر العبادی» به عنوان فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق تاکنون این مسأله را به خوبی مدیریت کرده و اجازه نداده تا چنین خللی ـ دستکم تا بدین لحظه ـ در ساختار نیروهای عراقی به وجود آید.

العبادی و همچنین دیگر مقامات عراقی به خوبی می دانند، اکنون که داعش آخرین نفسهای خود را در این کشور می کشد، کوچکترین اشتباه آنها، می تواند آخرین و بزرگترین اشتباهشان باشد و بار دیگر روحی تازه را در کالبد نیمه جان تکفیریها بدمد.

به همین دلیل، تداوم انسجام کنونی در ساختار نیروهای مسلح و روحیه بانشاط آنها در نبرد با تروریسم، اجازه سوء استفاده تروریستها از فضای تنش آلود حاکم بر عراق در عرصه سیاسی را نخواهد داد.
 
منبع: مهر
نظر شما
پربیننده ها