اولین‌های دفاع مقدس/ 63

چگونگی شکل‌گیری طرح عملیاتی حمزه (ع)

اولین طرح عملیاتی در اردیبهشت سال 1360 با نام طرح «حمزه سیدالشهدا علیه السلام» در ستاد عملیات جنوب طراحی و قرار شد پیشنهاد اجرای عملیات توسط نیروهای سپاه و بسیج به حضور حضرت امام ارسال گردد که به دلایلی انجام نشد.
کد خبر: ۲۵۹۶۰۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰ - 27September 2017
چگونگی شکل‌گیری طرح عملیاتی حمزه (ع)

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، اولین طرح عملیاتی در اردیبهشت سال 1360 با نام طرح «حمزه سیدالشهدا علیه السلام» در ستاد عملیات جنوب طراحی و قرار شد پیشنهاد اجرای عملیات توسط نیروهای سپاه و بسیج به حضور حضرت امام ارسال گردد که به دلایلی انجام نشد.

سرانجام سید رحیم صفوی به عنوان فرمانده ستاد عملیاتی جنوب طرح عملیاتی شکستن حصر آبادان را در جلسه شورای عالی دفاع و در پایگاه هوایی دزفول که اعضای زیر حضور داشتند، ارائه داد.

1-آیت الله خامنه ای، نماینده امام در شورای عالی دفاع.

2-حجت الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی، رییس مجلس شورای اسلامی.

3-محمدعلی رجایی، نخست وزیر

4-ابولحسن بنی صدر، رییس جمهور

5-تیمسار ظهیرنژاد، فرمانده نیروی زمینی ارتش

6-تیمسار فلاحی، رییس ستاد مشترک ارتش

7-آقایان علی اکبر پرورش و محمد منتظری به عنوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی که به دستور امام در این جلسه حضور داشتند.

پس از بحث های طولانی با حمایت آیت الله خامنه ای این طرح تصویب شد. ولی تیمسار ظهیرنژاد گفت: لازم است این طرح با فرمانده لشکر 77 خراسان هماهنگ شود و چون این طرح فقط با امکانات و توانایی های نیروهای سپاه و بسیج طراحی شده بود، مصوب شد که لشکر 77 خراسان مسئولیت منطقه را به عهده داشت با نیروهایش در این عملیات شرکت کنند.

اساس این طرح عملیاتی بر این بود که نیروهای سپاه و لشکر 77 خراسان از چهار محور وارد عملیات شوند، این محورها عبارت بودند از:

محور عملیاتی دارخوین، محور عملیاتی فیاضه، ایستگاه 7 و 12 آبادان و محور جاده ماهشهر- آبادان.

در طرح ریزی عملیات دو محور دارخوین و فیاضیه به عنوان تلاش اصلی با هدف تصرف و انهدام دو پل قصبه و حفار- که عقبه اصلی نیروهای لشکر سه زرهی بود، قرار گرفت تا با تصرف و انهدام این دو پل، تمام نیروهای عراقی که در شرق رودخانه کارون یک سر پل بزرگ گرفته بودند و آبادان را محاصره کرده بودندتا اسیر، تسلیم و یا کشته شوند و تجهیزات آن ها هم به غنیمت رزمندگان سپاه و ارتش در آید.

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار