حسین عالم‌بخش:

نمایش «خاتون» شهادت حضرت رقیه (س) را روایت می‌کند

کارگردان نمایش «خاتون» گفت: این نمایش درباره شهادت حضرت رقیه (س)، وضعیت شام و حضور اهل بیت امام حسین (ع) در خرابه‌های شام است؛ مباحثی که تنها در قالب ذکر مصیبت تاکنون بدان پرداخته شده است.
کد خبر: ۲۶۰۴۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۳ - 03October 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، حسین عالم بخش، کارگردان نمایش جدید «خاتون» که قرار است به زودی در تالار اندیشه حوزه هنری اجرای خود را درباره حضرت رقیه(س) آغاز کند، گفت: اجرای این نمایش قرار است از 20 مهرماه به بعد در حوزه آغاز شود که البته تاریخ دقیق آن هنوز مشخص نشده است.

وی با بیان اینکه امسال دومین سال اجرای این نمایش را خواهیم داشت، گفت: سال گذشته این نمایش اجرا شد در جشنواره خمسه هم این نمایش منتخب هنرمندان و مخاطبان شد و امیدواریم امسال هم مورد استقبال قرار بگیرد.

عالم بخش درباره نمایشنامه خاتون توضیح داد: نمایشی با بخش‌هایی مستند از حضرت رقیه و واقعه شام است ما در تمام این سال‌ها بیشتر ذکر مصیبت از اتفاقات شام داشتیم و حتی درباره دُردانه امام حسین(ع) که در آنجا کشته و به شهادت رسید اما در قالب یک کار نمایشی اثری دیده نشده است.

وی در ادامه گفت: مباحثی از جمله اینکه اهل بیت پیامبر(ص) چرا در خرابه رفتند آیا اصلا خرابه‌ای وجود داشته یا خیر، وضعیت سیاسی شام در آن زمان به چه صورت بوده، اسرا را چرا آنجا نگه نداشتند یا نکشتند یا موارد دیگر که در تاریخ پنهان مانده است. بیان این مباحث در قالب هنرتئاتر می‌تواند آگاهی افزا و تأثیرگذار باشد.
 
نمایش «خاتون»؛ شهادت حضرت رقیه(س) را روایت می‌کند

عالم بخش با اشاره به اینکه سال‌ها قبل قرار بوده این نمایشنامه در قالب یک سریال سیزده قسمتی در تلویزیون کار شود که به دلائلی اتفاق نیافتاده و دوباره صحبت از تولید مجدد آن در سیما مطرح است، افزود: تمام تلاشمان این بوده که کاملا مباحث محتوای علمی و تاریخی داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که از چه منابعی برای نگارش نمایشنامه استفاده شده، گفت: درباره تاریخ صحیح عاشورا منابع زیادی وجود دارد از بحارالانوار گرفته تا کامل بهایی و کتب خطی مثل لهوف، که خیلی‌ها اصلا سراغشان نمی‌روند و به منابع دم دستی و ذکر مصیبت اکتفا کرده‌اند اما ما با تحقیق و پژوهش به سراغ این نمایشنامه و کار سریالی رفته‌ایم تا بتوانیم درس‌های درست کربلا و اطلاعات صحیح را منتقل کنیم. اساتیدی که سال‌ پیش به  دیدن کار ما آمدند می‌گفتند که همه تئاتر دیده اند با ویژگی‌های خاص خودش.

وی همچنین اظهار داشت: به اعتقاد من همه تئاتر‌ها مذهبی هستند چرا که سعی دارند انسان را به لحاظ اندیشه‌ای ارتقا دهند و این کار خدایی است پس در قالب یک مفهوم انقلابی و خدایی نباید دچار آفت زدگی در نمایشنامه‌هایمان شویم متأسفانه چنین چیزی را زیاد می‌بینیم که کارهای مذهبی تبدیل به روضه می‌شود.

عالم بخش عنوان کرد که هفت بازیگر اصلی در این کار حضور دارند ، وی درباره فروش بلیت کار گفت: برای این کار هم فروش بلیت داریم و هم اهدای بلیت به این صورت که از طریق پایگاه‌های مردمی‌مان افراد را برای تماشای نمایش دعوت می‌کنیم همین الان هم تماس‌های زیادی از سوی مردم داریم که برای تماشای این نمایش نیازمند اطلاعات هستند.
 
منبع: فارس
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار